Horsens-Thyregod Banen - operatør: HV



Horsens-Thyregod Banen (HTB): Historien om Tørringbanen

Horsens-Tørring Banen (HTB), også kendt som Tørringbanen, var en smalsporet privatbane, der blev etableret for at forbinde Horsens med den midtjyske by Tørring. Banen spillede en central rolle i udviklingen af transport i regionen og eksisterede fra sin åbning i 1891 indtil nedlæggelsen i 1962. Dette er historien om, hvordan banen blev til, udviklede sig og til sidst forsvandt som følge af modernisering og økonomiske udfordringer.

Oprettelsen af Horsens-Tørring Banen

I 1882 blev der nedsat et lokalt udvalg i Uldum med målet om at etablere en jernbaneforbindelse fra Horsens til Tørring. DSB's overingeniør, Tegner, udarbejdede oprindeligt et projekt for en normalsporet bane, men økonomiske overvejelser førte til, at projektet blev ændret til en smalsporet bane med en sporvidde på 1.000 mm.

Den 22. november 1889 fik Horsens-Tørring Jernbaneselskab koncession på banen, og anlægsarbejdet begyndte kort tid efter. Banen blev officielt indviet den 30. november 1891, og dagen efter blev driften indledt med tre daglige tog i hver retning.

Stationer og Materiel

Banen havde stationer i byerne Horsens, Lund, Vrøding, Flemming, Rask Mølle, Uldum, Ølholm og Tørring, samt senere en station i Dortheasminde. Derudover blev der anlagt en holdeplads med læssespor ved Kørup og en anden holdeplads ved Bygholm.

Ved åbningen bestod materiellet af to tenderlokomotiver, fem personvogne, én person- og pakvogn, samt et antal lukkede og åbne godsvogne. På trods af den beskedne materielbestand voksede behovet hurtigt, og kort efter åbningen blev yderligere lokomotiver og godsvogne indkøbt for at dække efterspørgslen.

Samtrafik og Udfordringer

I de første år var den smalsporede bane ikke til stor ulempe, men efterhånden som samtrafikken med andre baner – hovedsageligt via DSB – voksede, blev sporvidden et problem. Derudover betød stigende arbejdslønninger, at driften blev dyrere. I 1908 blev der fremlagt planer om at udvide banen fra Tørring til Thyregod, og i 1918 blev der besluttet en ombygning af Horsens-Tørring banen til normalspor, hvilket blev en forudsætning for dens fortsatte drift.

Udvidelse og Ombygning: Horsens Vestbaner

Den næste fase i banens historie begyndte i 1929, da Tørringbanen blev forlænget til Thyregod og Ejstrupholm. I denne proces blev banen omdøbt til Horsens Vestbaner, og banen gik fra at være smalsporet til normalsporet. Samtidig blev den gamle strækning fra Horsens til Lund omlagt med stærkere skinner og gjort til dobbeltspor. Dette gav både Tørringbanen og Bryrupbanen, der også blev omlagt til normalspor, mulighed for at køre på separate spor, hvilket forbedrede driften.

De nye strækninger havde en samlet længde på 73,6 km, og med en sporvidde på 27,5 kg/m kunne togene nu køre med højere hastigheder og større sikkerhed.

Driftsændringer og Nye Udfordringer

Trods ombygningen og forlængelsen af banen begyndte problemerne at tårne sig op for Horsens Vestbaner. Banen var født med økonomiske udfordringer, og personalet, der hovedsageligt kom fra den gamle Horsens-Tørring bane, var på højeste løntrin, hvilket medførte høje driftsomkostninger. Allerede i banens første år som normalsporet bane, endte driften med et underskud på 5.244 kr..

Banen havde dog et kort økonomisk opsving i midten af 1930'erne, hvor transport af mergel skabte en midlertidig stigning i godsindkomsten. Under 2. verdenskrig oplevede banen igen økonomisk fremgang på grund af de store transporter af brunkul fra Midtjylland til Horsens Havn. Efter krigen gik økonomien dog hurtigt tilbage til underskud.

Horsens Privatbaner og Centralisering

I 1951 fusionerede Horsens Vestbaner med flere andre privatbaner, herunder Juelsmindebanen og Horsens-Odder Jernbane, og dannede selskabet Horsens Privatbaner. Samtidig blev driftsledelsen centraliseret i Horsens Station i 1952, hvor en stor fælles remise og fælles trafikkontor blev opført for alle fire baner.

