Hads-Ning Herreders Jernbane (Odder - Hou) - operatør: HHJ
Da jernbanen mellem Aarhus og Ryomgaard blev etableret var det også naturligt at diskutere anlægget af en bane i sydlig retning. Den 10. januar 1876 startedes aktietegningen. Den 15. november 1876 var man tilfreds med finansieringen og indsendte anmodningen til indenrigsministeriet. Det var en meget vanskelig process inden man kunne fremsætte en lov til etablering af en jernbane mellem Aarhus og Hou via Odder.
En væsentlig del af diskussionen gik på om det skulle være en privatbane eller en statsbane. Men ved lov af 12. maj 1882 fik regeringen tilladelse til at meddele eneret på anlæg af en jernbane fra Hou havn over Odder til et punkt på statsbanen mellem Skanderborg og Aarhus.Koncessionen til denne bane blev udstedt den 4. september 1882 til en komité og med det klare pålæg at banen skulle være anlagt inden 1. omtober 1884. Lauritz Petersen & Wätzold startede byggeriet i oktober 1882 og indvielsen fandt sted den 18. juni 1884.
Banens oprindelige navn var Hads-herreds Jernbane, men i 1884 blev dette ændret til Hads-Nings Herreds Jernbane. I 1888 indførte banen som den første danske privatbane faste pensionsbestemmelser for personalet. Efter en del diskussioner blev strækningen mellem Odder og Hov vedtaget på generalforsamlingen og gennemført den 31. marts 1977. Hermed blev banen reduceret til den form vi kender i dag under navnet Odderbanen. Århus Amt overtog pr. 1. januar 2001 det økonomiske tilsyn med banen, og amtet er herefter eneste tilskudsgiver (drifts- og anlægstilskud).