M4 - operatør: Metro Service
Nordhavnslinjen (M4), også kaldet Nordhavnsmetroen, er en metrolinje der betjener metrostrækningen Københavns H - Orientkaj i København. Linjen har betegnelsen M4 og åbnede den 28. marts 2020. På strækningen København H - Østerport deler linjen spor med M3 Cityringen. Det betyder at der kan køres helt ned til halvandet minut mellem togene på strækningen København H - Østerport, og dermed en højere frekvens end på resten af Cityringen. Fra Østerport deler M4 sig fra Cityringen og kører af en helt ny afgrening ud til to nye stationer i Nordhavn. Afgreningen fra Cityringen er 2,3 km lang. De første 2 km fra afgreningskammeret under Sortedams Sø ved Østerport ligger i borede tunneller, mens de sidste 300 meter i Nordhavnen er bygget som højbane. Nordhavnslinjen har kostet ca. 3,2 mia. kr. at bygge.M4 har otte stationer, hvoraf seks deles med Cityringen. De to nye stationer på Nordhavns-afgreningen er Nordhavn Station og Orientkaj Station. Orientkaj er den eneste overjordiske station på hele strækningen. Metroselskabet vurderer at Nordhavn og Orientkaj vil få ca. 9.000 daglige påstigninger tilsammen i 2025. Til sammenligning forventes København H at få 49.000 daglige påstigninger i 2025.
I 2024 forventes Sydhavnslinjen at åbne fra København H via Sydhavnen til Ny Ellebjerg. Til den tid vil linje M4 blive udvidet fem nye stationer. På længere sigt er det desuden muligt, at M4 kan blive forlænget videre ud i Nordhavnen eller til den foreslåede ø Lynetteholmen.
Generelt om Københavns Metrosystem:
Københavns Metro er et moderne metrosystem med 39 Metrostation, hvor 25 er underjordiske, 1 er nedgravet men åben (Øresund) og 13 er over terræn. Metrosystemet består af hhv. to sammenhængende baner (M1 og M2), Cityringen (M3) samt Nordhavnslinjen (M4).
M1 og M2 strækker sig fra Vanløse over Frederiksberg og Indre By til Christianshavn, hvor den deler sig i til hhv. Vestamager gennem Ørestad (linje M1) og Københavns Lufthavn langs Amager Strandpark (linje M2). M3 (Cityringen) er en ringlinje, der forbinder Københavns Hovedbanegård med Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro, Østerbro samt Indre By. M4 Nordhavn går fra Københavns Hovedbanegård til Orientkaj Metrostation, da M4 deler spor med cityringen er det kun Nordhavn Metrostation og Orientkaj der er nye Metrostationer.
M1 og M2 åbnede den 19. oktober 2002 og den 28. september 2007 forlængedes M2 til Københavns Lufthavn. Den 29. september 2019 åbnedes Cityringen M3. Den 28. marts 2020 åbnedes Nordhavnsmetroen M4.
Metroen har ca. 160.000 passagerer dagligt og havde en passagerindtægt på cirka 0,6 mia. kroner i 2011, svarende til en markedsandel på 18% af den kollektive trafik i Hovedstadsområdet.
Forhistorie for Københavns Metrosystem:
I 1991 færdiggjorde en komité arbejdet med en trafikplan for Københavns centrum og det omkringværende nærområde. Denne plan indeholder beskrivelser af en forbindelse mellem de centrale dele af København og Amager. Forbindelsen skulle sammenkæde det centrale København med både Øst- og Vestamager og således også den nye Ørestad og lufthavnen i Kastrup. Strækningen til lufthavnen skulle anlægges på den nedlagte Amagerbanens tracé.
Fokus var primært på Ørestad, hvorved man ventede med at lave en samlet baneplan for hele København.
Metrosystemet linjeføringen er efter samme princip, som vi kender fra Københavns S-tog, hvor flere linjer udefra flettes samme til kun én gennem centrum, hvilket har den fordel, at der hvor befolkningsdensiteten er størst er der flest afgange og ude i yderområderne med lavere befolkningsdensitet er der færre afgange, men stadig et rimeligt antal i forholdt til behovet.
I 1992 blev Ørestad-konceptet fremlagt sammen med den specielle Ørestads lov, som blev vedtaget samme år. Med Ørestad bliver "new town" konceptet brugt for første gang i Danmark. Ideen er at bygge trafikinfrastrukturen før man bebyggede Ørestad. Ved at sikre gode trafikale forbindelser til den nye bydel ville man anspore firmaer til at bygge nye bygninger og på den måde være med til at skabe bydelen. I tilfældet med Ørestad skal indtægterne fra salg af grunde bruges til at støtte konstruktionen af den trafikale forbindelse. I 1993 etablerede man Ørestadsselskabet med Københavns Kommune og staten som ejere, som skulle stå for den proces.
Da man stod over for at vælge den nye trafikløsning var følgende præmisser i spil for valget af det nye Metrosystem:
- Generer ikke bilisterne.
- Systemet har en formodet stor evne til at tiltrække passagerer, idet der er mulighed for høj rejsehastighed, toghyppighed, stabilitet og sikkerhed.
- Bedre miljø i byen på grund af lav støj, lavt vibrationsniveau, lav forurening, ingen visuelle gener mv.
- Lav risiko for ulykker.
- Få ubekvemmeligheder for borgere under konstruktion og brug.
- Gennemsnitshastigheden inklusive stop på Metrostationer er 40 km/t.