Dansk jernbanehistorie gennem data og billeder



Velkommen til danskejernbaner.dk

danskejernbaner.dk er det største jernbanesite i Danmark og har den seneste måned haft 62.681 unikke brugere, som har set 529.790 websider.

Formålet med dette website er at give et historisk tilbageblik på de forskellige baner i Danmark, med fokus på de nedlagte baner i provinsen. Siden vil primært beskrive banerne - deres forløb, stationer, historie og tekniske data.

Vores mål er at have et komplet bane- og stationssite inden 2030, hvor der vil være beskrivelser, data og fotos for alle danske jernbaner. I første omgang fokuserer vi på at beskrive banernes historie kort og lave en fotoreportage over resterne af banernes forløb - herunder stationer, holdepladser og trinbræt. Vi er meget interesserede i at modtage henvendelser fra personer, som har billeder eller andet materiale i form af beretninger, anekdoter eller faktuelle informationer, der kan styrke indholdet på siden.

De danske baners succes toppede i 1920'erne, målt på banekilometer, og fik stor betydning for transporten under de to verdenskrige. Jernbaneeventyret sluttede for mange af de små lokalbaner i 1960'erne, hvor de blev lukket på stribe. De blev udkonkurreret af busser, lastbiler og personbiler.

Med mindre andet er angivet, kan alt materiale på disse sider frit benyttes.


ELRO Dage i Mariager den 1. september 2024





ELRO Dagen Den 1. september 2024 blev en uforglemmelig dag for jernbaneentusiaster og familier, da Mariager Handest Veteranjernbane åbnede dørene for ELRO Dagen. I strålende solskin mødtes en spændt skare på Mariager Station for at deltage i denne særlige begivenhed, hvor alle havde mulighed for at køre gratis med veterantoget, der trak dem gennem smukke landskaber og tilbage i tiden til jernbanens gyldne dage.

Der var mange mennesker mødt op til "ELRO Dagen" og veterantoget tiltrak alle aldersgrupper.
Der var mange mennesker mødt op til "ELRO Dagen" og veterantoget tiltrak alle aldersgrupper.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. september 2024
Download billede

ELRO Fonden, som igen i 2024 stod som økonomisk garant for det store event "ELRO Dage", har givet foreninger, klubber og institutioner i ELROs tidligere forsyningsområde en enestående mulighed for at samle midler til deres arbejde. Dette har skabt rammerne for en dag, hvor historien blev levende, og familier fik mulighed for at opleve et stykke dansk kulturarv på nært hold.

Mariager Handest Veteranjernbane er ikke blot en jernbane, men en levende del af Danmarks kulturhistorie. På ELRO Dagen blev gæsterne inviteret til at tage plads i det næsten 100-årige veterantog og rejse tilbage til en tid, hvor Danmarks regent var Christian X, og hvor landet blev ledet af statsminister Thorvald Stauning. Med billetter i brunt pap, som dem stationsforstanderen solgte for hundrede år siden, begyndte rejsen allerede ved billetkøbet.

Mens vi ventede på, at MHVJ M 5 blev klar til afgang på Mariager Station, fangede vores opmærksomhed en anden vigtig del af byens historie: den ikoniske kulkran på Mariager Havn. Denne kulkran, som stammer fra 1930, er et vidnesbyrd om Mariagers tidligere rolle som en driftig havneby. I en tid, hvor havneaktiviteterne blomstrede, spillede kulkranen en central rolle i at forsyne Viborg Gasværk med kul, hvilket var afgørende for byens energiforsyning.

Den ikoniske kulkran på Mariager Havn fra 1930.
Den ikoniske kulkran på Mariager Havn fra 1930.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. september 2024
Download billede

Oprindeligt blev kullene læsset med håndkraft på skibene, en opgave, der krævede mange hænder og hårdt arbejde. Men i 1930 skete der en markant ændring, da Mariager Havn fik sin egen kulkran. Denne kran, opført af den københavnske maskinfabrik og kran-specialist Titan, gjorde det muligt at automatisere og effektivisere processen. Kranen, en såkaldt svingkran med et selvstændigt førerhus, blev hurtigt en uundværlig del af havnens infrastruktur.

