Den østjyske længdebane Aalborg-Frederikshavn også kaldet Vendsysselbanen er drevet af DSB.
Det hele startede meget beslutsomt med loven af 31. juli 1853. Regeringen var iværksatte en opmåling i løbet af 1856 og fik gennemført en række beregninger over anlægsomkostningerne. Og der stoppede begejstringen. Riget fattedes penge og der skulle spares. Derfor endte den planlagte forlængelse af længdebanen i første omgang i Aalborg. Det gik noget bedre i andet forsøg. Med loven af 24. april 1861 kom der endelig lidt mere gang i sagerne.
Regeringen blev pålagt at gennemføre etableringen af Vendsysselbanen. Enterprisen gik til et dansk konsortium der var omkring en halv million lavere end det næstbedste tilbud fra et engelsk konsortium. Efter at have tabt Sønderjylland havde man behov for at bekræfte sig selv. Derfor blev der lagt særlig vægt på at anlægsarbejdet for første gang i dansk jernbanehistorie var bygget ved dansk foretagsomhed, af danske mænd og dansk kapital. Disse ord faldt ved festmiddagen i Frederikshavn lokomotivremise den 15. august 1871. Dagen efter startede den daglige drift med 3 tog i hver retning. I stedet for et velfortjent otium måtte dampbåden Lillebælt varetage overfarten mellem Aalborg og Nørresundby.
Tidligere havde dampbåden sejlet mellem Aalborg og Nørresundby. Snart fik turene med dampbåden dog ende og den 7. januar 1879 åbnedes den første Limfjordsbro.
Aalborg-Frederikshavn blev opdateret med ERMTS fra 2018.
Aalborg Station åbnede den 18. september 1869 som endestation for jernbanen fra Randers til Aalborg. Aalborg Station blev indviet af Kong Christian den 9. den 18. september 1869, hvor den nye jernbanestrækning fra Randers til Aalborg blev indviet. Dagen efter indledtes den daglige drift med tre tog i hver retning. Ved etableringen af Aalborg Station var Aalborg den næststørste by i Jylland med 11.700 indbyggere. Aalborg Station var en statelig og pompøs bygning tegnet af N.P.C. Holsøe, med en nyfortolkning af den norditalienske renæssance. Aalborg Station var en større udgave af den på tidspunktet 4 år yngre Nyborg station nr. 2. I de første driftsår var der kun ca. 165 frarejsende passagerer på de 3 afgange om dagen.
Aalborgs første banegård var bygget så stor og tilsyneladende rummelig ved åbningen, at man skulle tro, at den aldrig ville få pladsproblemer, men både Aalborg by og de mange banerne havde vokseværk, hvor især optagelsen af Aalborg Privatbaner skabte pladsproblemer:
Den 16. august 1879 blev Aalborg Station forbundet nordpå til Vendsysselbanen med den første jernbanebroen over Limfjorden.
Den 19. marts 1897 åbnede Fjerritslev-Nørresundby Jernbane - (FNSJ) og den 18. juli 1899 åbnede strækningen Nørresundby-Sæby-Frederikshavn (Sæbybanen). Begge strækninger lå nord for Limfjorden, men næsten alle tog udgik fra Aalborg Banegård.
Den 15. juli 1899 åbnede Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane, der i 1910 blev forlænget til Hvalpsund (by). I starten udgik banens tog fra Svenstrup station men med den nye Aalborg Station i 1902 førtes togene til Aalborg.
Den 2. december 1900 blev Aalborg Station udgangspunkt for Aalborg-Hadsund Jernbane, der gik fra Aalborg gennem det østlige Himmerland til Hadsund.
Aalborgs første station blev for lille og den 8. december 1902 åbnede den nye og nuværende Aalborg Station, som kom til at afløse stationen fra 1869. Den nuværende Aalborg Station, er placeret ca. 300 meter syd for den oprindelige Aalborg Station, og er tegnet af Arkitekt Thomas Arboe. Thomas Arboe udførte tilsvarende byggerier i perioden 1883-1903, bl.a. stationerne i Nyborg og Kolding, stationsbygningerne er inspireret af Aalborgs først station. Selv om Aalborgs nye station har to tårne, er elementerne taget direkte fra N.P.C. Holsøe første station. Thomas Arboe Har ikke lavet tilsvarende arkitektoniske bygninger andre steder. Thomas Arboe tilføjede en praktisk detalje på Aalborg Station, som er renæssanceuret på toppen af bygningen, hvilket er et kendt og gennemgåede element fra andre store jyske stationer.
