Høng-Tølløse Jernbane - operatør: LT (Oprindelig: HTJ)
Der havde længe været tale om at forbinde Slagelse - Værslev banen med Roskilde - Holbæk banen. En række kommuner var blevet forbigået da linjeføringen på København - Roskilde - Kalundborg banen blev fastlagt og da planerne for en sydligere bane kom på tale var en række kommuner straks med som interesserede. Loven af 8. maj 1894 får stadfæstet en bane fra Tølløse over Ruds Vedby til et punkt på Slagelse - Værslev banen.
Der går en del tid med at få fastlagt den endelige linjeføring ligesom finansieringen tager tid og således når man helt hen til foråret 1900 inden anlægsarbejderne endeligt kommer i gang. Anlægsarbejdet forløb dog forholdsvis problemløst og den 22. december 1901 kan man endelig påbegynde den regelmæssige drift på banen.
Da DSB nedlægger trafikken mellem Slagelse og Kalundborg beslutter HTJ sig for at overtage trafikken mellem Høng og Slagelse fra DSB. Efterfølgende har man fra DSB / Banedanmark overtaget hele banen i 1997 og umiddelbart herefter påbegyndt en række moderniseringer.
Da de statslige ejerandele i HTJ blev overdraget til Vestsjællands Amt blev det besluttet at fusionere HTJ med OHJ og danne et nyt selskab, Vestsjællands Lokalbaner A/S (VL). Dette skete i maj måned 2003 og herefter ophørte HTJ med at eksistere som selvstændigt selskab.