Det gik ti år fra lovens vedtagelse og frem til koncessionen til strækningen Helsingør - Hornbæk blev udstedt og Staten gav et tilskud til anlægsudgifterne på 50 procent. Helsingør - Hornbæk Banen (HHB) blev vedtaget i forbindelse med loven af den 8. maj 1894 og koncessionen der omfattede både anlæg og drift blev udsted den 24. marts 1904.
Banen blev indviet, men uden den store festivitas, den 22. maj 1906 og i starten bestod køreplanen af seks daglige tog i hver retning og desuden udvidet køreplan på søndage.
Det første forsøg med at få forlænget banen fra Hornbæk mod Gilleleje endte mindre heldigt. Man havde fået bearbejdet lovgivningsapparatet til at lovgive for en privatfinansieret bane i 1908, men da det kneb med investorer, blev det kun ved forsøget.
Med loven af den 21. april 1914. Her ydede staten et tilskud på 50 procent af anlægsudgifterne og koncessionen blev tildelt den 12. marts 1915 og den den 10. juli 1916 blev banen indviet.
Tilslutning til Gribskovbanen etableredes 1918 i Gilleleje, hvor Gilleleje fik en ny stationsbygning, som stadig er der her i 2020.
Vigtige stamdata for Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen (LT)
Helsingør Banegård er endestation for Kystbanen mod København, "Nordbanen" mod Hillerød samt banen mod Hornbæk og Gilleleje. Fra banegården er der adgang til Scandlines' Helsingør-Helsingborg færgeterminal.
Helsingørs første station åbnede i 1864 som endestation på Nordbanen (fra København over Hillerød til Helsingør). Den lå på vejen Trækbanen, da der fra stationen løb en hestetrukken skinnebane ned til havnen og værftet, heraf navnet Trækbanen.
I 1891 blev sporene lagt om og en ny banegård blev opført på den nuværende placering ved Helsingør Havn, så der kunne opnås nemmere forbindelse med færgerne til Helsingborg. Den nuværende banegård blev taget i brug den 24. oktober 1891.
Den 2. august 1897 blev Helsingør Banegård endestation for Kystbanen, der blev anlagt fra København til Helsingør. Da Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen åbnede den 22. maj 1906 var endestationen på Grønnehave Station i den nordlige del af Helsingør. Fra 1908 blev alle togene videreført via havnebanen til en holdeplads ved Toldboden overfor Helsingør Banegård.
Banegården er tegnet N.P.C. Holsøe og Heinrich Wenck og banegårdsbygningen er ganske bemærkelsesværdig, idet den er opført i "Rosenborg-stil". Banegården hviler på ca. 1600 pæle, som er hamret ned i havbunden. På pælene er fundament støbt. Lokalerne ud mod Øresund, hvor der i dag er restaurant, var oprindeligt indrettet som kongelig ventesal. Ellers er det en meget overdådig indretning, hvor især forhallen er bemærkelsesværdig.
DSB indledte i 1984 et større restaureringsarbejde, hvor al ornamentik blev genskabt, inklusive nye flisegulve i originalmønstre og afdækning og restaurering af original væg- og loftsudsmykning. I 1987 blev banegården valgt som Årets Hus i Helsingør, efter restaureringen var fuldendt.
Hovedbygningen af Helsingør Banegård inkl. perrontagene blev fredet i 1990.
Den nuværende færgeterminal er opført i 1991, da det daværende DSB Rederi fusionerede med Sweferry/SFL. Terminalen er udsmykket af kunstneren Bjørn Nørgaard, som blev landskendt med hesteofringen på en mark ved Kirke Hyllinge i Hornsherred den 30. januar 1970.
Frem til 1990-erne var der overførsel af personvogne mellem Helsingør og Helsingborg. Disse personvogne holdt altid på Helsingør banegårds østlige spor. Her kunne de rejsende fra Danmark omstige og ved afgang blev vognene aflåste, paskontrollen gennemgik vognene og de rejsende. Efterfølgende blev vognene skubbet om bord på færgen med et rangerlokomotiv via havnesporet, og trafikken på Havnevej blev midlertidigt lukket med bomme og klokker. I Helsingborg blev vognene trukket ud fra færgen og en lignende procedure foregik på den svenske side.
Etablering af Havnepladsen trinbræt var uofficielt, og kun planlagt som midlertidigt ca. 250 meter fra Helsingør banegård på sydøstsiden af Jernbanevej ved kajen ved DSB-færgerne. Den midlertidige etablering skyldes at den planlagt gangbro over perronsporene på Helsingør station blev udskudt af økonomiske årsager, hvor der skulle have været direkte adgang fra Havnepladsen til Helsingør banegård gennem forhallen og dermed direkte adgang til alle spor samt til Helsingborg-færgen.
Havnepladsen trinbræt blev nedlagt da etableringen af gangbro i sydenden af Helsingørbanegård og færgeterminalen var tilendebragt.
