Stubbekøbing-Nykøbing Falster - operatør: SNNB, en artikel om Stubbekøbing-Nykøbing Falster
Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen: Historien om en Privatbane på Falster og Lolland
Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen (SNNB) var en vigtig del af det lokale jernbanenet på Lolland-Falster. Banen forbandt byerne Stubbekøbing og Nysted via Nykøbing Falster og blev etableret for at styrke områdets handels- og transportforbindelser. SNNB blev drevet som et privatbaneselskab, og banen fungerede som to separate strækninger uden gennemgående tog mellem Stubbekøbing og Nysted. Denne artikel vil dykke ned i banens historie, økonomi og betydning for det sydlige Danmark.Baggrunden for Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen
Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen blev til som et resultat af jernbaneloven af 1908, som foreslog en jernbane fra Nysted over Nykøbing Falster til Stubbekøbing. Koncessionen til banen blev udstedt den 5. november 1908, og arbejdet med at planlægge og bygge banen begyndte. Den næste store jernbanelov af 1918 indeholdt to mulige projekter, der kunne have udvidet netværket: en forbindelse mellem Stubbekøbing, Nørre Alslev og Guldborg samt en jernbane fra Rødby til Nysted. Ingen af disse projekter blev dog realiseret.Banen blev bygget i to etaper. Først blev strækningen mellem Nykøbing Falster og Nysted (Nystedbanen) anlagt, og senere fulgte strækningen mellem Nykøbing Falster og Stubbekøbing (Stubbekøbingbanen). Banen bidrog til at styrke Nykøbing Falster som et trafik- og handelsknudepunkt i det østlige Lolland-Falster.
Strækningen Nysted - Nykøbing Falster
Strækningen mellem Nysted og Nykøbing Falster blev anlagt som et forsøg på at skabe en vigtig transportforbindelse mellem de to byer. Nysted havde håbet på at blive en del af en potentiel forbindelse til Tyskland, men denne plan blev aldrig realiseret, da Gedser blev valgt som det primære overfartssted. For Nykøbing Falster var banen en måde at sikre sig en central placering i forhold til både Gedser og Nysted, samt at trække handel fra de omkringliggende områder ind til byen.Persontrafikken på Nysted-strækningen blev indstillet den 27. maj 1961, mens godstrafikken fortsatte frem til banens endelige lukning. Denne strækning blev aldrig anlagt med perronspor til SNNB på den nye station i Nykøbing Falster, hvilket afspejlede banens status som en lokal jernbane.
Strækningen Nykøbing Falster - Stubbekøbing
Anlæggelsen af banen mellem Nykøbing Falster og Stubbekøbing var mere kompliceret end Nysted-strækningen. Flere små byer på Nordfalster konkurrerede om at få banen ført igennem deres områder, hvilket førte til en intens lokal debat. Efter flere års diskussioner blev linjeføringen endelig fastlagt, og koncessionen blev udstedt. Denne strækning havde stor betydning for det nordlige Falster, hvor beboerne havde længe ønsket en jernbaneforbindelse til Nykøbing.Roeindustrien og Banens Økonomi
En vigtig kilde til indtægter for Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen var roeavlerne på Falster. Roerne blev transporteret til sukkerfabrikken i Nykøbing, og denne trafik udgjorde en betydelig del af banens godstransport. Denne stabile trafik hjalp banen med at overleve gennem de økonomisk vanskelige år efter 2. verdenskrig.Da sukkerfabrikken i Nykøbing ophørte med at modtage roer pr. jernbane i 1961, blev det et stort økonomisk slag for SNNB. Banen var afhængig af denne fragt, og da roetransporterne ophørte, forsvandt en væsentlig indtægtskilde. Trods personalets ihærdige indsats for at opretholde driften, blev det klart, at SNNB ikke længere kunne overleve uden roetransporterne.
