Gesten-Vejen - TKVJ sidebane - operatør: TKVJ
Gesten-Vejen banen var en lille sidebane til Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane og var kun på 9,5 km.I slutningen af det 19. århundrede og begyndelsen af det 20. århundrede var der en stor interesse for at forbedre transportmulighederne i de danske landdistrikter. Denne interesse førte til etableringen af flere lokalbaner, herunder Troldhede-Kolding-Vejen Jernbane (TKVJ). Gesten-Vejen-strækningen blev planlagt som en del af denne udvikling for at forbinde mindre landsbyer med de større byer og dermed styrke den regionale økonomi.
Gesten-Vejen sidebanen blev officielt åbnet den 25. august 1917 og banen var oprettet for at skyde genvej uden om Kolding for passagerer, som enten skulle via Gesten eller Vejen. Selve banestrækningen havde kun én reel station i form af Gamst Station, som lå ca. midtvejs mellem Gesten og Vejen. På hver side af Gamst Station lå der et mindre trinbræt.
I de første år blev Gesten-Vejen banen betjent af damplokomotiver, men disse blev forholdsvis hurtigt erstattet af motorvogne og skinnebusser, hvilket forbedrede driftsøkonomien og effektiviteten. Gesten-Vejen banen kom aldrig til at bidrage til den økonomiske udvikling i regionen. Der var forbedrede transportmulighederne for landmænd og erhvervsdrivende, men banen blev anlagt for sent og lå for tæt på banen mellem Troldhede-Kolding og den jyske tværbane, som passerede igennem Vejen.
Efter Anden Verdenskrig begyndte konkurrencen fra vejtransport for alvor at påvirke Gesten-Vejen banens økonomi. Personbiler og lastbiler blev mere almindelige, og vejnettet blev udbygget, hvilket gjorde det sværere for jernbanen at konkurrere. Dette førte til økonomiske udfordringer, og den 31. marts 1951 blev Gesten-Vejen-strækningen nedlagt. Sporene blev gradvist fjernet, og mange af de tilknyttede faciliteter blev enten revet ned eller omdannet til andre formål. Strækningen mellem Troldhede og Kolding fortsatte driften frem til den 31. marts 1968.