Helge Bojsen-Møller, en artikel om Helge Bojsen-Møller






Helge Bojsen-Møller: Pioner i Grønlandsk Arkitektur og Offentlige Bygninger

Helge Bojsen-Møller (født 19. april 1874 i Sejling, død 4. september 1946 i Gentofte) var en markant dansk arkitekt, hvis virke strakte sig over en bred vifte af projekter for både staten, private jernbaner, elektricitetsselskaber og ikke mindst i Grønland. Han efterlod sig et omfattende arkitektonisk eftermæle, der især har sat sit præg på Grønland.

Tidlig Liv og Uddannelse

Helge Bojsen-Møller var søn af sognepræst Frederik Otto Ditlev Møller og kvindesagsforkæmperen Jutta Kunigunde Bojsen. Han tog navneforandring til Bojsen-Møller i 1937. Møller blev udlært som tømrer, inden han blev dimitteret til Kunstakademiet af Sophus Vermehren, hvor han blev optaget i 1894 og afsluttede sin uddannelse i 1903. Under sin uddannelse arbejdede han som medhjælper hos kendte arkitekter som Ludvig Fenger, Martin Borch og Axel Berg.

Karriere og Arkitektoniske Bedrifter

Efter at have etableret sin egen tegnestue i 1904, blev Møller hurtigt en central skikkelse i dansk arkitektur. Han modtog adskillige priser og legater, som gjorde det muligt for ham at rejse og hente inspiration fra lande som Italien, Tyskland, Østrig og Frankrig. Møller blev kendt for sine bidrag til både offentlige og private byggerier, herunder hospitaler, jernbanestationer, kaserner og værker for elektricitetsselskaber som NESA og NVE.

Bidrag til Grønland

Møllers største og mest varige bidrag fandt dog sted i Grønland, hvor han fra 1910 til 1940, og igen i 1946, stod bag projekteringen af næsten samtlige offentlige bygninger. Han tegnede alt fra kirker og skoler til sygehuse og boliger, hvilket resulterede i omkring 200 værker, der i høj grad har formet den grønlandske bygningskultur. Blandt hans værker er kirken i Frederikshåb (1908) og Grønlands største børneskole i Qullissat.

Arv og Eftermæle

Helge Bojsen-Møllers arkitektoniske vision og talent har efterladt en uudslettelig arv i både Danmark og Grønland. Hans arbejde for staten og hans markante bidrag til Grønlands offentlige bygninger sikrer, at hans navn forbliver en central del af den nordiske arkitekturhistorie.


Stamdata for Helge Bojsen-Møller

Arkitekt fødtFødt den 19. april 1874 i Sejling
Arkitekt dødDød den 4. september 1946 i Gentofte



Helge Bojsen-Møller er krediteret som værende arkitekt for bygningen af stationerne i denne oversigt

FotoStationens navnBeskrivelse
Stedet er fotograferet Bagenkop Station (Bag)Etableringen af Bagenkop StationBagenkop Station blev opført...
Stedet er fotograferet Broløkke Trinbræt [1911-1928]Broløkke Trinbræt – En Del af Langelandsbanens HistorieBrolø...
Stedet er fotograferet Broløkke Billetsalgssted med Sidespor [1928-1952]Broløkke Billetsalgssted med Sidespor – En Del af Langelands...
Stedet er fotograferet Broløkke TrinbrætBroløkke Trinbræt – Et Sted i Langelandsbanens HistorieBrolø...
Stedet er fotograferet Bækmarksbro Station (Bkm)Stationen i Bækmarksbro blev opført i 1879 næsten lige så be...
Stedet er fotograferet Fåre Station (Fre)Fåre Station eller Faare Station, som den hed i starten, kom...
Stedet er fotograferet Humble Station (Hbl)Humble Station – Langelandsbanens Største MellemstationHumbl...
Stedet er fotograferet Illebølle StationIllebølle Station var tegnet af den Københavnske arkitekt He...
Stedet er fotograferet Krogsbjerg StationKrogsbjerg Station var tegnet af den Københavnske arkitekt H...
Stedet er fotograferet Kædeby StationKædeby Station var tegnet af den Københavnske arkitekt Helge...
Stedet er fotograferet Lindelse Station (Lin)Lindelse Station var tegnet af den Københavnske arkitekt Hel...
Stedet er fotograferet Longelse StationLongelse Station var tegnet af den Københavnske arkitekt Hel...
Stedet er fotograferet Nordenbro Station (Ndo)Nordenbro Station – Et centralt knudepunkt på Langelandsbane...
Stedet er fotograferet Rudkøbing Station (Rkg)Rudkøbing Stations historieRudkøbing Station var hovedstatio...
Stedet er fotograferet Skrøbelev StationSkrøbelev Station – En Central Forgreningsstation på Langela...
Stedet er fotograferet Snaremose TrinbrætSnaremose Trinbræt på Langelandsbanen åbnede sammen med bane...
Stedet er fotograferet Spodsbjerg Station (Spo)Spodsbjerg Station – Langelandsbanens Østlige EndestationSpo...
Stedet er fotograferet Søndenbro StationSøndenbro Station var tegnet af den Københavnske arkitekt He...
Stedet er fotograferet Tryggelev StationTryggelev Station var tegnet af den Københavnske arkitekt He...
Stedet er fotograferet Vindeby Trinbræt [1911-1947]Vindeby Trinbræt på Langelandsbanen åbnede sammen med banen ...
Stedet er fotograferet Vindeby Trinbræt med SidesporVindeby Trinbræt på Langelandsbanen åbnede sammen med banen ...