Nedlæggelsen af Horsens-Tørring Banen

Trods forsøg på at reducere omkostningerne og forbedre driften blev persontrafikken på Horsens-Tørring Banen nedlagt den 31. december 1957. Dette markerede begyndelsen på banens endelige afvikling. Efter nedlæggelsen blev det ene spor mellem Horsens og Lund fjernet, og mange af de mindre ekspeditionssteder blev også lukket.

Godstrafikken fortsatte i nogle år efter, men også denne blev indstillet den 31. marts 1962. Banens skinner blev taget op i løbet af sommeren 1962, undtagen på strækningen mellem Horsens og Lund, som fortsat blev brugt af Bryrupbanen indtil dens nedlæggelse i 1968.

Banestrækninger, der Er Bevarede

Selvom størstedelen af Horsens-Tørring Banen er forsvundet, er 9 km af banens tracé bevaret og tilgængeligt for offentligheden. Den længste bevarede strækning på 2 km går gennem Rask Skov og krydser Gudenåen ved Åle, hvor Nyvej er anlagt på banetracéet. Dette giver besøgende en mulighed for at opleve et stykke af den gamle banes historie i dag.

Arkitektoniske Træk

De 8 stationsbygninger på de nye strækninger fra 1929 blev tegnet af den kendte arkitekt Viggo Norn. Hans bygninger var opdelt i tre forskellige typer, der varierede i størrelse og funktionalitet. De større stationer, som f.eks. i Rask Mølle, blev udstyret med beboelse for stationsforstanderen, mens de mindre stationer havde enklere faciliteter.

Desværre er mange af de oprindelige bygninger nu revet ned, herunder stationerne i Horsens, Lund og Tørring. Tørrings remise blev revet ned i 1949, mens selve stationsbygningen blev fjernet i 1978.


Vigtige stamdata for Horsens-Thyregod Banen

Jernbanens længde i km 47,3
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185
BaneforkortelseHV
Dato for Koncession1919.12.01
Jernbanen åbnet1929.05.16
Persontrafik nedlagt1957.12.31
Godstrafik nedlagt1962.03.31
Jernbanen nedlagt1962.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt27,5 kg/m
BallastGrus
Max stigning12,5‰ efter skinne omlægningen i 1929 14,3‰
Kurveradius314 meter
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane


Horsens-Thyregod Banen har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1929.05.161962.03.31Horsens VestbanerHV
1891.12.011929.05.16Horsens-Tørring Banen, senere HVHTB


Horsens-Thyregod Banen havde følgende stoppesteder

StationAfstand fra første station
Stedet er fotograferetHorsens Station (Hs)0,0 km
Stedet er fotograferetBygholm Trinbræt0,5 km
Stedet er fotograferetLund Mark Trinbræt4,5 km
Stedet er fotograferetLund Station (Ld)6,3 km
Stedet er fotograferetKørup Station (Kø)8,3 km
Stedet er fotograferetVrønding Østermark Trinbræt9,7 km
Stedet er fotograferetVrønding Station (Vr)10,9 km
Stedet er fotograferetFlemming Station (Fl)13,6 km
Stedet er fotograferetHonum Skov Trinbræt14,7 km
Stedet er fotograferetRask Mølle Station (Rk)16,8 km
Stedet er fotograferetDortheasminde Station (Dm)19,4 km
Uldum Station (Ud)20,3 km
Hesselballe Trinbræt22,3 km
Ølholm Station (Øl)24,5 km
Stedet er fotograferetTørring Station (Tø)27,8 km
Haustrupvejen Trinbræt30,1 km
Stedet er fotograferetVonge Station (Vo)32,6 km
Stedet er fotograferetKollemorten Station (Ko)35,8 km
Hårsbjerg Trinbræt39,1 km
Stedet er fotograferetVesterlund Station (Ve)41,7 km
Stedet er fotograferetThyregodlund Trinbræt45,6 km
Stedet er fotograferetThyregod Station (Ty)47,3 km


Banekort over Horsens-Thyregod Banen

Banekort fra Horsens-Thyregod Banen (HV).
Banekort fra Horsens-Thyregod Banen (HV).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 24. oktober 2011 - LINK til kilde.


