Siemens Desiro HHGB DM årgang 2000, en artikel om Siemens Desiro HHGB DM årgang 2000
DSB's Første Anskaffelse af Desiro Togsæt fra Siemens
DSB var den første operatør i Danmark til at anskaffe Desiro togsæt fra Siemens. I december 2000 lejede DSB tre Desiro vognsæt fra Angel Trains Contracts Ltd. Disse tre togsæt var nybyggede af Siemens i Tyskland og var identiske med den tyske type DB 642. Efter at være blevet udstyret med blandt andet kaffeautomater, blev de sat i ordinær drift på Svendborgbanen den 22. marts 2001 som MQ 4951/4971, MQ 4952/4972 og MQ 4953/4973.Positive Erfaringer fører til Flere Lejeaftaler
DSB's erfaringer med Desiro-togsættene var så positive, at DSB i 2002 besluttede at leje 12 nye togsæt fra Angel Trains Contracts Ltd. til at afvikle driften på Svendborgbanen med Desiro MQ-togsæt. De tre oprindelige togsæt blev tilbageleveret, og de 12 nye sæt ankom lakeret i DSB's nye grå/blå design i efteråret 2002.Tekniske Detaljer om Desiro Togsæt
Hver vogn i togsættet er udstyret med en 6-cylindret motor af typen MTU 6R-183-TD13H, som overfører effekten via hydraulisk transmission til den yderste bogie. De to vogne i togsættet deler en fælles Jacobs-bogie. Hvor vognkasserne er bygget i aluminium, er fronterne udført i glasfiber. Desiro MQ-togsættene er konstrueret som meget fleksible nærbanetog med lavtliggende gulv, flexrum, store panoramavinduer, brede døre og klimaanlæg. Toget er udstyret med Scharfenbergkoblinger og kan sammenkobles med op til tre togsæt.Udvidet Drift og Nye Togsæt
DSB's 12 togsæt blev løbende sat i drift på Svendborgbanen i 2002, hvor de erstattede MR-togene. I 2010 leverede Siemens yderligere otte togsæt (MQ 4123-4130) til brug på Grenåbanen, hvor de erstattede litra MR. Disse togsæt blev udstyret med dieselmotorer af typen MTU 6H-1800-R82P med en samlet effekt på 670 kW og fik også to ekstra klapsæder.Links til supplerende læsning:
en.wikipedia.org (Beskrivelse af Siemens Desiro HHGB DM årgang 2000)www.jernbanen.dk (Beskrivelse af Siemens Desiro HHGB DM årgang 2000)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af Siemens Desiro HHGB DM årgang 2000)
Stamdata for Siemens Desiro HHGB DM årgang 2000
Fabrikant | Siemens Mobility GmbH |
Model | Siemens Desiro HHGB DM årgang 2000 |
Antal indkøbt | 1 |
Karrosseri | Aluminium |
Tjenestevægt | 68.000 kg |
Fremdriftsmiddel | Diesel |
Effekt i KW eller HK | 630 kW |
Motor | 2 stk. MTU 6R-183-TD13H 6 cylinder dieselmotorer. |
Transmission | Dieselhydraulisk |
Sammenkoblingstype | Scharfenberg automatkobling |
Akselrækkefølge | B'2'B' |
Hastighed MAX | 120 km/t |
Sporvidde | 1.435 mm |
Længde over puffere | 41.700 mm |
Højde over skinner | 4.229 mm |
Akselafstand | Bogietapafstand 16.000 mm og bogieakselafstand 1.900 mm + 2.650 mm + 1.900 mm. |
Antal pladser | 115 pladser og 10 klapsæder. |
Døre pr. side | 2 stk. dobbeltdøre. |
Vogne pr. togsæt | 2 |
Antal toiletter | 1 |
Antal flexområder | Èt Flexrum til cykler og barnevogne |
Oversigt over andre beslægtede typer materiel: Siemens Desiro
Foto | Materiel type | Materiel firma | Antal købt |
---|---|---|---|
DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2002 | Siemens Mobility GmbH | 12 | |
DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2010 | Siemens Mobility GmbH | 8 | |
Siemens Desiro NJJ DM årgang 2004 | Siemens Mobility GmbH | 7 | |
Siemens Desiro HHGB DM årgang 2000 | Siemens Mobility GmbH | 1 | |
DSB Litra MQ - Siemens Desiro årgang 2000 | Siemens Mobility GmbH | 3 |
Siemens Desiro HHGB DM årgang 2000 består af følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Byggenummer | Status i dag |
---|---|---|---|---|
HHGB DM 101-201 | 2000 | A-unit DM 101: 92840 og B-unit DM 201: 92841 | I drift i Danmark |