Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane - operatør: R.No.J, en artikel om Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane
Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane: En Historisk Forbindelse mellem Vestjyske Byer
Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane, forkortet R.NO.J., blev grundlagt som en privatbane og spillede en væsentlig rolle i Vestjyllands transportinfrastruktur fra sin åbning i 1911. I 1920 ændrede banen navn til Ringkøbing-Ørnhøj Jernbane (RØJ) for at afspejle banens forlængelse til Ørnhøj, en ændring som bidrog til områdets udvikling og tiltrækning af nye passagerer. Denne jernbane blev en vigtig kulturbærer i de tyndt befolkede landdistrikter og leverede essentielle tjenester både som passager- og godstransportforbindelse.Banens Baggrund og Lovgrundlag
Allerede før vedtagelsen af den store jernbanelov i 1908 var der i Vestjylland et stærkt ønske om at udvide jernbanenettet for at skabe bedre forbindelser i regionen. Der var oprindeligt planer om en statsbane fra Skjern til Skive, med en sidebane fra Ringkøbing til Nørre Omme, men DSB frygtede konkurrence for sin vestjyske længdebane og begrænsede derfor projektet til Skjern-Videbæk. Som et kompromis vedtog man i stedet en privatbane fra Ringkøbing til Nørre Omme.Anlægsarbejde og Banens Udvidelse til Ørnhøj
Anlægsarbejdet begyndte i 1909, og allerede i november 1911 kunne banen indvies under navnet Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane. Den oprindelige endestation skulle have været ved Spåbækgårdene, men blev i stedet forlænget til Halkjær Mark, og her blev stationen Ørnhøj oprettet, opkaldt efter en nærliggende høj. Ørnhøjbanen blev en vigtig transportforbindelse og banens succes førte hurtigt til ønsker om yderligere udvidelse mod Holstebro. I 1918 blev banen til Holstebro vedtaget som en del af den næste store jernbanelov, og Ørnhøj-Holstebro Jernbane (ØHJ) blev åbnet i 1925 som en selvstændig, men samarbejdende bane med RØJ. De to baneselskaber opererede under det fælles navn Ringkøbing-Ørnhøj-Holstebro Jernbane (RØHJ) frem til deres sammenlægning i 1953.Stationer og Infrastruktur
Banens stationer blev tegnet af den kendte arkitekt Ulrik Plesner, som skabte funktionelle bygninger, der afspejlede områdets arkitektur. I Ringkøbing blev der opført hovedkontor, værksteder og remiser til at støtte driften af banen. Strækningen udgik fra statsbanestationen i Ringkøbing og passerede flere stop undervejs mod Ørnhøj, herunder Rindum Kærby, Nobjerg, Stampen, Lervang, Spjald og Grønbjerg. I Holstebro blev banen ført til Sydbanegården og fik overleveringsspor til statsbanen. Fra maj 1949 blev togene ført direkte ind på Holstebro Station.Trafik og Driftsøkonomi
Ringkøbing-Ørnhøj-Holstebro Jernbane blev hurtigt en vigtig trafikåre i området og tjente både passagerer og godstransport. Passagertallet steg støt, og alene i perioden 1911-1936 blev der transporteret 1,3 millioner passagerer. Godstransporten omfattede særligt mergel og tørv, samt senere store mængder brunkul, som var et vigtigt indenlandsk brændsel under Anden Verdenskrig. Brunkulstransporterne medførte øget økonomisk fremgang, og banen kunne i 1947 investere i to skinnebusser, som blev betalt af opsparet overskud, en sjældenhed blandt privatbaner, der normalt var afhængige af lån til moderniseringer.Økonomisk Fremgang under Krigen
Under Anden Verdenskrig blev banen en livline for lokal transport, især af brunkul. Brunkul blev anvendt som brændsel til både private og industrielle formål, og jernbanen spillede en væsentlig rolle i at sikre regelmæssig transport af dette vigtige brændsel. Selvom mange andre jernbaner i landet blev udsat for sabotage, blev Ørnhøjbanen skånet, idet både danske og tyske myndigheder erkendte banens vigtige funktion i at forsyne samfundet med energi. Banens økonomi var så stærk, at man kunne foretage flere investeringer uden statslig støtte, herunder indkøb af nye skinnebusser og opgraderinger af infrastrukturen.Ørnhøj-Holstebro Banens Udvidelse