Horsens Station (Hs) var Horsens-Thyregod Banen banens første station

Horsens første banegård var fra åbningen af strækningen Fredericia-Århus i 1868 bevarede i alle ca. 60 år sit oprindelige udseende uden større udvendige ændringer. Horsens Banegård voksede stadigt større i trafikken især efter de 4 privatbaner kom til at udgå fra Horsens. De to smalsporede baner - til Tørring og til Bryrup - holdt sig dog for sig selv, omend ikke langt fra statsbanegården.

Horsens Banegård erstattedes i 1929 af en moderne station, som ud over statsbanen, optog alle de 4 privatbaner, idet de to smalsporede ombyggedes til normalspor og forlængedes til hhv. Thyregod/Ejstrupholm og Silkeborg. Den nye station blev opført ca. 400 meter længere væk fra bymidten af Horsens og var på anlægstidspunkter placeret ret øde ude på en mark.

Den gamle banegård blev nedrevet i 1929, og den smukke banegårdsplads blev anlagt.

Byggeår1927
Åbnet1929.05.10
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektK.T. Seest
AdresseBanegårdsgade 3, 8700 Horsens
StednavneforkortelseHs
Højdeplacering over havet2,7 meter
GPS koordinater55.862815,9.836540


Billede af Horsens Station.
Billede af Horsens Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. maj 2022
Download billede



Bygholm Trinbræt lå 0,5 km. fra første station.

Bygholm Trinbræt åbnede som sammen med Horsens-Tørring Banen den 1. december 1891, men betjente også Horsens-Bryrup Jernbane fra den 23. april 1899. Bygholm fik fra 1892 sidespor.

Bygholm Trinbræt blev ophøjet til billetsalgssted mellem 1901 og 1920, hvor der var billetsalg fra ledvogterhuset ved Silkeborgvejs overskæring. Bygholm Trinbrættet blev officielt nedlagt sammen med sidesporet i 1929 i forbindelse med anlæg af dobbeltspor mellem Horsens og Lund.

Bygholm brugtes som uofficielt trinbræt med benyttelse af elever på Horsens Statsskole fra den 18. november 1940 og til genoprettelsen igen den 10. oktober 1953.

Fra 1940 til Bryrupbanens lukning den 30. marts 1968 blev Bygholm mest brugt af elever på Horsens Statsskole.

Byggeår1891
Åbnet1953.10.10
Nedlagt1968.03.30
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet7,0 meter
GPS koordinater55.872625,9.829028


Billede af Bygholm Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Bygholm Trinbræt har ligget her.
Billede af Bygholm Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Bygholm Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 14. maj 2022
Download billede



Lund Mark Trinbræt lå 4,5 km. fra første station.


Byggeår1931
Åbnet1931
Nedlagt1933.05.01
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet28,5 meter
GPS koordinater55.885628,9.788125


Billede af Lund Mark Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Lund Mark Trinbræt har ligget her.
Billede af Lund Mark Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Lund Mark Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023
Download billede



Lund Station (Ld) lå 6,3 km. fra første station.

Lund Station åbnede sammen med Horsens-Tørring banen den 1. december 1891. Den 23. april 1899 fik Horsens-Bryrup banen også optag på Lund Station, hvorefter Lund Station blev forgreningsstation for de to smalsporsbaner. Lund Station var med læsserampe og kvægfold.

Både Horsens-Tørring og Horsens-Bryrup banen delte spor mellem Horsens og Lund Station. Det gav store udfordringer at de to baner havde tætte toggang og skulle dele spor, derfor blev der i 1910 etableret "togstavssikring" efter Webb-Thompson Staff Apparatus Systemet på fællesstrækningen.

Både Banerne Horsens-Tørring og Horsens-Bryrup banen ombyggedes i 1929 til normalspor, og fik efter ombygningen hvert sit hovedspor mellem Horsens og Lund Station. Da Horsens-Tørring blev nedsattes til godsbane i 1958, blev det ene hovedspor taget op. Da Horsens-Tørring Banen blev nedlagt den 31. marts 1962, blev Horsens-Bryrup-Silkeborg banen alene eneste bane på Lund station.

