Sønderborg-Mommark Færge (Smalspor) - operatør: ABA
De Sønderjyske Amtsbaner: Gøgeunger i Dansk Jernbanehistorie
De sønderjyske amtsbaner udgør en særlig del af dansk jernbanehistorie. Anlagt af tyskerne omkring år 1900, blev disse baner etableret for at forbedre forbindelsen med det øvrige Tyskland og sikre købstæderne et solidt handelsmæssigt opland.
Tyske Traditioner i Sønderjylland
Mens man i Danmark fokuserede på en optimal udnyttelse af ressourcer, herunder at samle alle baner i en by på samme station, var der i Tyskland en tradition for at adskille privatbaner og statsbaner. Tilsynet med privatbanerne var generelt mere lempeligt, hvilket betød, at banerne i det tyske Sønderjylland blev anlagt som selvstændige enheder, der snoede sig rundt i oplandet uden hensyn til statsbaner eller andre eksisterende baner.
Alsener Kreisbahnen og Amtsbanerne på Als
Den 6. februar 1898 blev Alsener Kreisbahnen (A.Kr.B.) indviet. Banerne blev bygget, mens Als var en del af Preussen, efter loven "preussische Kleinbahngesetz" fra 1892, der gjorde det muligt at anlægge lokale baner. Efter Sønderjyllands genforening med Danmark skiftede banerne navn til Amtsbanerne på Als (ABA).
Banerne var ikke designet til tung trafik eller høje hastigheder (maks. 30 km/t) og skulle derfor ikke leve op til de strenge sikkerhedskrav, som gjaldt for statsbanestrækninger. Banen blev anlagt med meterspor (1.000 mm) og lette skinner på kun 15,5 kg pr. meter, hvilket gjorde banen billig at anlægge og åbnede mulighed for finansiering fra lokale myndigheder, byer og private investorer.
Trafik og Økonomi
Selvom banernes lette konstruktion og lave hastighed på 30 km/t og var primært var beregnet til godstrafik, blev de også populære blandt passagerer. Med op til 500.000 passagerer årligt, var banerne en succes, trods de lange rejsetider – fx tog turen mellem Sønderborg og Nordborg over to timer. Godsmængden nåede op på 60.000 tons pr. år.
Amtsbanen var en gaffelbane, der udgik fra Sønderborg og delte sig i Vollerup med en nordgående bane mod Nordborg og en sydgående bane mod Skovby. Den sydgående bane delte sig yderligere ved Lille Mommark, hvor en afstikker førte til Mommark via Sarup. Strækningerne fra Sønderborg til Guderup, Skovby og Mommark blev åbnet den 6. februar 1898, mens strækningen mellem Guderup og Nordborg åbnede 1. juli 1898.
Nedgang og Afvikling
Banernes økonomi var sund med overskud frem til 1. verdenskrig, men krigen førte til manglende vedligeholdelse af både baner og materiel. Efter genforeningen blev banerne renoveret med nye lokomotiver og stærkere skinner, hvilket midlertidigt gav nyt liv til banerne i starten af 1920'erne. Konkurrence fra lastbiler, busser og biler samt den generelle økonomiske krise førte dog til problemer for banerne.
Med Jernbaneloven af 29. marts 1924 blev det besluttet, at DSB skulle overtage driften af strækningen Sønderborg-Mommark og ombygge den til normalspor (1.435 mm). De øvrige strækninger blev nedlagt i 1933, mens strækningen Sønderborg-Mommark åbnede igen den 15. juni 1933 og blev endeligt nedlagt den 27. maj 1962.
Vigtige stamdata for Sønderborg-Mommark Færge (Smalspor)
Sønderborg Bystation var hovedstation for Amtsbanerne på Als under navnet Sønderborg Amtsbanegård. Amtsbanerne var smalsporsbaner, men stationen kom også til at tjene den normalsporede Mommark-banen (1933-62). Stationen hed frem til den danske genforening i 1920 Sonderburg Kreisbahnhof.
