Dalmose-Skælskør - operatør: DSB
Skælskørbanen: Historien om Jernbanen mellem Dalmose og Skælskør
Skælskørbanen var en vigtig jernbaneforbindelse mellem Dalmose og Skælskør, som blev åbnet som statsbane i 1892. Banen blev en del af det danske jernbanenetværk og spillede en central rolle i at forbinde regionen med resten af landet.Anlæggelsen af Skælskørbanen
I forbindelse med lov nr. 55 af 12. april 1889 blev det besluttet at anlægge en jernbane mellem Slagelse og Næstved, og som en del af denne beslutning blev det også vedtaget at anlægge en sidebane fra Dalmose til Skælskør. Banen blev officielt åbnet den 15. maj 1892, og det tog kun tre år fra lovens vedtagelse til det første tog kørte på den nye bane. Strækningen mellem Dalmose og Skælskør var blot 11,5 kilometer lang, men den formåede at betjene lokalområdet effektivt.Nedlæggelse af Persontrafik
Persontrafikken på banen ophørte den 7. oktober 1950, som en del af lov nr. 258 af 27. maj 1950. På trods af nedlæggelsen af persontrafikken fortsatte banen dog som en godsbane frem til 1975. Mellemstationerne blev også nedlagt, da persontrafikken ophørte, og banen blev reduceret til udelukkende at håndtere godstransport i de følgende år.Banens Driftsforhold og Sikkerhed
Skælskørbanen var usædvanlig for sin tid, idet den var uindhegnet, hvilket ikke var normalt for en statsbane. På den korte strækning var der kun et enkelt tog ad gangen, og dette gjorde sikkerhedssystemet meget simpelt i forhold til mange andre baner i Danmark.Veterankørsel og Ophør af Trafik
Efter ophøret af godstrafikken i 1975 begyndte jernbaneentusiaster at samle materiel fra andre nedlagte baner og opstille det i Skælskør. Dette førte til oprettelsen af foreningen Dalmose Skælskør Banen (fDSB) i 1978, der gjorde det muligt at genoptage togkørslen som veterantog på strækningen. Det første veterantog kørte allerede i 1977. Desuden drev foreningen Omstigningsklubben i sommerperioden en sporvognskørsel mellem remisen og havnepladsen i Skælskør. Denne sporvognskørsel fortsatte frem til 2008.Nedlæggelse og Overdragelse til Naturstyrelsen
I 2009 blev strækningen overdraget fra Banedanmark til Skov- og Naturstyrelsen, som begyndte at omdanne området til en natursti. I 2011 blev skinnerne fjernet fra størstedelen af strækningen, hvilket markerede afslutningen på veterantogskørslen. Samtidig blev sporvognene overdraget til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.Efter fjernelsen af skinnerne blev 10,5 kilometer af banestrækningen asfalteret og omdannet til cykel- og vandrestien Fodsporet, som også omfatter det meste af den tidligere Slagelse-Næstved-bane. Stien inkluderer desuden en ridesti fra Dalmose til Tjæreby, hvilket gør området til et attraktivt rekreativt sted for både vandrere, cyklister og ryttere.
Historiske Milepæle for Dalmose-Skælskør Jernbanen
- 12. april 1889: Vedtagelse af anlæg af jernbanen i lov nr. 55.
- 15. maj 1892: Officiel åbning af banen.
- 7. oktober 1950: Ophør af persontrafik.
- 1975: Ophør af godstrafik.
- 1977-1978: Veterantog og etablering af foreningen Dalmose Skælskør Banen.
- 2009: Overdragelse af banen til Miljøministeriet.