Kranen blev installeret på skinner lagt på en solid kranbro af beton, hvilket gjorde det muligt for den at svinge rundt og lette kullene direkte fra skibene. Denne betonkonstruktion, som har stået igennem generationer, blev dog med tiden slidt og krævede en omfattende restaurering. Det var en nødvendig indsats for at bevare ikke kun kranen, men også det unikke kulturhistoriske miljø omkring Mariager Havn. Denne restaurering sikrede, at kranen kunne forblive en del af byens vartegn og fortsat minde os om den tid, hvor havnen summede af aktivitet.

I løbet af 1960'erne begyndte kulkranen dog at miste sin betydning. Med moderniseringen af havnefaciliteterne og den ændrede energiforsyning havde den stationære kran udspillet sin rolle. Heldigvis blev kranens historiske og kulturelle værdi anerkendt af Foreningen Havnens Venner, som tog initiativ til at få den fredet. Denne fredning var ikke blot en beskyttelse af selve kranen, men også af det omkringliggende havnemiljø, som i dag er et af de mest velbevarede eksempler på en dansk havn fra begyndelsen af 1900-tallet.

I dag er Mariager Havn meget mere end blot en historisk relikvie. Den er et populært udflugtsmål, der tiltrækker besøgende fra nær og fjern. Udover kulkranen rummer området Danmarks Saltcenter, som er dedikeret til at fortælle historien om saltudvinding i Danmark, samt anløbspladsen for fjordbåden Svanen, der sejler på Mariager Fjord. Da Veteranbanen Mariager-Handest også har sin endestation her, gør havnen til et knudepunkt for både historieentusiaster og turister.

Veteranturen mellem Mariager og Handest

Turen mellem Mariager og Handest, en strækning på 17 kilometer, tager 45 minutter hver vej. Undervejs kunne gæsterne stå på de åbne endeperroner på personvognene og virkelig føle sig som en del af historien. Lyden af det gamle lokomotiv, der arbejdede sig igennem det naturskønne landskab, blev akkompagneret af flittig brug af fløjten, hvilket kun forstærkede følelsen af at være rejst tilbage i tiden.

For mange var det en ekstra oplevelse at medbringe madkurven og nyde frokosten ombord på toget eller på den fredede Handest Station. Her er der borde og bænke til rådighed, og stemningen blev kun hyggeligere af de mange familier, der nød deres måltid sammen i de historiske omgivelser. På stationen kunne børnene more sig med den postkasserøde skinnebus på modelbanen i stationens pakhus, mens de voksne udforskede ventesalen og stationskontoret, som står næsten urørt siden privatbanens åbning i 1927.

Veteranbanen mellem Mariager og Handest er Danmarks længste veteranjernbane og en af de mest autentiske oplevelser af dansk jernbanehistorie. Strækningen åbnede oprindeligt som en privatbane i 1927 og var i drift indtil 1966. Men allerede fire år efter lukningen, den 2. maj 1970, blev strækningen genåbnet som en veteranbane, hvilket har sikret, at denne del af Danmarks jernbanearv er blevet bevaret og holdt levende.

Banens lokomotiver og vogne stammer fra perioden 1900–1950 og har kørt på privatbaner over hele landet, fra Skagen i nord til Hundested i øst og Thyborøn og Nr. Nebel i vest. Et særligt træk ved Mariager Handest Veteranjernbane er, at alle veterantogene fremføres med banens historiske motormateriel, hvilket fuldender oplevelsen af at træde ind i en anden tid.

Inden afgangen kl. 10:50 kom vi til at se i programmet at Kielervognen med tilnavnet "Hadsund Peter" eller RHJ M4 skulle kører kl. 12:05. Selv om Kielervognen er genfødt som RHJ M4, så startede den som motorvogn på Fyn og med rødder på Fyn, så måtte vi se denne vogn, som for nydelig har været igennem en 15.000 timers restaurering.