På trods af stigende trafik i begyndelsen af århundredet fik Aalborg Stations hovedbygning og perronerne ikke større forandringer og udvidelser. Her havde Hadsundbanen sine egne to perroner. Fjerritslev- og Sæbytogene holdt til på perron 3, der frem til 1915 ikke havde venterum for de rejsende. I 1915 opførte privatbanen en træbygning på perronen samtidig med en ændring og forlængelse af perronen.
Sidst i 1960'erne blev privatbanerne nedlagt:
Sæbybanen blev nedlagt den 31. marts 1968.
Fjerritslev-Nørresundby den 1. april 1969.
Hvalpsund den 1. april 1969.
Hadsundbanen den 1. april 1969.
Aalborg Station havde indtil 1970'erne et stationsareal, som var plastret til med mange småbygninger, der siden over en årrække er blev fjernet. Aalborg Stationen ligger i dag smukt renoveret både Indvendigt og udvendigt. Aalborg Stationen blev fredet i 1992 og den oprindelige Aalborg Station fra 1869 blev nedrevet i 1904.
I 2003 blev Aalborg Station på den nye Aalborg Nærbane, der betjener syv stationer i og omkring Aalborg mellem Nørresundby i nord og Skørping i syd. I 2017 blev den regionale jernbanedrift fra Aalborg station til Skørping og Frederikshavn overdraget fra DSB til jernbaneselskabet Nordjyske Jernbaner.
Vendsysselbanen blev indviet den 15. august 1871 og de første 8 år var der færgedrift mellem Aalborg og Nørresundby. I oktober 1873 blev der skrevet kontrakt med det franske firma "Compagnie de Fives-Lille", og i allerede juni 1874 begyndte arbejdet, på broen mellem Aalborg og Nørresundby. Arbejdet startede med de syv bropiller, som skulle bære broen. Opførslen af bropillerne var vanskeliggjort af det over 30 meter dybe mudder, som lå på fjordbunden og byggeriet endte med at koste 14 mennesker livet.
Brobyggeriet blev afsluttet i 1878, og broen kunne indviet den 16. august 1879.
Limfjordsbroen var en svingbro og på tidspunktet det hidtil største ingeniørarbejde i Danmark og kom til at koste 2.729.353 kr.
Den første Station i Nørresundby åbnede i 1871 som endestation for Vendsysselbanen (Nørresundby til Frederikshavn), der blev indviet den 15. august 1871. Den 8. januar 1879 kom der forbindelse til Aalborg Banegård via den nye jernbanebro over Limfjorden.
Den første stationsbygning blev opført i træ som en midlertidige stationsbygning. Stationsbygningen var Fredericias første banegård fra 1866, som var en simpel lav træbygning, der blev flyttet til Nørresundby, hvor den i lidt udvidet form tjente som "midlertidig" stationsbygning. Den midlertidige station kom dog til at stå frem til 1907, før den blev afløst af en ny station og kort tid efter blev træbygningen revet ned.
Nørresundby station blev et vigtigt knudepunkt i jernbanetrafikken i Nordjylland. Der åbnede mange baner med tilslutning til Nørresundby station: både Fjerritslevbanen (Nørresundby-Fjerritslev) den 19. marts 1897 og den 18. september 1899 åbnede Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn). Da Fjerritslev-Nørresundby Jernbane åbnede den 19. marts 1897, fik banen tilslutning til DSB's station i Nørresundby. Herfra blev persontogene i et vist omfang ført frem til et midlertidigt trinbræt ved Vesterbrogade/Østerbrogade indtil Fjerritslev-Frederikshavn Jernbanes egen station ved Nørresundby Havn kunne tages i brug den 18. juli 1899 sammen med banens anden etape til Frederikshavn. Stationen blev hurtigt en stor godsstation med en mængde firmaspor og overtog DSB's havnebane i år 1900.
