Gedser Remise Veteranbane - operatør: Gedser Remise - Veteranbane
Bevaringen af Gedser Remise: Et Kulturhistorisk Jernbanemuseum
I 1986 besluttede DSB ikke længere at drive remisen i Gedser. For at redde den historiske remisebygning blev Bevaringsforeningen "Gedser Remise" stiftet. Den ældste del af remisebygningen blev opført i 1886 og blev efterfølgende udvidet i 1905, 1915 og 1941. Alle bygningerne står stort set i deres oprindelige form og er nu under renovering i takt med de økonomiske muligheder. Gedser Remise er i dag et levende jernbanemuseum, der repræsenterer en vigtig del af kulturhistorien fra Jernbanens Guldalder. Museet udstiller flere interessante typer jernbanemateriel. Der er i alt 12 spor med plads til 2 enheder togmateriel pr. spor. Museets ældste enhed er et Gungner damplokomotiv fra 1883, mens den øvrige samling af materiel dateres frem til 1956.Gedser Station: Fra Virkelighed til TV-kulisse
Ved Gedser Remise ligger Gedser Station, som dannede kulisse til Korsbæk Station i flere afsnit af TV-serien Matador. Denne historiske station tilføjer en ekstra dimension til besøget, hvor fortidens atmosfære fra både jernbanens og TV-seriens verden kan opleves."Det Gule Palæ" fra Olsenbanden: En Kulturskat Bevares
I september 2016 blev Gedser Remise udvidet med "Det Gule Palæ", som er den kommandopost, der er kendt fra Olsenbanden-filmen "Olsenbanden på Sporet". "Det Gule Palæ", som er et ikon blandt Olsenbanden-fans, var oprindeligt planlagt til nedrivning. Siden ankomsten til Gedser Remise har bygningen gennemgået en omfattende renovering både indvendigt og udvendigt. Den fremstår nu med nye vinduer, døre, ny træbeklædning i underetagen, nyt gulv på 1. salen samt vedligeholdt træbeklædning udvendigt. Bygningen er nu indrettet som museum.Aktiviteter i Gedser Remise: Veterantog og Skinnecykler
I påskeferien og om sommeren kan man opleve veterantog, der kører mellem Gedser Remise og Væggerløse langs det naturskønne Guldborgsund. Derudover er det muligt at tage en cykeltur på remisens nyrenoverede sporareal på de gamle skinnecykler fra remisen.Links til supplerende læsning:
gedserremise.dk (Link til hjemmesiden for: Gedser Remise Veteranbane )Vigtige stamdata for Gedser Remise Veteranbane
Jernbanens længde i km | 16,3 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 23. maj 1873 - LOV nr. 71 |
Baneforkortelse | Gedser Remise - Veteranbane |
Statstilskud i % | 0 % |
Dato for Koncession | 1884.05.29 |
Jernbanen åbnet | 1886.07.01 |
Persontrafik nedlagt | 2009.12.12 - herefter kun veteranbane |
Godstrafik nedlagt | 2009.12.12 |
Jernbanen nedlagt | I drift |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1435 mm |
Ballast | Skærveballast |
Hastighed max | 75 km/t |
DSB banenummer | 3 |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Veteranbane |
Gedser Remise Veteranbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Start dato | Slut dato | Jernbaneselskab | Ejendomsmærke |
---|---|---|---|
2009.12.12 | I drift | Gedser Remise Veteranbane | Gedser Remise - Veteranbane |
1893 | 2009.12.12 | Danske Statsbaner | DSB |
1886.07.01 | 1893 | Gjedser Jernbane | GJ |
Gedser Remise Veteranbane har eller har haft følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Gedser Station (Ge) | 0,0 km | |
Marrebæk Trinbræt med Sidespor (Mæ) [1966-1971] | 11,9 km | |
Væggerløse Trinbræt (Vø) | 16,3 km |
Gedser Station (Ge) er Gedser Remise Veteranbane banens første station
Gedser Station – Danmarks Sydligste Jernbanestation
Gedser Station blev opført i 1903 som endestation for Gedserbanen. Bygningen blev tegnet af den anerkendte arkitekt Heinrich Wenck, der også stod bag flere af Danmarks mest ikoniske stationsbygninger.Arkitektonisk er Gedser Station en markant bygning med en imponerende stationshal, udstyret med tårne og skydeskår. Fra sydgavlen strakte sig to perrontag langs sporene, hvilket gav passagererne ly for vind og vejr, mens de ventede på færge- eller togforbindelser.
Gedser Station fungerede som endestation for togforbindelsen mellem København og Gedser, hvorfra der var videre færgeforbindelser til Tyskland. Stationen spillede derfor en vigtig rolle i den internationale togtrafik, især for rejsende mellem Danmark og Tyskland.
Gedserbanens Betydning for Færgetrafikken
Gedserbanen blev hurtigt en vigtig del af den internationale trafik mellem Skandinavien og Centraleuropa. Passagerer, post og gods blev transporteret via tog fra København til Gedser, hvor færgerne sejlede videre til Warnemünde i Tyskland.Forbindelsen mellem Gedser og Tyskland var en central del af rejsevejen mellem København og Berlin, og stationen fungerede som et vigtigt knudepunkt for de rejsende. Færgetrafikken gjorde Gedser til en af Danmarks vigtigste transitstationer, særligt i perioden op til og efter Anden Verdenskrig.
Lukningen af Gedser Station
Efterhånden som bilisme og flytrafik overtog en større del af passagertransporten, faldt betydningen af Gedserbanen. Den 12. december 2009 blev Gedser Station officielt lukket i forbindelse med køreplansskiftet 2009/10.Siden stationens lukning har bygningen fortsat været i brug under navnet "SCANDLINES PORTALEN", hvor den fungerer som en del af færgeterminalen i Gedser. I 2012 gennemgik stationen en omfattende renovering for at tilpasse den til den nye funktion.
Selvom stationsbygningen stadig er velbevaret, trænger den til en opfriskning, men den bruges fortsat aktivt og fungerer godt i sin nye rolle som en del af færgeterminalens faciliteter.
Gedser Remise og Bevaringsindsatsen
I 1986 annoncerede DSB, at de ville forlade det store remiseområde i Gedser. Dette skabte bekymring blandt jernbaneentusiaster, der ønskede at bevare områdets historiske værdi. En gruppe borgere og jernbaneinteresserede dannede derfor Bevaringsforeningen Gedser Remise.Foreningen overtog området og har siden arbejdet på at bevare og udstille historisk jernbanemateriel. Gedser Remise har blandt andet kørt veterantog mellem Gedser og Nykøbing Falster, men i dag er sporene i så dårlig stand, at veterantogskørslen er begrænset til lettere tog som skinnebusser.
Som en erstatning for de længere veterantogture tilbyder Gedser Remise nu ture rundt i Gedser by med "Remise Expressen", en perrontraktor med to vogne, som giver besøgende en unik oplevelse af området.
Bevaring af Jernbanemateriel
Tæt ved Gedser Station er der placeret en tidligere DSB F-maskine, en af de mange damplokomotiver, der tidligere kørte på det danske jernbanenet.Remisen rummer også en række andre historiske tog, vogne og lokomotiver, som er bevaret for eftertiden. Gedser Remise fungerer således som et levende museum, hvor besøgende kan opleve jernbanens historie på tæt hold.
Gedser Station i Film og Populærkultur
Gedser Station har også haft en særlig rolle i dansk film- og tv-historie. Stationen blev brugt til udendørsscenerne fra "Korsbæk Station" i den folkekære tv-serie Matador. Selvom nogle af de øvrige jernbanescener i serien blev optaget på Skævinge Station, var Gedser Station en af de vigtigste locations for optagelserne.Jernbanerestauranten, der optræder i Matador, har dog aldrig eksisteret på hverken Gedser eller Skævinge Station. Den var en fiktiv tilføjelse til serien, skabt for at understrege det liv, der tidligere fandtes omkring jernbanestationer.
Olsen-Banden og Det Gule Palæ
En anden kendt filmreference knytter sig til Olsen-Banden-filmene. I september 2016 ankom den berømte kommandopost fra Olsen-banden på sporet (1975) til Gedser Remise.Kommandoposten, også kendt som "Det Gule Palæ", stod oprindeligt ved rangersporene i Københavns Sydhavn, hvor den spillede en central rolle i filmen. Den blev reddet fra nedrivning, restaureret og genopført ved Gedser Remise, hvor den i dag er en del af museets udstilling.
Fremtiden for Gedser Station og Remisen
Selvom Gedser Station ikke længere fungerer som en aktiv jernbanestation, lever dens historie videre gennem de mange bevaringsinitiativer, der er sat i værk af Gedser Remise.Der er løbende diskussioner om muligheden for at genåbne Gedserbanen, men de nuværende spor er i dårlig stand, hvilket gør det usandsynligt, at regelmæssig togdrift vil blive genoptaget i den nærmeste fremtid.
I mellemtiden fungerer Gedser Remise og stationens bygninger som et vigtigt kulturhistorisk samlingspunkt, hvor besøgende kan opleve en del af Danmarks jernbanehistorie på tæt hold.
Andre navne og stavemåder | Før 15.05.1931 Gjedser, før __.__.1914 Gjedser Færgehal i publikumskøreplanerne. I visse internationale køreplaner også senere (fx i 1939). |
Byggeår | 1903 |
Åbnet | 1903.09.30 |
Nedlagt | 2009.12.12 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Jernbanevejen 1, 4874 Gedser |
Stednavneforkortelse | Ge |
Højdeplacering over havet | 2,5 meter |
GPS koordinater | 54.574021,11.925008 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede
Marrebæk Trinbræt med Sidespor (Mæ) [1966-1971] ligger 11,9 km. fra første station.
Etableringen af Marrebæk Trinbræt
Marrebæk Trinbræt blev etableret i 1887, blot et år efter åbningen af jernbanestrækningen Nykøbing Falster-Gedser den 1. juli 1886. Denne bane var fra starten drevet af Gjedser Jernbane, men DSB overtog driften i 1893, hvorefter Marrebæk Trinbræt forblev en del af jernbanenettet. Selvom DSB ikke var særligt begejstret for ubetjente standsningssteder, fortsatte Marrebæk som trinbræt frem til 1901, hvor der blev etableret et billetsalgssted i vogterhuset på Marrebæk Søndrevej. Samtidig blev der opført en lille ventebygning ved standsningsstedet. Vogterhuset lå syd for Marrebæk Søndrevej, mens ventebygningen var placeret nord for vejen.Udvidelsen til Billetsalgssted og Anlæg af Sidespor
I takt med stigende behov for godstransport, især roetransporter til Nykøbing Sukkerfabrik, blev Marrebæk Billetsalgssted i 1929 udvidet med et side- og læssespor. Dette gjorde det muligt for godstog at laste og aflæsse landbrugsvarer, hvilket var en vigtig funktion i en periode, hvor jernbanerne stadig spillede en central rolle i transport af landbrugsprodukter.Modernisering i 1954
Den oprindelige ventebygning var efterhånden blevet nedslidt, og i 1954 blev den erstattet af en moderne stationsbygning med:- Venterum
- Kontor
- Et lille rum til stykgods
Fjernstyring og Ophøjelse til Station i 1959
I 1959 blev jernbanestrækningen Nykøbing Falster-Gedser moderniseret med fjernstyring, hvilket medførte, at Marrebæk Billetsalgssteds dækningssignaler blev fjernet. Selvom stationen havde fået mindre trafikmæssig betydning, blev den samme år tarifteknisk ophøjet til en "rigtig" station. Denne statusændring var primært administrativ, da det ikke ændrede den faktiske trafikmængde væsentligt.Nedgradering til Trinbræt i 1966
Op gennem 1960'erne faldt passager- og godstrafikken drastisk på stationen, hvilket førte til en nedgradering. Den 22. maj 1966 blev Marrebæk Billetsalgssted nedgraderet til trinbræt som led i en større rationalisering af jernbanen.Avisen NyDag skrev den 15. maj 1966:
"Væggerløse og Marrebæk stationer som trinbræt
Som led i den rationalisering, som statsbanerne er i færd med at gennemføre, nedlægges Væggerløse og Marrebæk stationer, og stedet nedvurderes som trinbrætter. Det vil sige, at togene fra og med køreplanskiftet den 22. maj kun standser, hvis der er rejsende at optage eller afsætte. Billetsalg og ekspedition af rejsegods vil derpå ske i togene, mens ekspeditionen af banepakker og stykgods sker fra Nykøbing F. station, idet dette transporteres med lastbiler. Fra samme dato ophører ekspedition af gods og levende dyr fra de to stationer."
Lukning af Marrebæk Trinbræt og Sidesporet
Efter at være blevet nedgraderet til trinbræt i 1966, mistede Marrebæk hurtigt sin funktion. I 1971 blev trinbrættet endeligt nedlagt, og i 1975 blev sidesporet også fjernet, hvilket markerede afslutningen på stationens rolle i den lokale jernbanetrafik.Bygningernes Skæbne
Selvom jernbanedriften blev indstillet, eksisterede nogle af stationens bygninger i længere tid:- Den oprindelige ventebygning fra Marrebæk Trinbræt findes stadig og er i dag placeret i et sommerhusområde ved Sildestrup Strand.
- Marrebæk Billetsalgssteds hovedbygning fra 1954 blev revet ned i slutningen af 1980'erne.
Marrebæk Trinbræts Betydning for Jernbanehistorien
Marrebæk Trinbræt illustrerer en typisk udvikling for mindre jernbanestationer i Danmark:- Opstået som en simpel holdeplads på en ny jernbanestrækning.
- Udvidet til et billetsalgssted med ventebygning og vogterhus.
- Fået et sidespor til godstransport, især til landbrugsvarer.
- Moderniseret med en ny stationsbygning i 1954 for at følge med tidens krav.
- Mistet sin funktion og nedgraderet til trinbræt i 1966.
- Lukket i 1971 og fjernet i 1975, da jernbanens rolle i godstransporten blev overtaget af lastbiler.
Byggeår | 1887 |
Åbnet | 1966.05.22 |
Nedlagt | 1971 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Mæ |
Højdeplacering over havet | 10,1 meter |
GPS koordinater | 54.678398,11.899018 |

Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Marrebæk Trinbræt med Sidespor.
Titel:- 1955 -
Bygningsnavn:Marrebæk Station
Sted:Danmark, Falster, Guldborgsund
Vejnavn:Marrebæk Søndrevej
Lokalitet:Marrebæk
Postnummer:4873
By:Væggerløse
Sogn:Væggerløse
Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto
År:1955
Note:Bygningen er ej mere
Id:H06909_044a.tif
Væggerløse Trinbræt (Vø) er Gedser Remise Veteranbane banens endestation og ligger 16,3 km. fra første station.
Væggerløse startede som station, men blev nedsat til trinbræt den 22. maj 1969.
Den Lolland-Falsterske Avis NyDag skrev følgende den 15. maj 1966:
Væggerløse og Marrebæk stationer som trinbræt
Som led i den rationalisering, som statsbanerne er i færd med at gennemføre, nedlægges Væggerløse og Marrebæk stationer, og stedet nedvurderes som trinbrætter. Det vil sige, at togene fra og med køreplanskiftet den 22. maj kun standser, hvis der er rejsende at optage eller afsætte.
Billetsalg og ekspedition af rejsegods vil derpå ske i togene, mens ekspeditionen af banepakker og stykgods sker fra Nykøbing F. station, idet dette transporteres med lastbiler.
Fra same dato ophører ekspedition af gods og levende dyr fra de to stationer.
Væggerløse Stationsbygning blev frasolgt som privat bolig i 1970.
Den Lolland-Falsterske Avis NyDag skrev følgende den 15. maj 1966:
Væggerløse og Marrebæk stationer som trinbræt
Som led i den rationalisering, som statsbanerne er i færd med at gennemføre, nedlægges Væggerløse og Marrebæk stationer, og stedet nedvurderes som trinbrætter. Det vil sige, at togene fra og med køreplanskiftet den 22. maj kun standser, hvis der er rejsende at optage eller afsætte.
Billetsalg og ekspedition af rejsegods vil derpå ske i togene, mens ekspeditionen af banepakker og stykgods sker fra Nykøbing F. station, idet dette transporteres med lastbiler.
Fra same dato ophører ekspedition af gods og levende dyr fra de to stationer.
Væggerløse Stationsbygning blev frasolgt som privat bolig i 1970.
Byggeår | 1886 |
Åbnet | 1969.05.22 |
Nedlagt | 1974 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Rosendahl |
Adresse | Stationsvej 1, 4873 Væggerløse |
Stednavneforkortelse | Vø |
Højdeplacering over havet | 2,7 meter |
GPS koordinater | 54.716327,11.914352 |

Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 29. november 2008 Download billede