Opførelsen af den første Amtsbanegård blev påbegyndt i juli 1897, og den blev indviet 7 måneder senere. Amtsbanerne åbnede for trafik 6. februar 1898, og fra Sønderborg gik banerne til Nordborg, Skovby og Mommark. Ved indvielsen af Kong Christian den X's Bro i 1930 fik amtsbanerne forbindelse med det jyske jernbanenet via havnebanen og broens jernbanespor. Amtsbanens spor fulgte banegårdens længderetning SSV-NNØ, men Mommarkbanen gik syd om stationen i øst-vestlig retning, fordi amtsbanens havnebane var nedlagt, og Mommarkbanen fik forbindelse med broen over Alssund ved at togene kørte langsomt gennem Jernbanegade.
Der opstod ret hurtigt pladsproblemer, og Amtsbanerne blev udvidet i 1904 og igen i 1911. Trods udvidelserne fremstod bygningen utilsvarende med en del knopskydninger og den blev revet ned allerede i 1913, og året efter kunne man indvie den nuværende bygning.
Det gav store udfordringer, at amtsbanerne var smalsporede og de var svære at få rentable med det store ekstra arbejde med at omlæsse godt eller bruge en vognbjørn for at få normalsporede vogne ind på smalsporsbanerne. Smalsporsbanerne blev derfor nedlagt i 1933 og erstattet af den normalsporede Mommark-bane, som fik endestation på Sønderborg Hovedbanegård på Jyllands-siden, så Amtsbanegården, blev omdøbt til Sønderborg Bystation og mistede maget af sin betydning.
Omkring 1960 var der så stor trængsel på det smalle stationsareal på Sønderborg station (Jyllandssiden), af både gods og persontrafik, at man begyndte at planlægge en ny station. Handelsstandsforeningen ønskede at få flyttet stationen over på Alssiden, men det store arealbehov satte en stopper for dette
I dag er Sønderborgs Bystation byens rutebilstation.
Byggeår
1914
Åbnet
1914
Nedlagt
1962.05.27
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Jernbanegade 1, 6400 Sønderborg
Stednavneforkortelse
Sbb
Højdeplacering over havet
18,7 meter
GPS koordinater
54.910689,9.793901
Billede af Sønderborg By Station. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. september 2019 Download billede
Sundsmark Trinbræt fik billetsalg og godshåndtering i 1902, hvor der blev opført en kro. Sundsmark trinbræt blev nedlagt midt i 1950'erne - muligvis 1955.
Byggeår
1898
Åbnet
1898.02.06
Nedlagt
1955
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Stationsvej 29E, 6400 Sønderborg
Stednavneforkortelse
Smt
Højdeplacering over havet
9,1 meter
GPS koordinater
54.919289,9.824473
Billede af Sundsmark Station. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.
Spang startede som trinbræt men fik billetsalg og ventesal i 1914, hvor der blev opført en købmandshandel i 1915. Spang fik Stationsbygning i 1933 af bygmester Frost, Kær da banen blev lagt om.
Byggeår
1898
Åbnet
1914
Nedlagt
1933.02.28
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Spang 8, 6400 Sønderborg
Stednavneforkortelse
Spg
Højdeplacering over havet
5,0 meter
GPS koordinater
54.92491994503901,9.833594030470503
Billede af Spang Billetsalgssted. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. september 2024 Download billede
Vollerup Station var med krydsningsspor og forgrening til Skovby/Mommark og Nordborg. 3 spor, i 1917 udvidet til 4. Stationskroen var opført i 1896. Vollerup stationsbygning blev opført i 1933 af bygmester Gloy, Lysabild.
Majbøl Stationskro på Amtsbanerne på Als strækning Sønderborg-Skovby/Mommark startede som trinbræt de første 11 år frem til 1909, hvor Majbøl fik en stationsbygning til erstatning for et trinbræt med bølgebliksskur. Der blev bygget en Stationskro, som var en af de hyppigt forekommende kombinationer af gæstgivergård, købmandshandel, station og stor forsamlingssal. Amtsbanen blev nedlagt i 1932, hvor DSB byggede en ny normalsporet bane (Mommarkbanen), men Majbøl Stationskro fortsatte som før, som en sønderjysk jernbanestationskro, hvor man ved samme disk kunne købe en bajer, en billet og afsende gods.
