Nyborg-Knudshoved - operatør: DSB
Nyborg-Knudshoved jernbane, også kendt som Knudshovedbanen, udgjorde en vigtig del for at opretholde trafikken over Storebælt, især i de iskolde vintre. Denne jernbanestrækning var mere end blot et transportmiddel, men var en livline mellem Fyn og det øvrige Danmark.
Ved lov af 23. april 1881 blev der besluttet at indsætte jernbanefærger på Storebælt for at opretholde trafikken under isvintre. To dampfærger blev indkøbt, og færgelejer blev etableret i Korsør og Nyborg. For at sikre adgangen til færgerne blev "lette baner" bygget fra færgehavnene ud til isbådestationerne ved kysten. Knudshovedbanen blev oprettet som en af disse lette baner, der strakte sig fra Nyborg til Knudshoved og videre til Slipshavn.
Knudshovedbanen blev imidlertid brugt mindre end forventet til sit primære formål. De strenge isvintre, som banen var beregnet til at tackle, var sjældne, og behovet for banen aftog gradvist. I stedet blev banen brugt til andre formål, herunder transport af passagerer til Skærven trinbræt og senere til transport af materialer til anlæggelsen af det nye bilfærgeleje i Knudshoved.
Efter at behovet for banen som isfærgeforbindelse og transport af materialer aftog, blev Nyborg-Knudshoved jernbane nedlagt i to faser. Først blev strækningen Knudshoved-Slipshavn nedlagt i (1,9 km) 13. marts 1905, og senere blev selve Nyborg-Knudshoved strækningen (3,9 km) lukket i sommeren 1956.
Selvom Nyborg-Knudshoved jernbane ikke længere eksisterer, efterlader den sig et aftryk i historien om dansk jernbanetransport. Den repræsenterede en tid, hvor isvintre kunne isolere Fyn fra resten af landet, og hvor jernbanen spillede en afgørende rolle i opretholdelsen af forbindelsen over Storebælt.
I dag minder få spor om denne en gang livlige jernbanestrækning. Nedlæggelsen af banen markerede slutningen på en æra og indledningen af nye kapitler i dansk transportinfrastruktur.