Haderslev-Christiansfeld - operatør: HAJ



De Sønderjyske Amtsbaner: En Unik Del af Dansk Jernbanehistorie

De sønderjyske amtsbaner er et fascinerende kapitel i dansk jernbanehistorie. Disse baner, anlagt af tyskerne omkring 1900, blev skabt for at forbedre forbindelsen til det øvrige tyske rige og styrke købstædernes handelsmæssige opland.

Tyskernes Jernbanestrategi i Sønderjylland

I modsætning til Danmark, hvor man fokuserede på at samle alle baner i en by på én station for optimal udnyttelse af ressourcer, havde Tyskland en tradition for at adskille privatbaner og statsbaner. Tilsynet med disse baner var også mere lempeligt i Tyskland. Dette førte til, at de sønderjyske baner blev anlagt som selvstændige strækninger, der snoede sig gennem oplandet uden hensyn til statsbanerne eller andre eksisterende baner.

Indtil genforeningen i 1920, hvor Sønderjylland blev en del af Danmark igen, blev disse baner kendt som Haderslebener Kreisbahn (HK) eller Die Kleinbahnen des Kreises Hadersleben. De blev populært kaldt "Perle" eller "e lillebahn". Efter genforeningen blev HK omdøbt til først Haderslev Amtsbaner (HAB) og senere Haderslev Amts Jernbaner (HAJ).

Lokalbanernes Finansiering og Drift

Lokalbanerne i Haderslev Amt blev, ligesom de andre lokalbaner i Sønderjylland, anlagt under rammerne af den preussiske Kleinbahngesetz fra 1892. Denne lov sigtede mod at fremme jernbaneudviklingen i landområder med begrænset trafik og godsmængde. Loven tillod, at man kunne fravige visse sikkerhedskrav, som ellers var gældende ved jernbanedrift i Preussen, fx med hensyn til indhegning og signaler. Ofte blev der heller ikke bygget egentlige stationer, men lokale kromænd eller landmænd fungerede som baneagenter, der fra deres ejendom varetog billetsalg mv.

Lokalbanerne blev finansieret lokalt af byer og amter, og anlægget af de første baner i Haderslev Amt blev besluttet den 28. marts 1896. Anlægsarbejdet begyndte den 11. juni 1897, og de første strækninger blev indviet i marts 1899. Omkostningerne var dog næsten dobbelt så høje som budgetteret.

Udbygningen af Haderslev Amtsbaner kan inddeles i 3 faser:

1899: Første Fase af Udbygningen

Haderslev Statsbanegård fra 1866 lå i den vestlige udkant af Haderslev og havde ikke forbindelse med bymidten og havnen. Haderslebener Kreisbahn (HK) etablerede derfor den centrale station, Hadersleben Kleinbahnhof (Haderslev Amtsbanegård), ved Jomfrustien inde i byen. Den første amtsbanestrækning forbandt de to banegårde og fortsatte til Christiansfeld. Der blev også anlagt en havnebane fra amtsbanegården. Sporet mellem statsbanegården og havnen via amtsbanegården var firestrenget, så både normalsporede og metersporede vogne kunne benytte det, trukket af amtsbanens lokomotiver.

Fra Vojens Amtsbanestation udgik strækningen til Gram og Rødding. Dermed havde man smalsporsbaner i begge ender af Vojens-Haderslev-banen. For at undgå omlæsning af gods til og fra den normalsporede statsbane åbnede HK senere på året sin egen smalsporede bane mellem Haderslev og Vojens. Denne bane gik i en stor bue syd om Haderslev Dam via Ustrup, som senere blev et knudepunkt.

Udvidelser i Perioden 1903-1905

Strækningen mod øst fra Sønderbro i Haderslev til Årøsund blev indviet i 1903. Strækningen mod vest fra Ustrup i en bue mod syd via Branderup til Toftlund blev indviet i 1904. Strækningen mod nordvest til Skodborg blev indviet i 1905. Denne bane blev anlagt fra statsbanegården, men togene udgik fra amtsbanegården, så Skodborgbanen overtog strækningen mellem de to banegårde i Haderslev.