Klokken 10:50 fløjtede togføreren til afgang, og det historiske MHVJ M5 Diesellokomotiv satte i gang. Lokomotivet, trak vognene med en hastighed omkring de 30 kilometer i timen og gled langsomt ud af Mariager by medens togets karakteristiske diesellyd fra Frichs 6-cylindret dieselmotor kunne høres langt væk. Vi stod og betragtede toget der var på vej ud igennem noget af det smukkeste landskab gennem i Danmark i form af bølgende bakker, tætte bøgeskove, heder, smukke ådale og ikke mindst Mariager Fjord, hvor man kunne forestille sig hvordan solens ville spejle sine stråler i vandet på en dag som denne.

Det historiske MHVJ M5 Diesellokomotiv afventer afgang fra Mariager Station.
Det historiske MHVJ M5 Diesellokomotiv afventer afgang fra Mariager Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. september 2024
Download billede





Det historiske MHVJ M5 Diesellokomotiv kører fra Mariager Station.
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 1. september 2024


RHJ M 4: Kielervognen "Hadsund Peter"

Den 12. august 2023 markerede en betydningsfuld dag for jernbaneentusiaster i Mariager, da Mariager-Handest Veteranjernbane (MHVJ) præsenterede den nyistandsatte motorvogn RHJ M 4 for en lukket kreds af veteranbaner og andre indbudte. Vognen, der også er kendt som "Hadsund Peter," er Danmarks næstældste køreklare motorvogn og repræsenterer et enestående stykke dansk jernbanehistorie.

RHJ M 4 blev bygget i 1926 hos Vognfabrikken Scandia i Randers som en del af en serie Kielervogne, der blev udviklet under licens fra Deutsche Werke i Kiel. Kielervognene blev skabt som en løsning på de udfordringer, som de danske privatbaner stod overfor i 1920'erne. Konkurrencen fra den tiltagende bilisme tvang jernbanerne til at modernisere og effektivisere driften, og motorvogne som RHJ M 4 var et afgørende skridt i denne retning.

Deutsche Werke, som oprindeligt var en militærindustriel virksomhed kendt for produktion af U-både under Første Verdenskrig, omlagde efter krigen sin produktion til civilt brug. Med erfaring fra krigsproduktion udviklede de en unik konstruktion af motorvogne, hvor motoren blev monteret på en selvstændig ramme, der hvilede på bogierne, men uden direkte kontakt med vognkassen. Denne konstruktion sikrede en jævn og stabil drift, selv på ujævne spor.

Scandia tilpassede Deutsche Werkes design og byggede Kielervognene med en 18,3 meter lang og 3 meter bred vognkasse i teaktræ. I 1926 blev de første vogne leveret, herunder to til Sydfyenske Jernbaner, hvor RHJ M 4 oprindeligt blev litreret som MB 2.

Efter en omorganisering i 1949, hvor Sydfyenske Jernbaner blev overtaget af DSB, blev MB 2 sendt tilbage til Scandia for modernisering. Den oprindelige benzinmotor fra Deutsche Werke blev udskiftet med en kraftigere Hercules dieselmotor på 150 HK. Motorvognen fortsatte derefter sin tjeneste hos DSB, hvor den betjente strækningerne på Sydfyn.

I 1952 blev vognen solgt til Nordvestfynske Jernbane (OMB), hvor den fik betegnelsen OMB Mh 6. På Nordfyn kørte vognen sammen med andre Kielervogne og betjente ruterne mellem Bogense, Middelfart, Odense, Kerteminde og Martofte. OMB Mh 6 var i daglig drift og kørte op til 50.000 kilometer om året, hvilket satte sit præg på dieselmotoren og i 1964 fik motorvognen en Leyland dieselmotor på 150 HK.