I 1942 blev Majbøl Stationskro nedsattes til trinbræt med sidespor.
Under den tyske besættelse beslaglagde den tyske værnemagt Majbøl Stationskro og brugte bygningen til flygtningelejr fra 1944.
Mommarkbanen blev nedlagt i 1962 og Majbøl Stationskro blev nedrevet omkring 1968.
Byggeår
1909
Åbnet
1909
Nedlagt
1942
Nedrevet
1969
Adresse
Mommarkvej, 6470 Sydals
Stednavneforkortelse
Mab
Højdeplacering over havet
35,3 meter
GPS koordinater
54.92336154852935,9.927115196804301
Billede af Majbøl Stationskro. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Mommark Færgegaard Stationskro åbnede sammen med banen Sønderborg-Mommark banen den 6. februar 1898. Sønderborg-Mommark banen var en amtsbane efter tysk kleinbahn koncept og drevet af ABA (Amtsbanerne på Als).
Mommark Færgegaard Stationskro var stationskro efter tysk princip, hvilket var typisk for perioden i Sønderjylland. Efter genforeningen den 15. juni 1920, blev ABA (Amtsbanerne på Als) overtaget af DSB og der skete en mindre forandring af de små smalsporede baner for at standardisere efter DSB's standarder.
I 1922 blev Sønderborg-Mommark banen forlænget ca. 700 meter fra Mommark Færgegaard Stationskro og til den nybyggede færgehavn, hvor der blev lavet en ny station: Mommark Færge Station.
Mommark-Faaborg Rederiet Aktieselskabet Mommark Færge eksisterede fra 19. august 1922 til 2. marts 1946 (var ejet af ØK). Den første færge på ruten Mommark Faaborg, hed Mommark og havde prøvesejlads på ruten den 20. august 1922, og den 25. august 1922 blev den første jernbanevogn overført med færgen. Færgen "Mommark" kunne medtage 4 godsvogne.
Fra 1923 kunne der fast overføres normalsporede jernbanevogne med færgen fra Faaborg til Mommark og for at kunne håndter vognene i Mommark havde man etableret et firestrenget spor med både 1.000 og 1.435 mm sporvidde. De normalsporede vogne kunne føres videre ad amtsbanerne ved hjælp af "transportører", som var smalsporede vogntransportenheder, der kunne læsses med de normalsporede vogne på "ladet".
Mommark Færgegaard Stationskro, blev trafikken omlagt i 1923 og flyttet til Mommark Færge Station ved den nye færgehavn. Herefter var Mommark Færgegård Stationskro kun tilladt for enkelte tog at standse her. Da færgegården ikke længere skulle betjene de rejsende, overtog ØK bygningerne til ferieophold for sine ansatte. Færgegården var fra 12. juli 1944 til maj 1945 uddannelsessted og kaserne for specialenheder i den tyske marine. Efter befrielsen blev den i nogle måneder benyttet til indkvartering af russiske krigsfanger. Derefter var den fra 1. september 1945 orlovscenter for amerikanske soldater og igen hotel indtil 1963. Fra 1964 har færgegården været et kursuscenter.
I 1925 blev Mommark Færge Station omdannet, så den både var ekspeditionsbygningen for A/S Mommark Færgen og jernbanen.
I 1933 ombyggede DSB Sønderborg-Mommark banen fra smalspor til normalspor. Den 2. marts 1946 købte DSB Faaborg-Mommark færgeoverfarten af ØK og sejladsen med godsvogne fortsatte til Sønderborg-Mommark banen nedlagdes den 27. maj 1962. Faaborg-Mommark færgeruten fortsatte derefter som ren biloverfart indtil Bøjden-Fynshav åbnede den 27. maj 1967.
Omkring 1970 blev arealerne ryddet på Mommark Færgehavn og Mommark Færge Station blev revet ned.