Fuldførelsen i Perioden 1910-1911

HK's banenet blev fuldført ved, at de to vestlige strækninger, der endte i Gram og Toftlund, i 1910 blev forlænget til Arnum, hvorfra der i 1911 blev anlagt en bane til Skærbæk på Ribe-Tønder Jernbane.

Med en samlet længde på 210,2 km, inklusive Haderslev Havnebane, var HK/HAJ klart den længste af de sønderjyske amtsbaner. Sporvidden var 1.000 mm (meterspor), og skinnerne vejede 15,5 kg/m, hvilket var almindeligt for lokalbaner, men satte grænser for, hvor tunge tog der kunne køre på sporet, og hvor hurtigt de kunne køre. På de sidste baner fra 1910-11 gik man over til tungere skinner, der vejede 24,39 kg/m. Maksimumfarten var på alle baner 30 km/t.

Haderslev Amts Jernbaner fik hovedkontor på amtsbanegården i Haderslev, hvor også banens værksteder og remise lå. Ved starten i 1899 havde jernbanen 35 ansatte tjenestemænd og 21 baneagenter foruden nogle løst ansatte. I 1914 var dette antal steget til 432 personer. Trafikken udviklede sig jævnt frem til udbruddet af 1. verdenskrig i 1914, hvorefter den steg markant. Samtidig blev det vanskeligt at skaffe materialer, så jernbanen blev slidt kraftigt ned under krigen. Ved genforeningen var banen således i en dårlig forfatning, både anlægsmæssigt og økonomisk. I 1921 kom de første motorvogne. De var forholdsvis primitive, men alligevel et fremskridt.

I 1926 begyndte banen at fragte mergel, som blev brugt til at forbedre kvaliteten af landbrugsjorden. Mergellejerne lå ved Arnum, Fjersted og Roager, og herfra kørtes der mergel på åbne vogne med lokalbanen, som ofte blev suppleret med interimistiske spor ud til de enkelte landmænd.

I 1923 begyndte bestyrelsen at udarbejde oversigter over økonomien i de enkelte strækninger, og heraf fremgik det, at kun strækningen til Rødding gav overskud. Et væsentligt problem var, at strækningerne var anlagt for at tilfredsstille så mange lokalsamfund som muligt, hvilket gav en meget kringlet linjeføring. Dette var i særlig grad tilfældet med banen mellem Haderslev og Årøsund, hvor det blev hævdet, at en god fodgænger kunne gå fra Haderslev til Årøsund på samme tid, som det tog toget at køre strækningen. Da rutebiler begyndte at køre på vejene, foretrak mange passagerer at bruge dem i stedet.

Christiansfeldbanen blev nedlagt i 1932, efterfulgt af Skodborgbanen i 1933. Hermed ophørte amtsbanens trafik mellem de to banegårde i Haderslev, men i 1934 overtog DSB denne strækning, så Vojens-Haderslev-banen fik endestation på amtsbanegården. De vestlige strækninger fra Gram By og Toftlund til Skærbæk blev nedlagt i 1937. Årøsundbanen blev nedlagt i 1938, efter at der året før kun havde kørt badetog til Kelstrup. Senere i 1938 blev Gram/Røddingbanen nedlagt, og det sidste tog på strækningen til Toftlund kørte den 24. juni 1939.


Vigtige stamdata for Haderslev-Christiansfeld

Jernbanens længde i km 20,1
Optaget på JernbanelovPreussisk Jernbanelov - gældende for sønderjylland
BaneforkortelseHAJ
Jernbanen åbnet1899.03.04
Persontrafik nedlagt1932.06.25
Godstrafik nedlagt1932.06.25
Jernbanen nedlagt1932.06.25
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.000 mm
Skinnevægt15,5 kg/m
BallastGrus
Hastighed max30 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusAmtsbane



Haderslev-Christiansfeld havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetHaderslev Vestbanegård (Hav)0,0 km
Stedet er fotograferetHaderslev Amtsbanegård (Hab)1,2 km
Vesterris Trinbræt3,9 km
Neder Åstrup Station4,5 km
Stedet er fotograferetOver Aastrup Station6,2 km
Stedet er fotograferetVonsbæk Station8,2 km
Stedet er fotograferetVildfang Trinbræt med Sidespor9,3 km
Stedet er fotograferetSillerupgård Trinbræt10,4 km
Stedet er fotograferetSillerup Station11,4 km
Stedet er fotograferetFjelstrup Station13,5 km
Stedet er fotograferetGammelby Trinbræt14,4 km
Stedet er fotograferetKellergård Trinbræt16,6 km
Stedet er fotograferetFavstrup Station17,5 km
Stedet er fotograferetChristiansfeld Station (Cf)20,1 km


Banekort over Haderslev-Christiansfeld

Kort over benestrækningen: Haderslev-Christiansfeld (HAJ)
Kort over benestrækningen: Haderslev-Christiansfeld (HAJ)
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 22. september 2011 - LINK til kilde.


Haderslev Vestbanegård (Hav) var Haderslev-Christiansfeld banens første station

Haderslev Vestbanegården har igennem årene haft mange mange forskellige betegnelser:
• Alt Hadersleben (1866-1920 – Tysk betegnelse)
• Haderslev Statsbanegård (1866-1928 – Dansk betegnelse)
• Haderslev Statsbanestation (1928-1934)
• Haderslev Vestbanegård (1934-1943)
• Haderslev Hovedbanegård (1943-1967)
• Haderslev Vestbanegård (1967-2001)

Den 2. maj 1866 åbnedes banen fra Vojens til Haderslev af "Nordschleswigsche Eisenbahn Aktien Gesellschaft" (NEAG), der var et datterselskab af "Altona-Kiel Eisenbahn Aktiengesellschaft" (AKEG). Den 1. januar 1883 overtager "Königliche Preussische Eisenbahn Verwaltung" (KPEW) AKEG og dets datterselskaber.

I Haderslev fik banen endestation ved siden af bryggeriet Fuglsang i den vestlige del af byen, nærmest at betragte som "udenfor" byen. Stationens placering og den manglende forbindelse til byens havn, gjorde at banen kun fik en meget begrænset betydning for Haderslevs forsatte udvikling. Det var konsortiet Peto, Brassy ND Betts, der startede med at anlægge den 11,9 kilometer lange bane Vojens-Haderslev. Det var også dem, der byggede den sønderjyske længdebane, og de sønderjyske sidebaner. På grund af det bakkede terræn kunne man ikke komme direkte til købstæderne.

Med Banegården i den vestlige udkant af Haderslev var der en udfordring med en forbindelse med bymidten og havnen. Dette kom med en forbindelse til Hadersleben Kleinbahnhof (Haderslev Amtsbanegård) der blev placeret ved Jomfrustien inde i byen. Den første amtsbanestrækning skabte forbindelse mellem de to banegårde og fortsatte til Christiansfeld. Fra Amtsbanegården blev havnebanen anlagt. Sporet mellem statsbanegården og havnen via amtsbanegården var firestrenget, så der både kunne køre vogne fra den normalsporede statsbane og den metersporede amtsbane, trukket af amtsbanens lokomotiver.

Fra 1934 DSB begyndte at videreføre alle sine persontog fra statsbanegården og frem til amtsbanegården. Amtsbanegård fungerede herefter som station for DSB og maskindepotet flyttes også til en tidligere amtsbanebygning på amtsbanegården. Haderslev Statsbanestation skifter ved denne lejlighed navn til Haderslev Vestbanegård

I 1935 bliver Haderslev Vestbanegård blev ombygget, den oprindelige remise bliver revet ned og perronsporets østende blev forlænget i en kurve mod nord og forbundet med forbindelsessporet til amtsbanegården, så det blev muligt at køre direkte til Vojens. Samtidig blev der anlagt et krydsningsspor med en meget smal mellemperron.

I 1943 nedlægges de sidste amtsbaner, og betegnelsen Haderslev amtsbanegård ikke længere et tidssvarende navn, og skiftede navn til Haderslev Bystation. Samtidigt skifter Vestbanegård nu navn igen, nu til Haderslev Hovedbanegård.

I 1951 bliver der opført en ny remise på Haderslev Hovedbanegård, til erstatning for maskindepotet på Amtsbanegården, der herefter blev nedlagt. Remise eksisterer stadigvæk og har placering i Hovedbanegårdens vestlige ende af sporarealet.