Med åbningen af Ørnhøj-Holstebro strækningen i 1925 blev forbindelsen til Holstebro forbedret betydeligt. Oprindeligt havde man forventet at kunne føre banen til Sønderport billetsalgssted på statsbanens Vejle-Holstebro-linje, men da DSB ikke ønskede at opgradere Sønderport til station, måtte Ørnhøjbanen opføre sin egen Sydbanegård i Holstebro. Dette blev dog ændret i 1949, da banen fik adgang til at føre sine tog direkte til Holstebro Station, hvilket forbedrede rejsende og godsers muligheder betydeligt.Ulykken i 1947
Den mest alvorlige ulykke i banens historie skete den 22. marts 1947, da to motorvogne kolliderede mellem Vind og Sørvad. Ulykken resulterede i tabet af to unge drenge, der havde fået lov til at opholde sig i førerrummet. Ulykken markerede en trist dag i banens historie og førte til forbedrede sikkerhedsforanstaltninger.Modernisering og Nedlæggelse
Efter krigen var der stigende efterspørgsel på modernisering af banens materiel og infrastruktur. Med indkøbet af de nye skinnebusser kunne banen opretholde sin service og transportkapacitet. I takt med at vejtransporten blev mere udbredt, og konkurrencen voksede, blev det dog sværere for RØHJ at bevare en rentabel drift. Økonomiske vanskeligheder og faldende passagertal førte til, at banen til sidst blev nedlagt den 31. marts 1961. Herefter blev skinnerne fjernet, og dele af strækningen blev solgt til lokalsamfundet og omdannet til rekreative formål.Bevarede Strækninger og Natursti
Efter nedlæggelsen af banen blev store dele af tracéet bevaret og omdannet til rekreative stier. Omkring 18,5 km af banens tracé er bevaret, herunder den længste sammenhængende strækning på 6 km mellem Muldbjerg og Grønbjerg. Disse rekreative stier blev officielt indviet som "Natursti via den gamle bane ved Spjald" i 2012. Stien er nu populær blandt vandrere og cyklister og fungerer som en påmindelse om banens tidligere rolle i området.Bevarede Stationsbygninger og Kulturarv
Flere af Ringkøbing-Ørnhøj-Holstebro Jernbanes stationsbygninger er bevaret og står som historiske monumenter. Disse bygninger, der blev designet af arkitekten Ulrik Plesner, har en unik arkitektonisk værdi og vidner om banens betydning. Desværre blev Ørnhøj station revet ned i 1979 som led i en vejudvidelse, men de øvrige stationer står som eksempler på datidens stationsarkitektur og jernbanekultur.Banens Arv og Betydning for Vestjylland
Ringkøbing-Ørnhøj-Holstebro Jernbane har efterladt et betydeligt historisk aftryk på Vestjylland. Banen var en væsentlig kulturbærer og skabte mulighed for udvikling og mobilitet i et tyndtbefolket område. Den understøttede landbruget og den lokale industri gennem transport af gods og produkter som mergel og brunkul. Selvom banen nu er nedlagt, er dens arv bevaret i de historiske bygninger og de bevarede strækninger, der i dag fungerer som naturskønne stier.Afsluttende Bemærkninger
Ringkøbing-Ørnhøj-Holstebro Jernbane var en vigtig del af det vestjyske jernbanenet, der i sin tid bidrog til regionens økonomiske vækst og transportudvikling. Banens historie er en del af Danmarks jernbanearv og giver et indblik i en tid, hvor jernbaner var afgørende for mobilitet og sammenhængskraft i landet. De bevarede stationsbygninger og den omdannede banesti fortsætter med at fortælle historien om denne engang så betydningsfulde bane, der var en livsnerve i det vestjyske landskab.Vigtige stamdata for Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane
Jernbanens længde i km | 54,5 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 |
Baneforkortelse | R.No.J |
Dato for Koncession | 1909.06.19 |
Jernbanen åbnet | 1911.11.15 |
Persontrafik nedlagt | 1961.03.31 |
Godstrafik nedlagt | 1961.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1961.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
El drift | Nej |
Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane havde følgende stoppesteder
Station | Afstand fra første station | |
---|---|---|
Ringkøbing Station (Rj) | 0,0 km | |
Rindum Kærby Trinbræt | 2,0 km | |
Nobjerg Trinbræt | 3,6 km | |
No Station | 5,5 km | |
Stampen Trinbræt | 7,1 km | |
Flytkjær Trinbræt | 10,3 km | |
