Slagelse-Næstved - operatør: DSB
Jernbanen mellem Slagelse og Næstved er et af de tilfælde, hvor der trods den gode vilje, så møder politik og virkelighed hinanden og resultaterne udebliver. I 1872 blev der fremsat første forslag om en jernbaneforbindelse mellem Slagelse og Næstved, men det resulterede ikke i en bane.
Den største begrundelse for Slagelse-Næstved banen, var at de rejsende fra Sydsjælland skulle via Roskilde for at komme til Fyn og Jylland. Forslaget blev vedtaget, men mere sker der heller ikke i den sag. Bortset fra at forslaget endte i et udvalg. Herefter blev forslaget genfremsat i hver eneste rigsdagssamling.
I lov nr. 55 af 12 april 1889 blev det besluttet at der skulle anlægges en jernbane fra Slagelse til Næstved. I selv samme lov blev var der også en tilladelse om at anlægge en sidebane fra Dalmose til Skælskør. Ud over Slagelse-Næstved banen, blev det valgt at flytte stationen i Slagelse, så placeringen blev mere optimal.
Ved anlæggelsen af Slagelse-Næstved banen brugte man som noget forholdsvis nyt at bruge gravemaskiner, hvor man til at betjene gravemaskiner havde hyret uddannet engelsk mandskab.
Vinteren 1890 - 1891 var ikke gunstig for anlægsarbejderne, hvilket betød at åbningen af Slagelse-Næstved banen blev udskudt til den 15. maj 1892 med 4 daglige tog i hver retning.