Lund station blev nedrevet i 1970.

Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1968.03.30
Nedrevet1970
ArkitektThomas Arboe
StednavneforkortelseLd
Højdeplacering over havet35,3 meter
GPS koordinater55.895455,9.766044


Billede af Lund Station.
Billede af Lund Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Lund Station.

Titel: - 1957 - Silkeborgvej
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Lund
Vejnavn: Silkeborgvej
Husnummer: 200
Lokalitet: Lund
Postnummer: 8700
By: Horsens
Sogn: Tamdrup
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1957
Note: Id: OD02379_015.tif




Kørup Station (Kø) lå 8,3 km. fra første station.

Kørup startede som trinbræt med sidespor men blev senere opgraderet til station.

Kørup hed fra starten Kjørup, men skiftede navn til Kørup da den nærliggende by, Kørup, ændrede stavemåde. Da stationen er bygget senere end de andre stationer på strækningen er arkitekten desværre ukendt, men stationen er sandsynligvis bygget af en lokal håndværker, med inspiration fra banens andre stationer, da den ligner i nogen grad ligner de andre stationer på banen.

Andre navne og stavemåderKjørup
Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBisgårdsvej 8, 8700 Horsens
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet36,2 meter
GPS koordinater55.884054,9.743915


Billede af Kørup Station.
Billede af Kørup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023
Download billede



Vrønding Østermark Trinbræt lå 9,7 km. fra første station.

Vrønding Østermark Trinbræt var opkaldt efter området Vrønding Østermark, som trinbrættet lå i nærheden af.

Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet46,6 meter
GPS koordinater55.878536,9.722821


Billede af Vrønding Østermark Trinbræt.
Billede af Vrønding Østermark Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vrønding Østermark Trinbræt.

Titel: - 1947 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vrønding
Vejnavn: Vrøndingvej
Husnummer: 50
Lokalitet: Over Vrønding
Postnummer: By: Sogn: Tamdrup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1947
Note: Id: L01737_024.tif




Vrønding Station (Vr) lå 10,9 km. fra første station.


Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseRyesmindevej 8, 8700 Horsens
StednavneforkortelseVr
Højdeplacering over havet49,4 meter
GPS koordinater55.876989,9.704926


Billede af Vrønding Station.
Billede af Vrønding Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023
Download billede



Flemming Station (Fl) lå 13,6 km. fra første station.


Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseFlemmingvej 31, 8762 Flemming
StednavneforkortelseFl
Højdeplacering over havet41,6 meter
GPS koordinater55.870495,9.663447


Billede af Flemming Station.
Billede af Flemming Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023
Download billede



Honum Skov Trinbræt lå 14,7 km. fra første station.

Honum Skov Trinbræt var opkaldt efter Honum Skoven, som det lå i nærheden af trinbrættet.

Byggeår1931
Åbnet1931
Nedlagt1962.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet47,8 meter
GPS koordinater55.87008748975639,9.648075326583552


Billede af Honum Skov Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Honum Skov Trinbræt har ligget her.
Billede af Honum Skov Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Honum Skov Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023
Download billede



Rask Mølle Station (Rk) lå 16,8 km. fra første station.

Rask Mølle Station fik i 1929 forgrening til Ejstrupholm.

Byggeår1890
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseStationspladsen 9, 8763 Rask Mølle
StednavneforkortelseRk
Højdeplacering over havet54,3 meter
GPS koordinater55.873798,9.614906


Billede af Rask Mølle Station.
Billede af Rask Mølle Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023
Download billede



Dortheasminde Station (Dm) lå 19,4 km. fra første station.

Dortheasminde Trinbræt blev etableret som trinbræt i 1892 med sidespor til tagpapfabrikken Dortheasminde. Tagpapfabrikken opførte i 1899 stationen, og derfor ligner stationen heller ikke Horsens-Tørring Banens andre stationer. Stationen er formentlig bygget af lokale håndværkere, og derfor er arkitekten ukendt. Stationen blev senere overdraget til Horsens-Tørring Banen, som drev stationen frem til banens lukning.

Byggeår1899
Åbnet1899
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseDortheasvej 14, 7171 Uldum
StednavneforkortelseDm
Højdeplacering over havet59,0 meter
GPS koordinater55.855328,9.595376


Billede af Dortheasminde Station.
Billede af Dortheasminde Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Dortheasminde Station.