I 1967 skifter Haderslev Hovedbanegård igen navn- nu til Haderslev Vestbanegård, og ved samme lejlighed indskrænkede man betjeningen af stationen, som nedsættes til Trinbræt.

Fra og med den 2. januar 1974 indstillede DSB persontrafikken mellem Vojens og Haderslev "midlertidigt" pga. oliekrisen, og erstattede togene med rutebiler. Den "midlertidigt" nedlagte persontrafik blev aldrig genoptaget igen og nedlagdes endeligt og formelt ved køreplansskiftet i maj 1978. Herefter betragtedes Haderslevbanen som godsbane.

Den efterhånden meget forfaldne stationsbygningen blev nedrevet i 1985 på nær den lille remise fra 1951 og det store varehus, som blive frasolgt til Fulgsang bryggeriet. Det omfattende sporareal blev i 1992 indskrænket til det nuværende omløbsspor og to stikspor og en del af sporarealet frasolgt til Fuglsang Bryggeriet.

Banestyrelsen lukkede officielt strækningen fra den 1.januar 2001 og Haderslev Vestbanegårds historie slutter her.

Byggeår1866
Åbnet1866.05.02
Nedlagt1968
Nedrevet1985 (Stationsbygningen)
ArkitektN.P.C. Holsøe
StednavneforkortelseHav
Højdeplacering over havet14,3 meter
GPS koordinater55.251985,9.474161


Billede af Haderslev Vestbanegård blev nedrevet 1985 , men har ligget her.
Billede af Haderslev Vestbanegård blev nedrevet 1985 , men har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. marts 2020
Download billede



Haderslev Amtsbanegård (Hab) lå 1,2 km. fra første station.

Haderslev Amtsbanegården eller Hadersleben Kleinbahnhof, som den hed under det tyske styre frem til genforeningen i 1920.

Den 3. marts 1899 åbnedes smalsporsbanen Hadersleben Kreisbahnhof (Amtsbanegården) – Christiansfeld, som den første af en lang række lokale kredsbaner (amtsbaner) som i årene efter århundredeskiftet skulle komme til at forbinde Haderslev med sit opland i alle retninger.

Haderslev amtsbaners smalsporede baner udgik alle fra Amtsbanegården ved Jomfrustien. Her var der anlagt en halvrund remise med 8 porte samt et stort værksted og det hele var placeret midt i byen. Med den første strækning til Christiansfeld skabte også en forbindelse via Statsbanegården.

Fra Amtsbanegården blev havnebanen anlagt. På strækningen mellem statsbanegården og havnen, via amtsbanegården var jernbanesporet firestrenget, og det var dermed muligt at føre de normalsporede godsvogne helt ned til havneområdet. Trafikken blev besørget af lokomotiver fra kredsbanerne: Kleinbahn des Kreises Hadersleben.

DSB overtog banerne fra Haderslev Amtsbaner i 1934 og Vojens-Haderslev banen fik endestation på Haderslev Amtsbanegård. De vestlige strækninger fra Gram By og Toftlund til Skærbæk blev nedlagt i 1937. Årøsundbanen blev nedlagt i 1938 efter at der året før kun havde kørt badetog til Kelstrup. Senere i 1938 blev Gram/Røddingbanen nedlagt, og det sidste tog på strækningen til Toftlund kørte 24. juni 1939.

Fra 1934 DSB begyndte at videreføre alle sine persontog fra statsbanegården og frem til amtsbanegården. Amtsbanegård fungerede herefter som station for DSB og maskindepotet flyttes også til en tidligere amtsbanebygning på amtsbanegården. Haderslev Statsbanestation skifter ved denne lejlighed navn til Haderslev Vestbanegård. Efter nedlæggelsen af de sidste amtsbaner, var betegnelsen Haderslev Amtsbanegård ikke længere et tidssvarende navn, og skiftede navn til Haderslev Bystation i 1943.