Nørresundby Havnestation eller Nørresundby H – hvor H altså ikke stod for hovedbanegård – skulle have været Fjerritslev-Frederikshavn banens centrale driftsstation, men i stedet blev der etableret samarbejde med de to "søndenfjords" privatbaner Aalborg-Hadsund Jernbane og Aars-Nibe-Svenstrup Jernbane.
De 3 selskaber opførte i 1901 fælles værksted og remise og indviede den 8. december 1902 deres fælles togleder-, gods- og lokomotivstation Aalborg G. Samme år blev den udvidede Aalborg Station indviet, hvorefter langt de fleste privatbanetog fik endestation i Aalborg. Den 16. oktober 1902 oprettede de 3 selskaber det fælles driftsselskab Nordjyllands Forenede Privatbaner, som skiftede navn til Aalborg Privatbaner i 1915 efter at Hjørring Privatbaner også var opstået.
Efter forbindelse til Aalborg station udgik næsten alle tog fra Aalborg station, og det var kun togene til Fjerritslev og via Vendsysselbanen, der standsede på Nørresundby Station. Togene mod Frederikshavn via Sæbybanen stoppede på Nørresundby Havnestation. Fjerritslevbanen blev nedlagt den 1. april 1969 og Nørresundby havnestation lukkede sammen med Sæbybanen, der blev nedlagt den 31. marts 1968 og stationsbygningen blev nedrevet få år senere.
Nørresundby Station blev nedlagt i 1972.
I 2003 åbnede den nye Lindholm Station (trinbræt) ca. 300 meter nord for den gamle Nørresundby Station.
Sulsted Station blev etableret på strækningen Nr. Sundby-Frederikshavn ved dennes åbning den 15. august 1871. Sulsted Station har i bogstavelig forstand haft en meget omblæst liv dan den f.eks. i 1875 blev næsten begravet i sand under en storm, hvor der i stationsforstanderens have lå der over 1/2 meter sand, så der måttes køres 900 læs væk, før jorden atter kom til syne. Igen i julestormen 1916 væltede så mange telegrafpæle, at togene kørte fast i telegraftrådene.
Sulsted Station blev udvidet i 1912, men Sulsted Station fik aldrig en større trafikal betydning, heller ikke under verdenskrigenes store tørvetransporter.
Sulsted Stationen blev nedlagt i 1972, men fortsatte som krydsningsstation (Teknisk Station) og sidesporet blev bevaredes for en tid sammen med enderampen. Sulsted Station blev revet ned i 1984.
Byggeår
1972
Åbnet
1972
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Stednavneforkortelse
Su
Højdeplacering over havet
12,2 meter
GPS koordinater
57.16756075,9.94624094
Billede af Sulsted Teknisk Station - Station er nedrevet, men Sulsted Station har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Brønderslevs første station stammer fra statsbanestrækningen Nørresundby – Frederikshavns ved åbningen i 1871. Bygningen kan virke noget beskeden for en så stor by som Brønderslev, men da banen åbnedes, var der faktiske ingen by i nærheden af selve stationen.
Den ret betydelige landsby Øster-Brønderslev ligger flere km sydøst for Vester-Brønderslev, som stationsbyen lokalt kaldtes i den første tid. De efterhånden noget knebne pladsforhold i bygningen blev der rådet bod på ved, at postvæsenet flyttede til egen bygning, der var placeret tæt på Brønderslev Station.
i forbindelse med en omlægning af banens spor I 1966 fik Brønderslev en ny og mere moderne station, og den oprindelige Brønderslev Station blev nedrevet.
Billede af Gunderup Trinbræt lige efter nedlæggelsen - jordperron kan stadig ses. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Gunderup Trinbræt lige efter nedlæggelsen - jordperron kan stadig ses.
Hæstrup Billetsalgssted startede i vogterhus nummer 25 i 1873 ca. to år efter Vendsysselbanens åbning. Hæstrup Billetsalgssted lå lidt syd for Hjørring i et meget tyndt befolket område, men i 1874 fik Hæstrup Billetsalgssted en ventebygning i form af en rødmalede bjælkehytte.