Lervang Station | 11,1 km | |
Hjøllund (R.NO.J.) Trinbræt (uofficielt) (Jø) | 12,2 km | |
Mosdal Trinbræt | 13,8 km | |
Vesterbæk Trinbræt | 15,1 km | |
Bækbo Trinbræt | 16,4 km | |
Spjald Station (Spj) | 17,7 km | |
Muldbjerg Station | 21,1 km | |
Lille Tarp Trinbræt | 22,7 km | |
Sønderkær Trinbræt | 24,2 km | |
Grønbjerg Station (Grb) | 27,1 km | |
Spåbæk Trinbræt | 29,1 km | |
Ørnhøj Station (Ørn) | 30,7 km | |
Havrsnab Trinbræt | 33,9 km | |
Gammelvind Trinbræt (uofficielt) | 36,3 km | |
Vind Station | 37,5 km | |
Østergård Trinbræt (uofficielt) | 38,6 km | |
Resdalhus Trinbræt | 41,8 km | |
Sørvad Station (Sør) | 43,1 km | |
Vennevold Station | 46,2 km | |
Nørre Felding Station | 49,5 km | |
Holstebro Sydbanegård | 53,8 km | |
Holstebro Station (Ho) | 54,5 km |
Banekort over Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 27. oktober 2011 - LINK til kilde.
Ringkøbing Station (Rj) var Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane banens første station
Byggeår | 1875 |
Åbnet | 1875.03.31 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | N.P.C. Holsøe |
Adresse | Nørredige 3A, 6950 Ringkøbing |
Stednavneforkortelse | Rj |
Højdeplacering over havet | 3,1 meter |
GPS koordinater | 56.092913,8.249927 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 20. juli 2023 Download billede
Rindum Kærby Trinbræt lå 2,0 km. fra første station.
Byggeår | 1949 |
Åbnet | 1949 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 7,0 meter |
GPS koordinater | 56.09869452745683,8.286593338432263 |
Nobjerg Trinbræt lå 3,6 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927 |
Nedlagt | 1929 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 2,8 meter |
GPS koordinater | 56.103230,8.294618 |
No Station lå 5,5 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1911.11.15 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Gl Stationsvej 8, 6950 Ringkøbing |
Højdeplacering over havet | 13,4 meter |
GPS koordinater | 56.111107,8.320151 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af No Station.
Titel: No Station
Person: Bygningsnavn: Station
Sted: Danmark, Jylland, Ringkøbing
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B06097_018.tif
Stampen Trinbræt lå 7,1 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927 |
Nedlagt | 1929 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 9,0 meter |
GPS koordinater | 56.113087,8.345491 |
Flytkjær Trinbræt lå 10,3 km. fra første station.
Byggeår | 1949 |
Åbnet | 1949 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 21,0 meter |
GPS koordinater | 56.10992448881889,8.388246650277104 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Flytkjær Trinbræt.
Titel: Husted, Gunner, medhjælper - 1960 -
Person: Husted, Gunner, medhjælper
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Ringkøbing, Hjortmose
Vejnavn: Flytkær
Husnummer: 12
Lokalitet: Postnummer: 6950
By: Ringkøbing
Sogn: Ølstrup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1960
Note: Id: H10190_016.tif
Lervang Station lå 11,1 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1911.11.15 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Flytkær 5, 6950 Ringkøbing |
Højdeplacering over havet | 24,2 meter |
GPS koordinater | 56.108023,8.412645 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1960 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lervang Station.
Titel: Thomsen, A., stationsforstander - 1960 -
Person: Thomsen, A., stationsforstander
Bygningsnavn: Lervang Gl. Stationsbygning
Sted: Flytkjær Lervang 6950 Ringkøbing
Vejnavn: Flytkær
Husnummer: 5
Lokalitet: Postnummer: 6950
By: Ringkøbing
Sogn: Ølstrup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1960
Note: Id: H10219_007.tif
Hjøllund (R.NO.J.) Trinbræt (uofficielt) (Jø) lå 12,2 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.11.15 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Stednavneforkortelse | Jø |
Højdeplacering over havet | 33,7 meter |
GPS koordinater | 56.109211,8.429679 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hjøllund (R.NO.J.) Trinbræt (uofficielt).