For at undgå to jernbaneoverskæringer i Haderslev, pga den stærkt trafikerede overskæring i Nørregade der på det tidspunkt var hovedvej 10, flyttede DSB i 1950 sin jernbanestation fra amtsbanegården og hen til den tidl. tyske Friedrichsschule i Nørregade, bygget i 1831, der havde stået tom siden 1945. Oprindeligt havde man forestillet sig en bystation på østsiden af Nørregade, men man valgte i den sidste ende, vest for Nørregade. Her etableredes jernbanestation, som overtog navnet Haderslev Bystation.

Amtsbanegården fortsatte herefter udelukkende som rutebilstation frem til den blev revet ned i 1962.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1950
Nedrevet1962
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
StednavneforkortelseHab
Højdeplacering over havet4,4 meter
GPS koordinater55.251326,9.492283


Postkort med Haderslev Amtsbanegård.
Postkort med Haderslev Amtsbanegård.
Arkiv: danskejernbaner.dk - Dato: Ukendt


Noter til: Postkort med Haderslev Amtsbanegård.

Johs Lassen, Papierhandlung, Hadersleben.




Vesterris Trinbræt lå 3,9 km. fra første station.


Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet17,9 meter
GPS koordinater55.252933500460834,9.53435407941761




Neder Åstrup Station lå 4,5 km. fra første station.


Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseAastrup Alle 6, 6100 Haderslev
Højdeplacering over havet30,7 meter
GPS koordinater55.257640,9.538179




Over Aastrup Station lå 6,2 km. fra første station.


Byggeår1898
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseAastrup Alle 42, 6100 Haderslev
Højdeplacering over havet44,8 meter
GPS koordinater55.266951,9.557764


Billede af Over Aastrup Station.
Billede af Over Aastrup Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Over Aastrup Station.

Titel:- 1959 - Over Åstrup Station
Sted:Danmark, Jylland, Over Åstrup
Vejnavn:Aastrup Alle
Husnummer:42
Lokalitet:Over Åstrup
Postnummer:6100
By:Haderslev
Sogn:Åstrup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959
Id:B07448_014.tif




Vonsbæk Station lå 8,2 km. fra første station.


Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseVonsbækvej 7, 6100 Haderslev
Højdeplacering over havet43,0 meter
GPS koordinater55.277718,9.578742


Billede af Vonsbæk Station.
Billede af Vonsbæk Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vonsbæk Station.

Titel:- 1953 -
Sted:Danmark, Jylland, Haderslev
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1953
Id:H02757_029.tif




Vildfang Trinbræt med Sidespor lå 9,3 km. fra første station.

Vildfang Trinbræt låd ud for den store gård Vildfang også tidligere stavet Wildfang.

Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet34,7 meter
GPS koordinater55.28439696582851,9.566223433781074


Billede af Vildfang Trinbræt med Sidespor - lå ved gården Vindfang og var placeret i billedet øverste venstre hjørne, hvor man kan ane at banen har krydset vejen.
Billede af Vildfang Trinbræt med Sidespor - lå ved gården Vindfang og var placeret i billedet øverste venstre hjørne, hvor man kan ane at banen har krydset vejen.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vildfang Trinbræt med Sidespor - lå ved gården Vindfang og var placeret i billedet øverste venstre hjørne, hvor man kan ane at banen har krydset vejen.

Titel:- 1949 - Vildfang
Bygningsnavn:Vildfang
Sted:Danmark, Jylland, Sillerup Bjerg
Vejnavn:Fjelstrupvej
Husnummer:72
Lokalitet:Sillerup Bjerg
Postnummer:6100
By:Haderslev
Sogn:Fjelstrup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949
Id:L03655_024.tif




Sillerupgård Trinbræt lå 10,4 km. fra første station.


Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet17,0 meter
GPS koordinater55.293950,9.561725


Billede af Sillerupgård Trinbræt, som har ligget ved Sillerupgård ud for det hvide hus, som lige kan anes i venstre side af billedet.
Billede af Sillerupgård Trinbræt, som har ligget ved Sillerupgård ud for det hvide hus, som lige kan anes i venstre side af billedet.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1939 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sillerupgård Trinbræt, som har ligget ved Sillerupgård ud for det hvide hus, som lige kan anes i venstre side af billedet.