Indvielsen og Drift af SNNB
Den første strækning, Nykøbing Falster-Nysted, blev færdiggjort i 1910. Det første tog med indbudte gæster afgik den 8. december 1910 fra Nykøbing til Nysted, og den 13. december 1910 begyndte den normale drift med fire tog i hver retning dagligt. På Stubbekøbing-strækningen blev anlægsarbejdet forsinket af vinterens vejrforhold, men banen blev indviet den 25. maj 1911.Banen havde en samlet længde på 45,7 kilometer, og den maksimale hastighed på strækningen var oprindeligt 45 km/t. I 1948, da SNNB indførte skinnebusser, blev hastigheden hævet til 70 km/t, efter at overkørslerne var blevet sikret.
Infrastruktur og Stationer
For banen lå stationer og trinbrætter tæt langs hele strækningen fra Stubbekøbing til Nysted. Stubbekøbing station var banens udgangspunkt, og her lå også remiser og værksteder. Der var stop ved Åstrup, Særslev, Horbelev, Meelse, Karleby, Bellinge, Egebjerg, Sønder Ørslev, Idestrup og Sønder Vedby, inden togene nåede frem til DSB-stationen i Nykøbing Falster. Nystedtogene benyttede Lollandsbanens hovedspor frem til Nagelsti trinbræt, og derefter fortsatte toget mod Flintinge, Frejlev og Kettinge inden det ankom til endestationen i Nysted, som havde sin egen remise og drejeskive.Banens Sidste Dage og Lukning
Efter 2. verdenskrig blev privatbilismen en alvorlig konkurrent til jernbanen, og passagertallet begyndte at falde. I 1948 forsøgte SNNB at modernisere driften ved at indføre skinnebusser, men dette var ikke nok til at redde banen økonomisk. Fra 1949 begyndte banen at køre med underskud, og det blev nødvendigt for kommunerne at bidrage til at dække driftsunderskuddet.Dødsstødet for SNNB kom i 1961, da sukkerfabrikken i Nykøbing ophørte med at modtage roer med jernbane. Dette førte til beslutningen om at indstille persontrafikken på Nysted-strækningen den 27. maj 1961. I de følgende år kæmpede kommunerne om, hvem der skulle betale for det voksende underskud, og på generalforsamlingen den 14. september 1965 blev det besluttet at nedlægge hele banen pr. 31. marts 1966.
Efter Banens Nedlæggelse
Efter nedlæggelsen blev dele af banens tracé genanvendt til andre formål. Flere vejstrækninger, herunder Østersøvej og Fuglsangvej, er anlagt på det gamle banetracé. I dag er dele af den tidligere bane bevaret som stier, og nogle af de gamle stationsbygninger eksisterer stadig som et vidnesbyrd om banens historie.Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen spillede en vigtig rolle i udviklingen af transporten på Lolland og Falster, og dens rutenet var afgørende for transporten af både passagerer og gods, især roetransporterne til sukkerfabrikken i Nykøbing. Banens historie er præget af lokalt engagement og økonomiske udfordringer, og den overlevede længere end mange andre privatbaner på grund af sin stærke tilknytning til roeindustrien. Lukningen af banen i 1966 markerede enden på en æra, men dens arv lever videre i de bevarede stationsbygninger og banetracéet, som nu er en del af landskabet på Lolland-Falster.
Stationsbygningerne langs strækningen blev tegnet af arkitekten H.C. Glahn. Stubbekøbing og Nysted havde særligt store stationsbygninger, mens de øvrige bygninger langs banen var mere ensartede i design. Alle stationsbygninger er bevaret i dag, og nogle af dem bruges til andre formål.
