M2 - operatør: Metro Service
Københavns Metro M2: En Nøglelinje i Byens Infrastruktur
M2 er en af de fire linjer, der udgør det københavnske metrosystem. Linjen starter ved Vanløse Metrostation og følger M1-linjen hele vejen til Christianshavn Metrostation, hvor de deler sig. M2 fortsætter mod Københavns Lufthavn Metrostation, mens M1 drejer mod Vestamager Metrostation.Generelt om Københavns Metrosystem
Københavns Metro er et avanceret metrosystem med i alt 39 stationer, hvoraf 25 er underjordiske, én er nedgravet men åben (Øresund), og 13 er over terræn. Metrosystemet består af de to sammenhængende linjer M1 og M2, samt Cityringen (M3) og Nordhavnslinjen (M4).M1 og M2 strækker sig fra Vanløse over Frederiksberg og Indre By til Christianshavn, hvor de deler sig: M1 kører mod Vestamager gennem Ørestad, og M2 kører mod Københavns Lufthavn langs Amager Strandpark. M3 (Cityringen) er en ringlinje, der forbinder Københavns Hovedbanegård med Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro, Østerbro og Indre By. M4 Nordhavn strækker sig fra Københavns Hovedbanegård til Orientkaj Metrostation, hvor den deler spor med Cityringen. Det er kun Nordhavn Metrostation og Orientkaj, der er nye stationer på denne linje.
M1 og M2 åbnede den 19. oktober 2002, og den 28. september 2007 blev M2 forlænget til Københavns Lufthavn. Cityringen (M3) åbnede den 29. september 2019, og Nordhavnsmetroen (M4) fulgte efter den 28. marts 2020. Metroen har ca. 160.000 daglige passagerer og genererede en passagerindtægt på cirka 0,6 milliarder kroner i 2011, svarende til en markedsandel på 18 % af den kollektive trafik i Hovedstadsområdet.
Historien Bag Københavns Metro
I 1991 færdiggjorde en komité en trafikplan for Københavns centrum og det omkringliggende nærområde. Denne plan beskrev en forbindelse mellem det centrale København og Amager, der skulle forbinde byens centrum med både Øst- og Vestamager, herunder den nye bydel Ørestad og lufthavnen i Kastrup. Strækningen til lufthavnen blev planlagt på det nedlagte Amagerbanens tracé.Fokus var primært på Ørestad, hvilket betød, at man ventede med at lave en samlet baneplan for hele København. Metrosystemets linjeføring er baseret på samme princip som Københavns S-tog, hvor flere linjer samles i centrum, hvilket maksimerer antallet af afgange i områder med høj befolkningstæthed og reducerer dem i yderområderne.
Udviklingen af Ørestad og Valget af Metroen
I 1992 blev Ørestad-konceptet fremlagt sammen med den specielle Ørestadslov, som blev vedtaget samme år. Ørestad blev Danmarks første "new town"-projekt, hvor trafikinfrastrukturen blev etableret før bebyggelsen. Formålet var at skabe gode trafikforbindelser, der kunne tiltrække virksomheder til området og dermed fremme byudviklingen. Ørestadsselskabet blev etableret i 1993 med Københavns Kommune og staten som ejere, og de blev ansvarlige for projektets gennemførelse.Da man skulle vælge den nye trafikløsning, blev følgende præmisser overvejet:
- Systemet skulle ikke genere biltrafikken.
- Metroen havde potentiale til at tiltrække mange passagerer med høj rejsehastighed, hyppige afgange, stabilitet og sikkerhed.
- Bedre miljø i byen med lav støj, lavt vibrationsniveau, minimal forurening og ingen visuelle gener.
- Lav risiko for ulykker.
- Minimale gener for borgerne under både konstruktion og drift.
- Gennemsnitshastigheden inklusive stop ved stationerne er 40 km/t.