Links til supplerende læsning:
kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK)da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK)
www.sebtus.de (Beskrivelse af DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK)
Stamdata for DSB MX 1041
Byggeår | 1962 |
Byggenummer | 2.481 |
EVN/European Vehicle Number | STAB TMX 1041 |
Fabrikant | Nohab |
Model | DSB Litra MX serie (II) - Nohab 1.445 HK |
Antal indkøbt | 25 |
Købspris | 1.300.000 kr. pr. stk. |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 89.300 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Mængde af brændolie i liter | 2.800 liter |
Effekt i KW eller HK | 1.445 HK ved 835 o/min. |
Forbrug tomgang i liter/time | 15 liter/timen |
Forbrug ved Fuld belastning i liter/time | 300 liter/timen |
Motor | General Motors dieselmotor EMD/GM type 12-567D 45° V 12-Cylindre |
Transmission | Dieselelektrisk - D25 hoveddynamo, der leverede strøm til 4 banemotorer af type EMD D47 med udveksling 59:18. |
Bremsetype | Trykluftsbremse & skruebremse |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Akselrækkefølge | A1A'A1A' |
Antal trækkende aksler | 4 |
Hastighed MAX | 133 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 18.300 mm |
Bredde | 3.080 mm |
Højde over skinner | 4.295 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 10.300 mm og bogieakselafstand 1.700 mm |
Strækningsradio | Strækningsradio |
Sikkerhedssystem | Dansk ATC og MX 1021: ATCS |
Fjernstyring | EMD og ITC (MX 1011-1020: ITC indrettet til ITC- styrevognskørsel litra Bns ) |
Monteret komfortudstyr | Automatisk oliefyret dampvarmekedel |
Materiellets ejerforhold | ||||
Litra | Fra dato | Til dato | Materielejer | Beskrivelse |
---|---|---|---|---|
Contec MX 1041 | 2008 | 2012.01.18 | ContecRail ApS (Contec) | |
NJJ M 9 | 2001.01.01 | 2008 | Nordjyske Jernbaner A/S (NJJ) | |
SB M 9 | 1993 | 2001.01.01 | Skagensbanen (SB) | |
DSB MX 1041 | 1962.05.17 | 1993 | Danske Statsbaner (DSB) | |
Materiellets journal | ||||
Litra | Fra dato | Til dato | Beskrivelse | |
STAB TMX 1041 | 2012.01.18 | NJJ M 9 solgt af NJJ til Svensk Tågkraft AB i Sverige som STAB TMX 1041. | ||
Contec MX 1041 | 2008 | NJJ M 9 solgt af NJJ til Contec som Contec MX 1041. | ||
NJJ M 9 | 2007 | 2008 | NJJ M 9 udlejet til CFL. | |
NJJ M 9 | 2006 | 2006 | NJJ M 9 udlejet til DJ. | |
NJJ M 9 | 2001.01.01 | SB M 9 omlitreret til NJJ M 9. | ||
SB M 9 | 1993 | DSB MX 1041 blev solgt af DSB til SB som SB M 9. | ||
DSB MX 1041 | 1976 | 1992 | DSB MX 1041 var bemalet i DSB: Rød/Sort. | |
DSB MX 1041 | 1962.05.17 | 1976 | DSB MX 1041 var bemalet i DSB: Rød (vinrød/maroon) med stafferinger i beige/sandfarve. | |
DSB MX 1041 | 1962.05.17 | DSB MX 1041 blev leveret til DSB fra NOHAB, Trollhättan i Sverige. |
DSB MX 1041 er leveret sammen med følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
DSB MX 1021 | 1961 | 2.461 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1022 | 1961 | 2.462 | Ophugget | |
DSB MX 1023 | 1961 | 2.463 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1024 | 1961 | 2.464 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1025 | 1961 | 2.465 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1026 | 1961 | 2.466 | Ophugget | |
DSB MX 1027 | 1961 | 2.467 | Ophugget | |
DSB MX 1028 | 1961 | 2.468 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1029 | 1961 | 2.469 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1030 | 1961 | 2.470 | Ophugget | |
DSB MX 1031 | 1961 | 2.471 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1032 | 1961 | 2.472 | Ophugget | |
DSB MX 1033 | 1961 | 2.473 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1034 | 1962 | 2.474 | Ophugget | |
DSB MX 1035 | 1962 | 2.475 | Veteran | |
DSB MX 1036 | 1962 | 2.476 | Ophugget | |
DSB MX 1037 | 1962 | 2.477 | Ophugget | |
DSB MX 1038 | 1962 | 2.478 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1039 | 1962 | 2.479 | Ophugget | |
DSB MX 1040 | 1962 | 2.480 | Ophugget | |
DSB MX 1041 | 1962 | 2.481 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1042 | 1962 | 2.482 | Solgt til udlandet | |
DSB MX 1043 | 1962 | 2.483 | I drift i Danmark | |
DSB MX 1044 | 1962 | 2.484 | Ophugget | |
DSB MX 1045 | 1962 | 2.485 | I drift i Danmark |
Litteratur for: DSB MX 1041
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Motor Materiel 5: Med motor fra GM. Peter Christensen og John Poulsen 1999 128 Bane Bøger ApS 9788788632798 |