Vigtige stamdata for Stubbekøbing-Nykøbing Falster
Jernbanens længde i km | 27,1 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 |
Baneforkortelse | SNNB |
Statstilskud i % | 50 % |
Dato for Koncession | 1908.11.05 |
Jernbanen åbnet | 1911.05.26 |
Persontrafik nedlagt | 1966.03.31 |
Godstrafik nedlagt | 1966.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1966.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 22,5 kg/m |
Ballast | Grus |
Max stigning | 7 ‰ |
Kurveradius | 250 meter |
Hastighed max | 45 km/t - fra 1948 75 km/t. (Banen var uindhegnet) |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Privatbane |
Stubbekøbing-Nykøbing Falster havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Stubbekøbing Station (Sbk) | 0,0 km | |
Åstrup Billetsalgssted med Sidespor | 4,2 km | |
Særslev Trinbræt med Sidespor (Sær) | 6,8 km | |
Horbelev Station | 8,5 km | |
Meelse Trinbræt | 10,2 km | |
Karleby Station | 11,9 km | |
Bellinge (Falster) Trinbræt med Sidespor | 13,7 km | |
Egebjerg Station | 15,9 km | |
Sønder Ørslev Station | 19,2 km | |
Idestrup Holdeplads | 20,4 km | |
Sønder Vedby Trinbræt | 23,8 km | |
Nykøbing Falster Station (Nf) | 27,1 km |
Banekort over Stubbekøbing-Nykøbing Falster
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 7. juli 2011 - LINK til kilde.
Stubbekøbing Station (Sbk) var Stubbekøbing-Nykøbing Falster banens første station
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Havneplads 2, 4850 Stubbekøbing |
Stednavneforkortelse | Sbk |
Højdeplacering over havet | 2,0 meter |
GPS koordinater | 54.891525,12.043847 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. april 2022 Download billede
Åstrup Billetsalgssted med Sidespor lå 4,2 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Aastrup Stationsvej 1, 4850 Stubbekøbing |
Højdeplacering over havet | 7,0 meter |
GPS koordinater | 54.857733,12.054059 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Ariel/Dansk Luftfoto - Dato: 1990 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Åstrup Billetsalgssted med Sidespor.
Titel:- 1990 -
Sted:Danmark, Falster, Stubbekøbing
Ophav:Ariel/Dansk Luftfoto
År:1990
Id:A901723_010.tif
Særslev Trinbræt med Sidespor (Sær) lå 6,8 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Sær |
Højdeplacering over havet | 16,9 meter |
GPS koordinater | 54.834999,12.059423 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Særslev Trinbræt med Sidespor.
Titel:- 1949 - Særslev Trinbrædt
Sted:Danmark, Falster, Særslev
Vejnavn:Særslev Øster
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949
Id:L04821_026.tif
Horbelev Station lå 8,5 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Torvegade 13, 4871 Horbelev |
Højdeplacering over havet | 16,3 meter |
GPS koordinater | 54.820458,12.057199 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Horbelev Station.
Titel:- 1949 - Horbelev Station
Bygningsnavn:Horbelev Station
Sted:Danmark, Falster, Horbelev
Vejnavn:Torvegade
Husnummer:13
Lokalitet:Horbelev
Postnummer:4871
By:Horbelev
Sogn:Horbelev
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949
Id:L04819_024.tif
Meelse Trinbræt lå 10,2 km. fra første station.
Sidesporet blev nedlagt med roetransporterne i 1961 og Meelse Trinbræt lukkede sammen med Stubbekøbing-Nykøbing Falster Banen den 31. marts 1966. Efter banelukningen blev skinner og trinbræt fjernet.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1961 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | 1966 |
Højdeplacering over havet | 13,2 meter |
GPS koordinater | 54.810109,12.040888 |
Karleby Station lå 11,9 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Eget Stationsvej 1, 4800 Nykøbing F |
Højdeplacering over havet | 14,9 meter |
GPS koordinater | 54.799337,12.018989 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Karleby Station.
Titel:- 1959 - Karleby St., Eget, Falster
Bygningsnavn:Karleby Station
Sted:Danmark, Falster, Eget
Vejnavn:Eget Stationsvej
Husnummer:1
Postnummer:4800
By:Nykøbing F.
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1959
Id:B05731_008.tif
Bellinge (Falster) Trinbræt med Sidespor lå 13,7 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1931.12.03 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 17,3 meter |
GPS koordinater | 54.787036,12.001412 |
Egebjerg Station lå 15,9 km. fra første station.