I 1917 blev ventebygningen udvidet og man flyttedes ekspeditionen til den, samtidig med at der oprettedes postkontor og anlagdes et offentligt læssespor. I 1925 fik Hæstrup Billetsalgssted etableredes begrænset stykgodsekspedition.
Hæstrup forblev billetsalgssted frem til 1934, hvor Hæstrup Billetsalgssted blev ophøjet til station. I 1963 blev Hæstrup Station nedrykket til trinbræt og Hæstrup Trinbræt blev nedlagt i 1971. Den rødmalede bjælkehytte blev nedrevet kort tid efter og den samme skæbne er hændt vogterhus nummer 25 i 2020/2021.
Byggeår
1873
Åbnet
1963
Nedlagt
1971
Nedrevet
Vogterhus nr. 25 i 2020-2021 og ventebygningen i 1970'erne
Adresse
Høstvej 2, 9800 Hjørring
Stednavneforkortelse
Æs
Højdeplacering over havet
21,9 meter
GPS koordinater
57.40750810171,9.957060567170068
Billede af Hæstrup Trinbræt. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Hjørring Øst Station ligger på Vendsysselbanen. Stationen har kun ét spor og én perron med læskærme. Stationen bliver betjent af Nordjyske Jernbaners tog mellem Aalborg og Skagen og er placeret tæt på Regionshospital Nordjylland og flere uddannelsesinstitutioner. Det forventes at stationen vil få mellem 500 og 1.000 passagerer dagligt.
Da Hjørring Øst Station åbnede den 8. marts 2021, blev der ingen åbningsfest på dagen på grund af restriktionerne i forbindelse med coronaviruspandemien.
Anlægsarbejderne ved etableringen af Hjørring Øst Station kostede ca. 19,6 mio. kr., hvoraf staten betalte 50%, Hjørring Kommune 25% og Region Nordjylland 25%.
Byggeår
2021
Åbnet
2021.03.08
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Stednavneforkortelse
Hjø
Højdeplacering over havet
34,1 meter
GPS koordinater
57.45482425870586,10.005951458532603
Billede af Hjørring Øst Station, sett mot vest Fotograf: Svein Julton - Dato: den 4. januar 2022
Sønderskov trinbræt startede som billetsalgssted i 1871 i vogterhuset. Fra 1924 fik stationen en rigtig stationsbygning. Stationen lukked i 1964, hvor Sønderskov blev til trinbræt. I 1971 lukkede trinbrættet.
Tolne Holdeplads lå i landsbyen Tolne ved Sindal i Vendsyssel og var station på Vendsysselbanen mellem Aalborg og Frederikshavn. I 1873 indrettedes "Stoppeplads i Dahl Skov i Tolne Sogn" - som den gang var et meget yndet udflugtssted.
Beboerne ansøgte om at få en rigtig station i Tolne, og det bevilgedes, når de ville betale ca. 20% af omkostningerne. Stationsbygningen opførtes i 1879, dårligt beliggende i en kurve, hvilket medførte en grim ulykke i 1942. Bygningen måtte i tiden løb udvides, og en ventehal anbragtes for de mange sommergæster.
Men som så mange andre steder svandt trafikken ind, og Tolne Station blev nedsat til trinbræt i 1972.
I 2017 overtog Nordjyske Jernbaner den regionale togdrift mellem Skørping og Frederikshavn fra DSB.
Stationsbygningen fra 1879 var tegnet af arkitekten N. P. C. Holsøe og bygningen blev nedrevet i 1985.
Byggeår
1972
Åbnet
1972
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Kirkevej 293, 9870 Sindal
Stednavneforkortelse
To
Højdeplacering over havet
53,6 meter
GPS koordinater
57.485953,10.313764
Billede af Tolne Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 31. oktober 2009 Download billede
Frederikshavn Station (Fh) er Aalborg-Frederikshavn banens endestation og ligger 84,4 km. fra første station.
Frederikshavns første station blev indviet 15. august 1871 sammen med Vendsysselbanen, der i første omgang gik fra Nørresundby over Hjørring til Frederikshavn. Senere kom der forbindelse til Aalborg Banegård via Jernbanebroen over Limfjorden, som blev åbnet for trafik 8. januar 1879.