Byggeår
1990
Åbnet
1990.06.18
Nedlagt
2004.05.23
Nedrevet
Nedrevet
Stednavneforkortelse
Hgh
Højdeplacering over havet
3,8 meter
GPS koordinater
56.034125,12.615011
Billede af Havnepladsen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Havnepladsen Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.04.22 12:24:33
Øst for Møllevej på Stenstrup Overdrev blev Odinshøj Trinbræt oprettet og skulle betjene beboerne i Boderne samt turister, der ville besøge Odinshøj. I sommermånederne var der et lille billetsalgssted.
Da Skibstrup Trinbræt ved Rosendalsvej blev nedlagt i 1915 og flyttet til Hyrebakken var det meningen at også Odinshøj Trinbræt også skulle nedlægges, men efter protester fik trinbrættet lov at overleve frem til 1918. Trinbrættets skur blev herefter solgt til en privatmand.
Kildekrog Billetsalgssted åbnede den 10. juli 1916 sammen med forlængelsen af Helsingør-Hornbæk banen til Gilleleje.
I starten var der kun betjening i sommerhalvåret, da stoppestedet stort set kun levede af de mange rejsende til stranden og de omkringliggende feriehuse.
Trods for der kun var sommeråbent fik Kildekrog Billetsalgssted lokal stykgodsekspedition kort efter etableringen af stoppestedet. Fra tidspunkt i 1950'erne kunne der også sende stykgods i via de øvrige danske baner og ikke kun lokalt. Dog var der kun indlevering i Kildekrog Billetsalgssted, selve ekspederingen foregik via Hornbæk Station. Af tariftekniske grunde, fik Kildekrog i 1959, den besynderlige status som station uden sidespor.
Kildekrog Billetsalgssted var et af de bedst besøgte stoppesteder på banen og men blev i 1961 nedsat til trinbræt og den oprindelige stationsbygning blev nedrevet i 1972.
Byggeår
1972
Åbnet
1972
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Kildekrogen 3, 3100 Hornbæk
Stednavneforkortelse
Kil
Højdeplacering over havet
8,6 meter
GPS koordinater
56.092667,12.423600
Billede af Kildekrog Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.08.19 16:33:45
Gilleleje "midlertidig" Station / Østerport Trinbræt / Gilleleje Øst Trinbræt åbnede sammen med forlængelsen af Helsingør-Hornbæk banen til Gilleleje den 10. juli 1916.
Da Helsingør-Hornbæk banen blev forlænget til Gilleleje i 1916, var man stadig uenig om hvor den nye fælles station med Gribskovsbanen skulle ligge. Indtil åbningen af den nuværende Gilleleje station den 16. januar 1918, var Gilleleje "midlertidig" Station uden godsekspedition, hvor sporarealet kun bestod af ét hovedspor og ét omløbsspor.
Efter etableringen af Gilleleje Station i 1918, blev Gilleleje "midlertidig" Station videreført som trinbræt og omdøbt til Østerport Trinbræt. Østerport Trinbræt fortsatte med et beskedent billetsalg frem til 1926, hvor der kun var ekspedition på søndage om somrene.
I 1970'erne fik stoppestedet en lettere modernisering og "rebrand", hvor stoppestedet kom til at hedde Gilleleje Lokal, som forsøgte med at få mere liv i Østerport Trinbræt, men forsøget slog ikke rigtig an og man gik tilbage til trinbrættets tidligere navn.
Østerport Trinbræt fik i 1934 navnekonflikt med Østerport Station i København, da Østerbro Station skiftede navn til Østerport Station. Da privatbanen ikke ville ændre navnet på Østerport Trinbræt, kom navne sammenfaldet til at betøde, at Østerport Trinbræt på Hornbækbanen ikke blev nævnt i DSB's landskøreplan, for at undgå forveksling mellem de to stationer. Ført i forbindelsen med indførelsen af de digitale køreplaner og -billetmaskiner i 1995 skiftede Østerport Trinbræt navn til Gilleleje Øst Trinbræt.
Den gamle Østerport ekspeditionsbygning blev nedrevet i 1982.
Byggeår
1992
Åbnet
1995
Nedlagt
I drift
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Rostgårdsvej, 3250 Gilleleje
Stednavneforkortelse
Glø
Højdeplacering over havet
9,6 meter
GPS koordinater
56.122647,12.309082
Billede af Gilleleje Øst Trinbræt. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2020.08.19 17:16:46
Gilleleje Øst Trinbræt - Kilde: Styrelsen for Dataforsyning og Effektivisering (Lave Målebordsblade 1901-1971)
Gilleleje Station (Gll) var Helsingør-Hornbæk-Gilleleje Banen's endestation og lå 24,9 km. fra første station.
Gilleleje fik sin første station, da Gribskovbanen i 1896 forlængedes fra Græsted til Gilleleje. Gilleleje Station var en mindre bygning, der gjorde god fyldest, indtil Hornbækbanen i 1916 blev for længst til Gilleleje.
Den oprindelige station fra 1896 er blevet udskiftet med den nuværende ifm. forlængelsen af Hornbæk banen fra Hornbæk-Gilleleje den 11. juli 1916.
Mange besværligheder forårsagede, at det først blev den 16. januar 1918 Gilleleje Station kunne tages i brug. Den oprindelige Gilleleje stationsbygning bibeholdtes som funktionærbolig men blev nedrevet i 1961.