Byggeår | 1909 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Egebjerg Stationsvej 3, 4800 Nykøbing F |
Højdeplacering over havet | 15,3 meter |
GPS koordinater | 54.768214,11.988856 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Egebjerg Station.
Titel:- 1949 - Egebjerg station
Sted:Danmark, Falster, Karleby
Vejnavn:Egebjerg Stationsvej
Husnummer:3
Lokalitet:Egebjerg
Postnummer:4800
By:Nykøbing
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1949
Id:L04812_004.tif
Sønder Ørslev Station lå 19,2 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1911.05.26 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Jernbanevej 15, 4872 Idestrup |
Højdeplacering over havet | 10,2 meter |
GPS koordinater | 54.741577,11.977629 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sønder Ørslev Station.
Titel:- 1950 - Sønder Ørslev Station
Bygningsnavn:Sønder Ørslev Station
Sted:Danmark, Falster, Sønder Ørslev
Vejnavn:Jernbanevej
Husnummer:15
Lokalitet:Sønder Ørslev
Postnummer:4872
By:Idestrup
Sogn:Idestrup
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1950
Id:L05231_027.tif
Idestrup Holdeplads lå 20,4 km. fra første station.
Byggeår | 1918 |
Åbnet | 1918 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | H. C. Glahn |
Adresse | Østersøvej 3, 4872 Idestrup |
Højdeplacering over havet | 10,1 meter |
GPS koordinater | 54.740237,11.959925 |
Sønder Vedby Trinbræt lå 23,8 km. fra første station.
Sønder Vedby Trinbræt havde et meget lille og spartansk trælæskur, der var så lille at det frontmonteret skilt med trinbrætnavnet stak ca. 30 cm ud på begge sider, trods for det at navnet var forkortet ned til " Sdr Vedby" På siden af læskuret var der monteret et vognløbsskilt "lånt" fra DSB med teksten "tog til Nykøbing".
Byggeår | 1965 |
Åbnet | 1965 |
Nedlagt | 1966.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 5,9 meter |
GPS koordinater | 54.761637368828914,11.91288403304997 |
Nykøbing Falster Station (Nf) var Stubbekøbing-Nykøbing Falster's endestation og lå 27,1 km. fra første station.
I 1875 blev den gamle jernbanebro over Guldborgsund indviet, og Nykøbing fik forbindelse med Lollandsbanen (Guldborgsund-Maribo-Nakskov og (Guldborgsund-Maribo-Rødby), der var åbnet den 1. juli 1874.
Den 1. juli 1886 blev Gedserbanen (Nykøbing Falster-Gedser 1886-2009) indviet med udspring fra Nykøbing Falster station.
Den 15. december 1910 blev Stubbekøbing banen (Stubbekøbing-Nykøbing-Nysted Banen 1910-1966) indviet med Nykøbing Falster station som et vigtigt knudepunkt med en meget kompleks station med mange tilbygninger og sporændringer og der var ikke plads til udvidelsen da Fugleflugtslinien blev vedtaget.
Den 14. maj 1963 blev Fugleflugtslinjen indviet (Nykøbing Falster-Rødby færge). Den omfattede bl.a. en ny direkte jernbanelinje Nykøbing Falster-Rødby Færge. I samme forbindelse fik Nykøbing sin nuværende stationsbygning, der er i samme byggestil som bl.a. Holbæk, Vojens og Skive Station. Den gamle stationsbygning blev nedrevet ved denne lejlighed.
Nykøbing Falster Station er i dag et centralt knudepunkt for transporten på Lolland-Falster, med forbindelse til København, Hamborg og med Lollandsbanen.
Nykøbing Falster første Station blev nedrevet i 1961 for at gøre plads til byggeriet af den nye station.
Byggeår | 1962 |
Åbnet | 1963.05.14 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ole Ejnar Bonding |
Adresse | Banegårdspladsen 2, 4800 Nykøbing F |
Stednavneforkortelse | Nf |
Højdeplacering over havet | 2,3 meter |
GPS koordinater | 54.767161,11.877553 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 7. juni 2022 Download billede