DSB MX 1041, blev senere omlitreret til: SB M 9, NJJ M 9 og Contec MX 1041.




Introduktion til MX Lokomotiv

MX lokomotiv serie II blev bygget af NOHAB (Nydquist & Holm AB) i Sverige på licens fra General Motors, med bidrag fra danske underleverandører. Frichs byggede den midterste del af vognkassen, rammen og bogierne, mens Scandia monterede fronterne, og Thrige leverede banemotorerne. DSB modtog to lokomotiver, Litra MX serie I (131-132), fra Frichs i 1932. MX lokomotiverne fra NOHAB blev dog leveret som serie II i perioden 1960-1962. Hvert af disse lokomotiver kostede cirka 1,3 millioner kroner.

Teknisk Konstruktion og Anvendelse

MX lokomotiverne blev bygget på samme måde som MY lokomotiverne, med det amerikanske F7-lokomotiv som forbillede. De var udstyret med en General Motors dieselmotor af typen EMD 567 med 12 cylindre. Motoren var koblet til en D25 hoveddynamo, der leverede strøm til fire banemotorer af typen D47, som trak på to treakslede bogier med to drivende aksler og en løbeaksel. I modsætning til de amerikanske lokomotiver, der kun havde førerrum i den ene ende, blev MX lokomotiverne designet med førerrum i begge ender. Lokomotiverne var specifikt bygget til DSB's sidebaner med et akseltryk på 16 tons og blev anvendt i både person- og godstrafik over hele landet, men især på sidebanerne på grund af det lave akseltryk.

Leverancer og Variationer

MX lokomotiverne blev leveret i to næsten identiske serier. Den første leverance bestod af 20 dieselelektriske lokomotiver af typen NOHAB AA12, litra MX 1001-1020, udstyret med en General Motors dieselmotor EMD type 567C på 1.425 HK, leveret i 1960-1961. Den anden leverance omfattede 25 lokomotiver, litra MX 1021-1045, udstyret med en General Motors dieselmotor EMD type 567D på 1.445 HK, leveret i 1961-1962.

Motoropgraderinger og Standardisering

For at standardisere motorerne i DSB's diesellokomotiver, og fordi EMD ikke længere leverede reservedele til 567-motoren, blev flere MX lokomotiver (MX 1008-1010, 1016-1020, 1036 og 1042) sammen med alle Litra MY-lokomotiver, udstyret med foringer og stempler fra EMD 645 E motorer i perioden fra starten af 1980'erne til 1983. Dette hævede det maksimale omdrejningstal fra 835 o/min til 905 o/min for at undgå kritiske svingninger i motoren, mens ydelsen blev bibeholdt. Oprindeligt var det planen at ombygge alle MX-lokomotiver, men da de stod til snarlig udrangering, blev kun 10 lokomotiver ombygget.

Salg til Privatbaner og Svenske Operatører

Fra slutningen af 1980'erne blev en del af MX lokomotiverne solgt til danske privatbaner og svenske operatører. Disse salg markerede begyndelsen på en ny æra for MX lokomotiverne, som stadig er en vigtig del af den danske jernbanehistorie.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK)


Stamdata for DSB MX 1041

Byggeår1962
Byggenummer2.481
EVN/European Vehicle NumberSTAB TMX 1041
FabrikantNohab
ModelDSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK
Antal indkøbt25
Købspris1.300.000 kr. pr. stk.
KarrosseriStål
Tjenestevægt89.300 kg
FremdriftsmiddelDiesel
Mængde af brændolie i liter2.800 liter
Effekt i KW eller HK1.445 HK ved 835 o/min.
Forbrug tomgang i liter/time15 liter/timen
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time300 liter/timen
MotorGeneral Motors dieselmotor EMD/GM type 12-567D 45° V 12-Cylindre
TransmissionDieselelektrisk - D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer af type EMD D47 med udveksling 59:18.
BremsetypeTrykluftsbremse & skruebremse
SammenkoblingstypeTræktøj og skruekobling
AkselrækkefølgeA1A'A1A'
Antal trækkende aksler4
Hastighed MAX133 km/t
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere18.300 mm
Bredde3.080 mm
Højde over skinner4.295 mm
AkselafstandBogietapafstand 10.300 mm og bogieakselafstand 1.700 mm
StrækningsradioStrækningsradio
SikkerhedssystemDansk ATC og MX 1021: ATCS
FjernstyringEMD og ITC (MX 1011-1020: ITC indrettet til ITC- styrevognskørsel litra Bns )
Monteret komfortudstyrAutomatisk oliefyret dampvarmekedel


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
Contec MX 104120082012.01.18ContecRail ApS (Contec)
NJJ M 92001.01.012008Nordjyske Jernbaner A/S (NJJ)
SB M 919932001.01.01Skagensbanen (SB)
DSB MX 10411962.05.171993Danske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
STAB TMX 10412012.01.18NJJ M 9 solgt af NJJ til Svensk Tågkraft AB i Sverige som STAB TMX 1041.
Contec MX 10412008NJJ M 9 solgt af NJJ til Contec som Contec MX 1041.
NJJ M 920072008NJJ M 9 udlejet til CFL.
NJJ M 920062006NJJ M 9 udlejet til DJ.
NJJ M 92001.01.01SB M 9 omlitreret til NJJ M 9.
SB M 91993DSB MX 1041 blev solgt af DSB til SB som SB M 9.
DSB MX 104119761992DSB MX 1041 var bemalet i DSB: Rød/Sort.
DSB MX 10411962.05.171976DSB MX 1041 var bemalet i DSB: Rød (vinrød/maroon) med stafferinger i beige/sandfarve.
DSB MX 10411962.05.17DSB MX 1041 blev leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige.


DSB MX 1041 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
DSB MX 102119612.461Solgt til udlandet
DSB MX 102219612.462Ophugget
Stedet er fotograferetDSB MX 102319612.463I drift i Danmark
DSB MX 102419612.464Solgt til udlandet
DSB MX 102519612.465I drift i Danmark
DSB MX 102619612.466Ophugget
DSB MX 102719612.467Ophugget
DSB MX 102819612.468Solgt til udlandet
Stedet er fotograferetDSB MX 102919612.469I drift i Danmark
DSB MX 103019612.470Ophugget
DSB MX 103119612.471Solgt til udlandet
DSB MX 103219612.472Ophugget
DSB MX 103319612.473Solgt til udlandet
DSB MX 103419622.474Ophugget
Stedet er fotograferetDSB MX 103519622.475Veteran
DSB MX 103619622.476Ophugget
DSB MX 103719622.477Ophugget
DSB MX 103819622.478Solgt til udlandet
DSB MX 103919622.479Ophugget
DSB MX 104019622.480Ophugget
DSB MX 104119622.481Solgt til udlandet
DSB MX 104219622.482Solgt til udlandet
DSB MX 104319622.483I drift i Danmark
DSB MX 104419622.484Ophugget
DSB MX 104519622.485I drift i Danmark


Litteratur for: DSB MX 1041

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Motor Materiel 5: Med motor fra GM.
Peter Christensen og John Poulsen
1999
128

Bane Bøger ApS
9788788632798