Da Nordvestfynske Jernbane lukkede i 1966, undgik OMB Mh 6 skrotningen, som ellers blev skæbnen for mange af privatbanernes motorvogne. I stedet blev vognen solgt til Randers-Hadsund Jernbane (RHJ), hvor den blev omdøbt til RHJ M 4 og fik kælenavnet "Hadsund Peter."

Hos Randers-Hadsund Jernbane kom RHJ M 4 i selskab med andre Kielervogne, herunder sine tidligere "kolleger" M 1 og M 2, der stadig var i drift. Desværre var glæden kortvarig, da Hadsundbanen lukkede i 1969. Mens de andre Kielervogne gik til skrot, overlevede M 4 endnu engang.

Efter lukningen af Hadsundbanen overgik M 4 til Dansk Jernbane-Klub og blev en del af Mariager-Handest Veteranjernbane. Her påbegyndte man en restaurering af motorvognen omkring 1980, men projektet viste sig hurtigt at være langt mere omfattende end først antaget. Vognen havde gennemgået hårdt slid, og bogier og undervogn var særligt medtaget. Efter mange år med stilstand og udfordringer blev restaureringsarbejdet midlertidigt sat på pause.

I 2020 besluttede et dedikeret arbejdshold at genoptage arbejdet med at bringe M 4 tilbage til sin tidligere glans. Efter 15.000 arbejdstimer og en omfattende restaurering stod vognen endelig klar til at køre igen i 2023. M 4 er nu Danmarks næstældste køreklare.

RHJ M 4 - Hadsund Peter.
RHJ M 4 - Hadsund Peter.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. september 2024
Download billede

Specifikationer og data: RHJ M 4 - Hadsund Peter:

  • Bygget: 1926 hos Vognfabrikken Scandia til Sydfyenske Jernbaner, litreret MB 2
  • Overgået til DSB: 1949, litreret MBF 482
  • Motoropgraderinger:
    • Oprindelig benzinmotor fra Deutsche Werke
    • 1950: Hercules dieselmotor, 150 HK
    • 1964: Leyland dieselmotor, 150 HK
  • Solgt til Nordvestfynske Jernbane: 1952, litreret OMB Mh 6
  • Overgået til Randers-Hadsund Jernbane: 1966, litreret RHJ M 4, også kendt som "Hadsund Peter"
  • Overgået til Dansk Jernbane-Klub: 1969, bevaret ved Mariager-Handest Veteranjernbane
  • Vægt: 34,7 tons
  • Længde: 18,31 meter over pufferne
  • Kapacitet: 73 siddepladser + 8 klapsæder + toilet
  • Maksimal hastighed: 70 km/t
  • Restaurering afsluttet: 2023 efter 54 års stilstand

MHVJ M 5

MHVJ M 5, tidligere HV DL 100, er et af de ikoniske diesellokomotiver, der blev bygget i Danmark kort efter Anden Verdenskrig. MHVJ M 5 blev bygget i 1953 af A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie i Aarhus, som en del af en serie på 14 lokomotiver designet til at modernisere og effektivisere godstransporten på de danske privatbaner. MHVJ M 5 står i dag som et monument over dansk ingeniørkunst og industrihistorie, og dens lange rejse gennem forskellige baner og opgaver afspejler det danske jernbanesystems forandringer gennem det 20. århundrede.

MHVJ M 5 - Tidligere HV DL 100.
MHVJ M 5 - Tidligere HV DL 100.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. september 2024
Download billede

MHVJ M 5 blev oprindeligt leveret til Horsens Vestbaner som HV 100. Lokomotivet var en del af den lette serie med en enkelt 6-cylindret dieselmotor, som ydede 375 HK. Dette dieselelektriske lokomotiv var udstyret med elektrisk udrustning fra Thrige-Titan i Odense, hvilket gjorde det til en pålidelig og effektiv erstatning for damplokomotiverne, som stadig dominerede på de danske privatbaner i 1950'erne.

