Lunderskov-Esbjerg-Varde - operatør: DSB
I dag er det vanskeligt at forestille sig, men faktisk var strækningen Esbjerg - Lunderskov ikke særlig højt prioriteret i starten. Dette ændredes dog dramatisk da man i året 1864 mistede sønderjylland.
Mere vigtigt endnu var at forbindelserne til England blev oppriorioteret. Selv samme dag som loven om Esbjerg Havn blev vedtaget blev også loven om anlæg af en jernbane Varde - Lunderskov vedtaget. Oprindeligt var loven mere åben omkring om hvilket punkt på Østbanen der skulle forbindes til, men i 1870 blev dette fastsat til Lunderskov.
Anlægget kom hurtigt i gang og i september 1874 kunne man påbegynde prøvekørslerne. Den 3. oktober 1874 blev strækningen åbnet for regelmæssig trafik.
I dag er de aktive strækninger delt efter en lidt anden orden: Esbjerg - Bramminge, Bramminge - Lunderskov og Esbjerg - Varde.
Den sorteste dag på strækningen var formentlig den 26. juli 1913 - Bramminge katastrofen: Eksprestoget der var afgået fra København klokken 08:20 med rejsende til Englandsbåden i Esbjerg nådede aldrig længere end til Bramminge. Klokken 16:20 kørte toget af sporet 1 km vest for Bramminge. 15 personer blev dræbt og 54 blev såret. Blandt de dræbte var den kendte politiker Peter Sabroe. Ulykkesårsagen blev angivet som en "solkurve" hvor sporet er udvidet pg.a. varme.