Byggeår
1898
Åbnet
1898.02.06
Nedlagt
1962.05.27
Nedrevet
Eksisterer stadig
Stednavneforkortelse
Mm
Højdeplacering over havet
18,1 meter
GPS koordinater
54.925981568588625,10.04255360533441
Billede af Mommark Færgegård Stationskro. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Mommark Færgegård Stationskro.
Mommark Færge Station (Mm) var Sønderborg-Mommark Færge (Smalspor)'s endestation og lå 18,7 km. fra første station.
Mommark Færgegaard Stationskro åbnede sammen med banen Sønderborg-Mommark banen den 6. februar 1898. Sønderborg-Mommark banen var en amtsbane efter tysk kleinbahn koncept og drevet af ABA (Amtsbanerne på Als).
Mommark Færgegaard Stationskro var stationskro efter tysk princip, hvilket var typisk for perioden i Sønderjylland. Efter genforeningen den 15. juni 1920, blev ABA (Amtsbanerne på Als) overtaget af DSB og der skete en mindre forandring af de små smalsporede baner for at standardisere efter DSB's standarder.
I 1922 blev Sønderborg-Mommark banen forlænget ca. 700 meter fra Mommark Færgegaard Stationskro og til den nybyggede færgehavn, hvor der blev lavet en ny station: Mommark Færge Station.
Mommark-Faaborg Rederiet Aktieselskabet Mommark Færge eksisterede fra 19. august 1922 til 2. marts 1946 (var ejet af ØK). Den første færge på ruten Mommark Faaborg, hed Mommark og havde prøvesejlads på ruten den 20. august 1922, og den 25. august 1922 blev den første jernbanevogn overført med færgen. Færgen "Mommark" kunne medtage 4 godsvogne.
Fra 1923 kunne der fast overføres normalsporede jernbanevogne med færgen fra Faaborg til Mommark og for at kunne håndter vognene i Mommark havde man etableret et firestrenget spor med både 1.000 og 1.435 mm sporvidde. De normalsporede vogne kunne føres videre ad amtsbanerne ved hjælp af "transportører", som var smalsporede vogntransportenheder, der kunne læsses med de normalsporede vogne på "ladet".
Mommark Færgegaard Stationskro, blev trafikken omlagt i 1923 og flyttet til Mommark Færge Station ved den nye færgehavn. Herefter var Mommark Færgegård Stationskro kun tilladt for enkelte tog at standse her. Da færgegården ikke længere skulle betjene de rejsende, overtog ØK bygningerne til ferieophold for sine ansatte. Færgegården var fra 12. juli 1944 til maj 1945 uddannelsessted og kaserne for specialenheder i den tyske marine. Efter befrielsen blev den i nogle måneder benyttet til indkvartering af russiske krigsfanger. Derefter var den fra 1. september 1945 orlovscenter for amerikanske soldater og igen hotel indtil 1963. Fra 1964 har færgegården været et kursuscenter.
I 1925 blev Mommark Færge Station omdannet, så den både var ekspeditionsbygningen for A/S Mommark Færgen og jernbanen.
I 1933 ombyggede DSB Sønderborg-Mommark banen fra smalspor til normalspor. Den 2. marts 1946 købte DSB Faaborg-Mommark færgeoverfarten af ØK og sejladsen med godsvogne fortsatte til Sønderborg-Mommark banen nedlagdes den 27. maj 1962. Faaborg-Mommark færgeruten fortsatte derefter som ren biloverfart indtil Bøjden-Fynshav åbnede den 27. maj 1967.
Omkring 1970 blev arealerne ryddet på Mommark Færgehavn og Mommark Færge Station blev revet ned.
Byggeår
1922
Åbnet
1922.08.19
Nedlagt
1962.05.27
Nedrevet
Ca. 1970
Stednavneforkortelse
Mm
Højdeplacering over havet
4,9 meter
GPS koordinater
54.93254249046417,10.043237605368068
Billede af Mommark Færge Station. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.