Aarhus Havnestation
Da Aarhus Banegård åbnede den 4. oktober 1868 sammen med strækningen mellem Aarhus og Fredericia, var der ikke tiltænkt havnespor fra starten.
Da Aarhus-Ryomgård-Grenaa banen kom til den 1. december 1877, blev problemet større da banens endestation blev Aarhus Østbanegård, som lå ca. 2 km fra Aarhus Banegård. Der kom i starten ikke til at være jernbaneforbindelse mellem de to stationer, men i 1881 indsatte DSB hesteomnibusser for transitrejsende.
Havnebanesporet og forbindelse med Grenåbanen krævede mere plads, og da Hads-Ning Herreders Jernbane (Aarhus-Odder-Hou) skulle optages i 1884, var en ny banegård og bedre sporforhold nødvendigt.
Sammen med etablering af Aarhus anden og nye banegård, blev der lavet et kombineret havnespor og sporforbindelse til Aarhus Østbanegård med standsningsstedet Havnen Trinbræt ved kajen til dampskibsruterne. Selv om der kom direkte forbindelse mellem Aarhus Banegård og Aarhus Østbanegård, så udgik Grenåbanens tog fortsat fra Aarhus Østbanegård.
Havnen Trinbræt lå ved den såkaldte "Dampskibsbro" hvor der var direkte omstigning via kajen. Selve billetsalget til Aarhus-Kalundborg overfarten skete frem til 1960 ombord på skibene.
I 1953 flyttedes til en midlertidig anløbsplads ved Kaj 17 ud for Toldboden. Fra 1957 benyttes den seneste anløbsplads ved Aarhus Havnestation, der blev ibrugtaget i 1960 og var i brug frem til 1991.