HVJ - Hanomag årgang 1921, en artikel om HVJ - Hanomag årgang 1921
Hanomag Litra C: En Grundpille i Dansk Jernbanedrift
Bygget af Hanomag i Tyskland, blev lokomotiverne leveret den 11. maj 1921 og fik den interne betegnelse "Litra C". Disse lokomotiver blev primært anvendt på OHJ (Odsherreds Jernbane), som HVJ (Høng-Tølløse Jernbane) havde driftsfællesskab med.Konstruktion og Kedelsystemer i Hanomag Lokomotiver
De fleste Hanomag-lokomotiver brugte en Belpaire-kedel, kendt for sit brede brandkammer og høje kedeltryk (op til 16 bar). Kedlen blev typisk fremstillet af stålplader, der var nittet sammen for at sikre styrke og holdbarhed. Vandforsyningen var enten integreret i rammen eller placeret i en separat tender, afhængig af lokomotivets design.Dampmaskineri og Styringssystemer
Hanomag-lokomotiverne var udstyret med to dampcylindere, som var placeret enten indvendigt eller udvendigt på lokomotivet. De tidlige modeller anvendte en simpel Stephenson-styring, men senere modeller blev opgraderet til Walschaerts-styring for at optimere dampens tilstrømning til cylindrene, hvilket forbedrede effektiviteten. Desuden var mange af lokomotiverne udstyret med overhedet damp for yderligere at øge ydelsen.Hjulkonfiguration og Manøvredygtighed
Hanomag-lokomotiverne havde typisk tre eller fire koblede hjulsæt, hvor forhjulsættet ofte var et løbehjulsæt, der kunne drejes for at forbedre lokomotivets manøvredygtighed. Denne konfiguration gjorde lokomotiverne særligt velegnede til de varierende forhold på de danske jernbaner.Ydeevne og Trækkraft
Ydeevnen for Hanomag-lokomotiverne varierede afhængigt af typen og størrelsen. De mindste lokomotiver havde en trækkraft på omkring 3 tons, mens de største modeller kunne trække over 20 tons, hvilket gjorde dem til en vigtig del af både gods- og passagertransporten i Danmark.Stamdata for HVJ - Hanomag årgang 1921
Fabrikant | Hanomag |
Model | HVJ - Hanomag årgang 1921 |
Købspris | 89.000 kr. pr. stk. |
Antal indkøbt | 2 |
Karrosseri | Stål |
Tjenestevægt | 31.000 kg |
Tendervægt | 16.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Kul og vand |
Motor | Dampkedel |
Bremsetype | Vakuumbremse på både lokomotiv og tender. |
Sammenkoblingstype | Træktøj og skruekobling |
Kedeltryk | 12 Atm. |
Kul | 3 Tons |
Vand | 6 m³ |
Akselrækkefølge | 1'C-T2 |
Antal trækkende aksler | 3 |
Hastighed MAX | 45 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 12.620 mm |
Hjuldiameter | 1.170 mm. |