Titel:- 1939 -
Bygningsnavn:Sillerupgård
Sted:Danmark, Jylland, Sillerup
Vejnavn:Fjelstrupvej
Husnummer:100
Postnummer:6100
By:Haderslev
Sogn:Fjelstrup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1939
Id:L00979_030.tif




Sillerup Station lå 11,4 km. fra første station.


Byggeår1898
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseFjelstrupvej 129, 6100 Haderslev
Højdeplacering over havet17,0 meter
GPS koordinater55.302118,9.560492


Billede af Sillerup Station.
Billede af Sillerup Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Sillerup Station.

Titel:- 1950 -
Sted:Danmark, Jylland, Bojskov
Ophav:Odense Luftfoto
År:1950
Id:OD00241_030.tif




Fjelstrup Station lå 13,5 km. fra første station.


Byggeår1898
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseSkolebakken 18B, 6100 Haderslev
Højdeplacering over havet30,1 meter
GPS koordinater55.320688,9.559827


Billede af Fjelstrup Station.
Billede af Fjelstrup Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Fjelstrup Station.

Titel:- 1950 -
Sted:Danmark, Jylland, Aller
Ophav:Odense Luftfoto
År:1950
Id:OD00240_048.tif




Gammelby Trinbræt lå 14,4 km. fra første station.


Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet29,4 meter
GPS koordinater55.323978,9.548508


Billede af hvor Gammelby Trinbræt har ligget. Trinbrættet har ligget midt i billedet.
Billede af hvor Gammelby Trinbræt har ligget. Trinbrættet har ligget midt i billedet.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af hvor Gammelby Trinbræt har ligget. Trinbrættet har ligget midt i billedet.

Titel:- 1950 -
Sted:Danmark, Jylland, Aller
Ophav:Odense Luftfoto
År:1950
Id:OD00240_049.tif




Kellergård Trinbræt lå 16,6 km. fra første station.


Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet33,0 meter
GPS koordinater55.335450,9.517922


Billede af Kellergård Trinbræt har ligget i forgrunden til venstre i billedet.
Billede af Kellergård Trinbræt har ligget i forgrunden til venstre i billedet.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Kellergård Trinbræt har ligget i forgrunden til venstre i billedet.

Titel:- 1950 -
Sted:Danmark, Jylland, Aller
Ophav:Odense Luftfoto
År:1950
Id:OD00240_058.tif




Favstrup Station lå 17,5 km. fra første station.


Byggeår1898
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseFavstrupvej 50, 6070 Christiansfeld
Højdeplacering over havet38,1 meter
GPS koordinater55.338619,9.509530


Billede af Favstrup Station.
Billede af Favstrup Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Favstrup Station.

Titel:- 1948-1952 -
Sted:Danmark, Jylland, Favstrup
Vejnavn:Favstrupvej
Husnummer:50
Lokalitet:Favstrup
Postnummer:6070
By:Christiansfeld
Sogn:Tyrstrup
Ophav:Aalborg Luftfoto
År:1948-1952
Id:AAL_BL44-A1_052_017.tif




Christiansfeld Station (Cf) var Haderslev-Christiansfeld's endestation og lå 20,1 km. fra første station.


Byggeår1899
Åbnet1899.03.04
Nedlagt1932.06.25
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektFriedrich Wilhelm Adolph Jablonowski
AdresseJernbanegade 1, 6070 Christiansfeld
StednavneforkortelseCf
Højdeplacering over havet22,4 meter
GPS koordinater55.354391,9.482887


Billede af Christiansfeld Station.
Billede af Christiansfeld Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 8. august 2015
Download billede



Litteratur for: Haderslev-Christiansfeld

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Haderslev Amts Jernbaner I : Dr. Mauves bane (Dansk Jernbane-Klub: 28)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Haderslev Amts Jernbaner I : Dr. Mauves bane (Dansk Jernbane-Klub: 28)
B. Wilcke
1971
144
Herfølge
Dansk Jernbane-Klub
65.841
Haderslev Amts Jernbaner II (Becherer Bygger Videre) (Dansk Jernbane-Klub: 29)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Haderslev Amts Jernbaner II (Becherer Bygger Videre) (Dansk Jernbane-Klub: 29)
Birger Wilcke
1971
136

Dansk Jernbane-Klub
65.841
Sønderjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Sønderjyske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03697-4