Tønder-Tinglev - operatør: DSB
Tønder-Tinglev jernbane udgjorde en vigtig del af den sønderjyske tværbane, der strækker sig mellem Tønder og Tinglev i det sydlige Jylland. Denne jernbanestrækning, der blev taget i brug den 26. juni 1867 under det tyske herredømme over Sønderjylland, har en rig historie og har spillet en afgørende rolle i regionens transportnetværk.
Planlægningen af Tønder-Tinglev jernbanen begyndte før krigen i 1864 som en del af det større projekt med at etablere en tværbane i det sønderjyske område. Banen blev færdigbygget og åbnet for trafik under det preussiske styre i 1867 som et vigtigt led i udviklingen af regionens infrastruktur.
Jernbanestrækningen har primært haft lokal betydning, selvom der har været gennemgående togforbindelser mellem Sønderborg og Tønder. Fra 1948 til 1965 blev lyntoget Sønderjyden betjent, der delte sig i Tinglev og tilbød forbindelser mellem København og Tønder samt retur.
Persontrafikken på strækningen blev indstillet i 1971, hvorefter der kun blev kørt gods på strækningen frem til 2002. Efterfølgende blev strækningen lukket for al trafik på grund af manglende vedligeholdelse og dårlig stand. I 2009 blev genoptagelse af godstrafikken vurderet til at kræve omfattende investeringer, især i udskiftning af skinner og infrastruktur, der stadig stammer fra den tidligere tyske periode.
I 2011 blev STTS-styregruppen etableret med det formål at genoptage godstrafikken mellem Tønder og Tinglev samt genindføre persontrafikken mellem Tønder og Sønderborg. Gruppen, der består af repræsentanter fra virksomheder og konsulenter, arbejdede på at realisere disse mål og forbedre transportmulighederne i Sønderjylland, men styregruppen lukkede ned og planerne blev aldrig til noget.
Alle stationer mellem Tønder-Tinglev blev i forbindelse med indstilling af persontrafikken nedsat til sidespor. Stations- og billetsalgsbygningerne er revet ned, den eneste rest af dem er retiradebygningen i Bylderup-Bov.