Titel: Attenagervej 1, Hjøllund -1947-
Person: Christensen, C. J., gårdejer
Bygningsnavn: Hjøllund
Sted: Attenagervej 1 Ølstrup 6950 Ringkøbing
Vejnavn: Attenagervej
Husnummer: 1
Lokalitet: Postnummer: 6950
By: Ringkøbing
Sogn: Ølstrup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L02449_28.tif
Mosdal Trinbræt lå 13,8 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927 |
Nedlagt | 1929 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 49,1 meter |
GPS koordinater | 56.10845354575457,8.45399355219309 |
Vesterbæk Trinbræt lå 15,1 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.11.15 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 47,7 meter |
GPS koordinater | 56.111464,8.472925 |
Bækbo Trinbræt lå 16,4 km. fra første station.
Byggeår | 1951 |
Åbnet | 1951 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 33,9 meter |
GPS koordinater | 56.115634148428704,8.49094424847318 |
Spjald Station (Spj) lå 17,7 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1911.11.15 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Skolegade 43, 6971 Spjald |
Stednavneforkortelse | Spj |
Højdeplacering over havet | 45,0 meter |
GPS koordinater | 56.124464,8.504649 |
Muldbjerg Station lå 21,1 km. fra første station.
Byggeår | 1910 |
Åbnet | 1911.11.15 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Muldbjerg Byvej 15, 6971 Spjald |
Højdeplacering over havet | 28,0 meter |
GPS koordinater | 56.144672,8.469689 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Muldbjerg Station.
Titel: Muldbjerg Station
Person: Bygningsnavn: Muldbjerg Station
Sted: Danmark, Jylland, Muldbjerg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01124_010.tif
Lille Tarp Trinbræt lå 22,7 km. fra første station.
Byggeår | 1952 |
Åbnet | 1952 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 42,5 meter |
GPS koordinater | 56.158614,8.472003 |
Sønderkær Trinbræt lå 24,2 km. fra første station.
Byggeår | 1927 |
Åbnet | 1927 |
Nedlagt | 1929 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 43,5 meter |
GPS koordinater | 56.16612421623859,8.491266302732836 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sønderkær Trinbræt.
Titel: Pedersen, Chr., gårdejer - 1953 -
Person: Pedersen, Chr., gårdejer
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Grønbjerg, Sønderkær
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01266_012.tif
Grønbjerg Station (Grb) lå 27,1 km. fra første station.
Byggeår | 1909 |
Åbnet | 1911.11.15 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Skolevænget 6, 6971 Spjald |
Stednavneforkortelse | Grb |
Højdeplacering over havet | 44,2 meter |
GPS koordinater | 56.177551,8.532856 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Grønbjerg Station.
Titel: Grønbjerg Station
Person: Bygningsnavn: Grønbjerg Station
Sted: Danmark, Jylland, Nørre Omme, Grønbjerg
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1959
Note: Id: OD02909_019.tif
Spåbæk Trinbræt lå 29,1 km. fra første station.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.11.15 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | 1962 |
Højdeplacering over havet | 50,1 meter |
GPS koordinater | 56.19415935154584,8.54165154878582 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1962 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Spåbæk Trinbræt - her i 1962, hvor banen er nedlagt og skinner og sveller er ved at blive fjernet.
Titel: Spåbækvej 4 - 1962 -
Person: Aksel Bilgrav
Bygningsnavn: Sted: Spåbækvej 4, 6973 Ørnhøj
Vejnavn: Spåbækvej
Husnummer: 4
Lokalitet: Nr. Omme
Postnummer: 6973
By: Ørnhøj
Sogn: Ørnhøj
Matrikelnummer: 20ah, Hovedejerlavet, Nr. Omme
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1962
Note: Ørnhøj kirkesogn.
Id: AAL_02360_006.tif
Ørnhøj Station (Ørn) lå 30,7 km. fra første station.
Privatbanen Ringkjøbing-Nr. Omme, nåede dog aldrig frem til Nr. Omme og i 1920 ændredes banens navn til Ringkjøbing-Ørnhøj Jernbane.
Den 25. august 1925 blev Ringkjøbing-Ørnhøj banen forlænget til Holstebro og Ørnhøj Station gik fra endestation til mellemstation.
Den 31. marts 1961 lukkede Ørnhøj Station, men den smukke stationsbygning blev overtaget af postvæsenet til postekspedition, men i 1979 måtte Ørnhøj Station vige for et vejanlæg og blev revet ned.