Frederikshavns oprindelige station lå 3-400 meter vest for den nuværende, mellem Rådhus Alle og Parallelvej, hvor der nu er rådhus og andre kommunale institutioner – navnet Jernbanegade minder stadig om denne placering. Frederikshavn Posthus og et pakhus var integreret i bebyggelsen, som var tegnet af N.P.C. Holsøe.
Banens indføring til byen var også en anden end den nuværende: øst for Flade Engvej fortsatte banen ad Vendsysselvej og Skagensvej, som er anlagt på det tidligere banetracé. Gartnerstien mellem Vestergade og Asylgade er også en rest af dette tracé.
Frederikshavns første station blev udgangspunkt for Skagensbanen mellem Frederikshavn og Skagen, da denne åbnede i 1890. Den var i starten smalsporet (1.000 mm) og blev først omlagt til normalspor i 1924.
Den 18. juli 1899 blev Sæbybanen indviet mellem Nørresundby og Frederikshavn over Sæby. Dens persontog fik også endestation her, men Sæbybanen havde sin egen godsstation Frederikshavn Godsbanegård lige syd for statsbanestationen mellem Rimmensgade og Vinkelvej (taget i brug samtidig med Sæbybanen). Frederikshavn Godsbanegård blev nedlagt den 27. maj 1962.
Delstrækningen Sæby-Frederikshavn blev nedlagt i 1962 efter ønske fra Frederikshavn kommune, som slap af med 16 jernbaneoverskæringer og fik rådighed over godsstationens 19.000 m² centralt beliggende jord til byudvikling.
15. august 1891 tog man et 1.400 meter langt havnespor i brug. Det gik fra Rimmensgade mod syd ad den nuværende Rådhus Alle – som altså også er anlagt på banetracé – til færgekajen. Herfra gik to havnespor mod nordøst langs Toldbodkaj, og det ene fortsatte ud på Kulkaj. Sporet til havnen var trestrenget indtil 1924, så Skagensbanen også kunne bruge det. Ude på havnen var smalspor og normalspor adskilt.
Denne var efterhånden blevet noget medtaget og højst utidssvarende, og i mange år ønskedes en ny banegård, noget bedre beliggende for by og havn. Allerede i 1945 blev det besluttet at flytte Frederikshavns første station, men det skete først i 1979.
Efter 3 års anlægsarbejder kunne en ny station tages i brug i1979, og den gamle blev nedrevet i 1980 og kun posthuset blev bevaret. Den nye station blev i 1979 bygget på adressen Havnepladsen 30, 9900 Frederikshavn. Den er anlagt på opfyldt havbund, så der var god plads til et stort godsbaneterræn og med faciliteter til servicering af jernbanemateriellet.
Da Frederikshavn Havnestation blev flyttet i 1960, kunne en del af havnesporet genbruges som spor til færgeterminalen. Desuden blev der fra det nye godsbaneterræn anlagt 3 spor til Fragthavnen.
Sporet til færgeterminalen er lukket, men skinnerne er stort set bevaret til Færgehavnsvej. Enkelte steder er de taget op, eller der er asfalteret mellem dem, og banetracéet er skiltet som gangsti mellem færgeterminalen og jernbanestationen. Det sydligste spor til fragthavnen er fjernet. Sporet til Andelskaj krydser en parkeringsplads og er på selve kajen fyldt op med asfalt. Så kun det nordligste spor er umiddelbart farbart for tog. Det fører bl.a. ud til Danmarks eneste tilbageværende jernbanefærgeleje, hvor den kombinerede jernbane- og ro/ro-færge Stena Scanrail dagligt sejler til og fra Gøteborg. Efter åbningen af Øresundsbroen i 2000 er svensk godstrafik på skinner gået den vej, så Stena har kun overført en enkelt godsvogn eller et veterantog i ny og næ.
Byggeår
1979
Åbnet
1979.09.29
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Havnepladsen 30, 9900 Frederikshavn
Stednavneforkortelse
Fh
Højdeplacering over havet
3,8 meter
GPS koordinater
57.441149,10.540107
Billede af Frederikshavn Station set fra vejsiden. Informasjon og orienteringsplakat Fotograf: Svein Julton - Dato: den 15. september 2023
Litteratur for: Aalborg-Frederikshavn
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN