Kagerup-Helsinge - operatør: LT (Oprindelig: GDS)

Ved loven af 23. maj 1873 blev der givet regeringen bemyndigelse til at meddele eneret til anlæg og drift af en jernbane med udgangspunkt Hillerød, gennem Gribskov, og til et punkt nord for denne. Som ved alle jernbaneprojekter opstod der herefter en hæftig debat om linieføringen.

Da linien var fastlagt og tegningen af kapital var afsluttet var man efterhånden nået helt frem til den 17. januar 1879 inden der kunne tildeles koncession. I 1879 fik Scandia kontrakt om anlæg af banen og levering af materiel. Da budgettet var yderst beskedent blev banen anlagt efter Liwesey's potte-system (d.v.s. ingen sveller men i stedet potter under sporet og jernstænger til at sikre afstanden mellem skinnerne) og materiellet bestod af dampvogne. Begge dele blev dog meget hurtigt udskiftet.

Gribskovbanens Drifts-Selskab blev stiftet den 7. januar 1880 og dette selskab overtog koncessionen til banen. Indvielsen fandt sted uden større festivitas den 20. januar 1880 og regelmæsig drift blev påbegyndt med 3 daglige tog i hver retning.

Græsted - Gilleleje:
Man havde ikke fået spaderne i jorden før man begyndte at diskutere en forlængelse af Gribskovbanen. Det lykkedes også meget hurtigt at få optaget forlængelsen på jernbaneloven af 8. maj 1894 og allerede 27. september 1894 gives der koncession til Gribskovbanen til en forlængelse af banen. Selve koncessionen blev udformet således at blev tale om en reel forlængelse. Forlængelsen skulle i alle henseender betragtes som en del af Gribskovbanen. Den 14. maj 1896 kunne man således indvie forlængelsen og daglig drift bestod om sommeren af 4 daglige tog i hver retning, om vinteren var det kun 3.

Hillerød - Gilleleje:
Lov: 23. maj 1873
Koncession: 7. januar 1879
Indvielse: 20. januar 1880
Længde i km: 26

Kagerup - Helsinge:
Ligeledes på loven af 8. maj 1894 var der et punkt om anlæg af en bane til Helsinge. Den 6. februar 1896 blev der udsted koncession på anlæg og drift af en bane fra Kagerup Station til Helsinge. Det blev Gribskovsbanens driftsbestyrer der kom til at stå for projekteringen af banen. Indvielsen af denne strækning fandt sted den 15. juli 1897. Allerede næste dag blev driften af banen taget i forpagtning af Gribskovbanen.

Helsinge - Tisvildeleje:
Ved loven af 27. maj 1908 blev det vedtaget at anlægge en jernbane fra Helsinge til Tisvildeleje - men uden tilskud fra staten. Og derved blev det. Først da man revidere vilkårene ved lov af 20. marts 1918 og staten stillede med 50 procent af anlægskapitalen kom der gang i sagerne. Koncessionen blev udsted den 30. august 1918 og strækningen blev indviet den 11. juli 1924. Regelmæssig trafik blev optaget den 18. juli 1924.

Hillerød - Tisvildeleje:
Lov: 8. maj 1894
Koncession: 6. februar 1896
Indvielse: 15. juli 1897.
Længde i km: 25

Vigtige stamdata for Kagerup-Helsinge


Jernbanens længde i km 6,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr 88
BaneforkortelseGDS
Statstilskud i %0 %
Dato for Koncession1896.02.06
Jernbanen åbnet1897.07.16
Persontrafik nedlagtI drift
Godstrafik nedlagtI drift
Jernbanen nedlagtI drift
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
BallastSkærveballast
El driftNej
Bane statusPrivatbane

Kagerup-Helsinge har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid


Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
2015.07.01I driftLokaltog A/SLT
2009.01.012015.07.01Regionstog A/SRTOG
2001.07.012009.01.01Hovedstadens Lokalbaner A/SHL
1945.01.012001.07.01Gribskovbanens DriftsselskabGDS
1897.07.161945.01.01Kagerup-Helsinge Banen, senere GDSKHB

Kagerup-Helsinge har eller har haft følgende stoppesteder




Byggeår1880
Åbnet1880.01.20
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKagerup Stationsvej 58, 3200 Helsinge
StednavneforkortelseKgg
Højdeplacering over havet53,9 meter
GPS koordinater55.997489,12.285884

Billede af Kagerup Station.
Billede af Kagerup Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.07.13 14:15:43
Download billede

Historisk kort over Kagerup Station
Kagerup Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1897
Åbnet1897.06.16
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
AdresseNy Mårumvej 259, 3200 Helsinge
StednavneforkortelseDug
Højdeplacering over havet27,7 meter
GPS koordinater56.009661,12.262920

Billede af Duemose Trinbræt.
Billede af Duemose Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2022.07.13 13:51:32
Download billede

Historisk kort over Duemose Trinbræt
Duemose Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Byggeår1897
Åbnet1897.06.16
NedlagtNedlagt
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseHøg
Højdeplacering over havet23,8 meter
GPS koordinater56.01852397157027,12.224537288375853

Billede af Høbjerg Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Høbjerg Trinbræt har ligget her.
Billede af Høbjerg Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Høbjerg Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2021.07.21 14:51:00
Download billede

Historisk kort over Høbjerg Trinbræt
Høbjerg Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Helsinge Station (Hlg) [1897-1992] er Kagerup-Helsinge banens endestation og ligger 6,0 km. fra første station.

Helsinge Station åbnede som endestation på Kagerup-Helsinge Banen (KHB), da denne bane åbnede den 16. juli 1897. Kagerup-Helsinge Banen var på trods af sin længde på kun 6 km, et selvstændigt driftsselskab frem til udgangen af 1944.

Selv om Kagerup-Helsinge Banen var et selvstændigt selskab, blev banen i praksis drevet som en del af GDS. Helsinge Station var en mindre station, men dette betød ikke så meget, for den havde en rimelig succes især da banen den 18. juli 1924 blev forlænget til Tisvildeleje. Ved forlængelsen til Tisvildeleje flyttes hovedsporet, der havde ligget parallelt med stationsbygningen, til at ligge skråt for stationsbygningen, således at perronen fik form som en stor trekant.

Helsinge Station bibeholdt fuld ekspedition indtil 1990, hvor stykgodset bortfaldt. I 1992 blev den nuværende station ibrugtage, hvor Helsinge første station blev nedrevet ved samme lejlighed.

Det eneste der er bevare fra den gamle station, var væguret fra stationskontoret.


Byggeår1897
Åbnet1897.06.16
Nedlagt1992
Nedrevet1992
StednavneforkortelseHlg
Højdeplacering over havet24,3 meter
GPS koordinater56.023112787987785,12.204434291396916

Billede af Helsinge Station.
Billede af Helsinge Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter:

Titel:1950 - Helsinge Station
Bygningsnavn:Helsinge Station
Sted:Danmark, Sjælland, Helsinge
Vejnavn:Stationspladsen
Husnummer:1
Postnummer:3200
By:Helsinge
Sogn:Helsinge
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1950

Id:H00039_p_015.tif


Historisk kort over Helsinge Station
Helsinge Station - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)

Litteratur for: Kagerup-Helsinge

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Gribskovbanen (Dansk Jernbane-Klub: 57)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen (Dansk Jernbane-Klub: 57)
Ole-Chr. Munk Plum, Lars Viinholt-Nielsen
2009
384

Dansk Jernbane-Klub
978-87-87050-61-6
Gribskovbanen 1880-1924 (Dansk Jernbane-Klub: 27)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen 1880-1924 (Dansk Jernbane-Klub: 27)
P. Thomassen
1970
154
Herfølge
Dansk Jernbane-Klub
Gribskovbanen 1880-1980 (Dansk Jernbane-Klub: 43)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen 1880-1980 (Dansk Jernbane-Klub: 43)
Birger Wilcke
1980
238

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-11-0
Gribskovbanen på postkort
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen på postkort
P. Thomassen
1980
30
Herfølge

Nordsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03671-0