Byggeår | 1911 |
Åbnet | 1911.11.15 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | 1979 |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Stednavneforkortelse | Ørn |
Højdeplacering over havet | 61,1 meter |
GPS koordinater | 56.20020147830847,8.56387974585818 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Ørnhøj Station.
Titel: Ørnhøj Station
Person: Nielsen, Emil, gårdejer
Bygningsnavn: Ørnhøj Station
Sted: Danmark, Jylland, Holstebro, Ørnhøj
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1949
Note: Id: L03789_006.tif
Havrsnab Trinbræt lå 33,9 km. fra første station.
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 43,2 meter |
GPS koordinater | 56.22659348096216,8.565475235276946 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Havrsnab Trinbræt.
Titel: Søndergaard, Peder, gårdejer. - 1955 -
Person: Søndergaard, Peder, gårdejer.
Bygningsnavn: Sted: Adresse: Danmark, Jylland, Holstebro, Vind, Ørnhøjvej 17
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1955
Note: Id: H07136_001.tif
Gammelvind Trinbræt (uofficielt) lå 36,3 km. fra første station.
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1925.08.28 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 58,6 meter |
GPS koordinater | 56.247846,8.569033 |
Vind Station lå 37,5 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1925.08.28 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Granstien 4, 7500 Holstebro |
Højdeplacering over havet | 47,4 meter |
GPS koordinater | 56.257726,8.565554 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vind Station.
Titel: Jensen, stationsforstander - 1949 -
Person: Jensen, stationsforstander
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vind
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1949
Note: Id: L03788_017.tif
Østergård Trinbræt (uofficielt) lå 38,6 km. fra første station.
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1925.08.28 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 54,7 meter |
GPS koordinater | 56.26485661303393,8.583946297190824 |
Resdalhus Trinbræt lå 41,8 km. fra første station.
Byggeår | 1926 |
Åbnet | 1926 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 75,0 meter |
GPS koordinater | 56.26490747906222,8.608634625100787 |
Sørvad Station (Sør) lå 43,1 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1925.08.28 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Stationsvej 6, 7550 Sørvad |
Stednavneforkortelse | Sør |
Højdeplacering over havet | 49,1 meter |
GPS koordinater | 56.264856,8.647818 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Sørvad Station.
Titel: - 1953 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Herning, Sørvad, Vinding
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Id: OD01196_016.tif
Vennevold Station lå 46,2 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1925.08.28 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Sørvadvej 27, 7500 Holstebro |
Højdeplacering over havet | 53,2 meter |
GPS koordinater | 56.288083,8.623671 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Vennevold Station.
Titel: Pedersen, Jens - 1948-1952 -
Person: Pedersen, Jens
Bygningsnavn: Vennevold Station
Sted: Danmark, Jylland, Sørvad
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL22-A1_013_21.tif
Nørre Felding Station lå 49,5 km. fra første station.
Byggeår | 1925 |
Åbnet | 1925.08.28 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Idrætsvej 9, 7500 Holstebro |
Højdeplacering over havet | 36,3 meter |
GPS koordinater | 56.314079,8.602241 |
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1953 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Nørre Felding Station.
Titel: Nr. Felding Station - 1953
Person: Martinsen
Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Nørre Felding
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1953
Note: Rinkøbing, Ørnhøj, Holstebro Jernbane - RØHJ. Nedlagt 1961
Id: OD01268_012.tif
Holstebro Sydbanegård lå 53,8 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1925.08.28 |
Nedlagt | 1961.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Ulrik Adolph Plesner |
Adresse | Sydbanevej 20A, 7500 Holstebro |
Højdeplacering over havet | 20,8 meter |
GPS koordinater | 56.352061,8.614160 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022 Download billede
Holstebro Station (Ho) var Ringkøbing-Nørre Omme Jernbane's endestation og lå 54,5 km. fra første station.
Den gamle Holstebro Banegård lå ved den nuværendes perron 3 og blev nedrevet i 1906.
Byggeår | 1905 |
Åbnet | 1906 |
Nedlagt | I drift |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Heinrich Wenck |
Adresse | Stationsvej 15, 7500 Holstebro |
Stednavneforkortelse | Ho |
Højdeplacering over havet | 23,3 meter |
GPS koordinater | 56.365371,8.620789 |
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. oktober 2022 Download billede