I begyndelsen af 1960'erne oplevede mange danske privatbaner økonomiske vanskeligheder, og Horsens Vestbaner var ingen undtagelse. I 1962 blev lokomotivet solgt til Thisted-Fjerritslev Jernbane (TFJ), som TFJ ML 4. Da Thisted-Fjerritslev Jernbane lukkede i 1969, blev lokomotivet overført til Hjørring Privatbaner, hvor det fortsatte sin tjeneste på Hjørring-Hirtshals-banen, og blev brugt til transport til jernbanefærgen til Kristiansand.

Efter flere år i drift på forskellige nordjyske baner fandt MHVJ M 5 i år 2000 vej til Limfjordsbanen. Her gjorde det tjeneste indtil 2007, hvor lokomotivet blev byttet med et andet lokomotiv, SB B11, fra Mariager-Handest Veteranjernbane (MHVJ). Dette bytte markerede begyndelsen på en ny tid for MHVJ M 5, som nu skulle finde sit nye hjem på en af Danmarks smukkeste veteranbaner.

Da MHVJ M 5 ankom til MHVJ, var det nedslidt og i trist tilstand. I slutningen af 2009 påbegyndte MHVJ arbejdet med at bringe lokomotivet tilbage til dets tidligere glans.

Renoveringsarbejdet blev udført med hjælp fra Odderbanen, som generøst stillede deres værksted til rådighed for MHVJ. Lokomotivet blev først sandblæst og malet for at genskabe det oprindelige udseende. Herefter blev der gennemført en omfattende renovering af elektromotorerne samt en udskiftning af kasserne til beskyttelse af banemotorventilatorerne. Mange mindre reparationer blev også udført for at sikre, at lokomotivet kunne fungere sikkert og pålideligt.

MHVJ M 5 er bygget af Frichs i Aarhus i årene 1952-1953, og er fra en serien af 14 lokomotiver fordelt på to typer: en kraftig type med to motorer på i alt 750 HK og en lettere type med en enkelt motor på 375 HK, som MHVJ M 5 tilhørte. Selvom denne serie ikke omfattede mange lokomotiver, kom de alligevel til at køre på mange af de jyske privatbaner og spillede en væsentlig rolle i overgangen fra damp til diesel.

Specifikationer og data: MHVJ M 5 - Tidligere HV DL 100:

  • Bygget: 1953 af A/S Frichs Maskinfabrik og Kedelsmedie, Aarhus, Danmark
  • Byggenummer: 476
  • Kostpris: 425.000 kr.
  • Oprindeligt leveret til: Horsens Vestbaner som HV nr. 100
  • Motor: Frichs 6-cylindret dieselmotor, dieselelektrisk
  • Elektrisk udrustning: Thrige-Titan, Odense
  • Effekt: 375 HK
  • Længde: 11 meter
  • Akselfølge: B-B
  • Tjenestevægt: 39 tons
  • Overført til:
    • Thisted-Fjerritslev Jernbane (1962 som TFJ ML 4)
    • Hjørring Privatbaner
    • Limfjordsbanen (2000)
    • Mariager-Handest Veteranjernbane (2007)
  • Renoveret: 2009-2012 af MHVJ med hjælp fra Odderbanen


Om danskejernbaner.dk brugere
Billede af Horslunde Station.

Af de mange mails vi modtager, kan vi se at vores brugere er meget forskellige. Der er dem, som har interesse for jernbaner, dem der skal bruge oplysninger til slægtsforskning, dem der har købt en nedlagt station, historie interesserede, forskningsprojekter, materiale til skoleopgaver mv.

Vi prøver at være brede og hjælpe så mange som muligt. Hvis du mangler noget, har rettelser eller andet, så kontakt os endeligt på vores mail: mail@danskejernbaner.dk

Populære Artikler
Grevinge Station
Den 4. juli 2023
DSB MF 5045
Den 16. april 2022

Kommende arrangementer for Nordsjællands Veterantog