Titel: - 1959 - Dortheasminde Station
Person: Bygningsnavn: Dortheasminde Station
Sted: Danmark, Jylland, Uldum
Vejnavn: Dortheasvej
Husnummer: 14
Lokalitet: Dorteasminde
Postnummer: 7171
By: Uldum
Sogn: Uldum
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1959
Note: Id: B08003_023.tif




Uldum Station (Ud) lå 20,3 km. fra første station.


Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseStationsvej 6, 7171 Uldum
StednavneforkortelseUd
Højdeplacering over havet56,6 meter
GPS koordinater55.848997,9.588725




Hesselballe Trinbræt lå 22,3 km. fra første station.

Hesselballe Trinbræt blev i 1931 placeret ved teglværket. Teglværket har haft eget sport ud til banen.

Byggeår1931
Åbnet1931
Nedlagt1962.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet58,0 meter
GPS koordinater55.848495,9.557342




Ølholm Station (Øl) lå 24,5 km. fra første station.


Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektN.P.C. Holsøe
AdresseBanevænget 5, 7160 Tørring
StednavneforkortelseØl
Højdeplacering over havet62,2 meter
GPS koordinater55.838915,9.528317




Tørring Station (Tø) lå 27,8 km. fra første station.

Tørring Station var endestation på den smalsporede privatbane: Horsens-Tørring, fra banens åbning den 1. december 1891 og frem til den 16. maj 1929, hvor banen blev forlænget fra Tørring til Thyregod.

Indtil Horsens-Tørring banen i 1929 blev forlænget til Thyregod, var sporvidden 1000 mm. Den smallere sporvidde gav mange udfordringer med omlæsning af godset. Derfor blev Horsens-Tørring banen ved forlængelsen i 1929 gjort til "normalsporet" på 1.435 mm. Ved forlængelsen blev driftsselskabet HTB – (Horsens-Tørring Banen) til Horsens Vestbaner.

Selv om Tørring gik fra endestation til mellemstation, var Tørring fortsat egnens trafikale centrum. Privatbanen blev ikke rentabel, trods sammenslutning med de øvrige Horsensbaner i 1951 til - Horsens Privatbaner. Underskuddet voksede i driftsselskaber og den 31. december 1957 blev Tørringbanen nedsat til godsbane.

For at tilgodese nogle af de trafikale behov, var godstogene uofficielt personførende, så det var muligt af komme med de langsomme godstog til Tørring.

Tørringbanen blev nedlagt den 31. marts 1962 og stationsbygningen blev efterfølgende benyttet til rutebilstation

Tørring Remise blev nedrevet i 1949 og stationsbygningen blev revet ned i 1978.

Byggeår1891
Åbnet1891.12.01
Nedlagt1962.03.31
Nedrevet1978
ArkitektN.P.C. Holsøe
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet60,0 meter
GPS koordinater55.84979909128078,9.482357720001787


Billede af Tørring Station.
Billede af Tørring Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Tørring Station.

Titel: - 1948-1952 - Tørring Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, 7160 Tørring
Vejnavn: Jernbanegade
Husnummer: 7
Lokalitet: Postnummer: 7160
By: Tørring
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL28-A1_105_027.tif




Haustrupvejen Trinbræt lå 30,1 km. fra første station.

Haustrupvejen Trinbræt lå hvor banen skar Haustrupvej.

Byggeår1929
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet71,3 meter
GPS koordinater55.85883278805723,9.449184641344367




Vonge Station (Vo) lå 32,6 km. fra første station.

Vonge Station er af den store stationstype Type 1.

De 8 nye stationsbygninger fra 1929 på Horsens Vestbaner blev tegnet af Viggo Norn. Der var 3 stationstyper, hvor de primære forskelle var stationens længde:
Type 1 er 15 meter lang.
Type 2 er 13 meter lang.
Type 3 er 11 meter lang.

De 8 nye stationer er:
Hjortsvang Stationer af mellemstørrelsestypen Type 2. 
Klovborg Station er af den store stationstype Type 1.
Kollemorten Station er af mellemstørrelsestypen Type 2.
Nørre Snede Station er af den store stationstype Type 1.
Thorlund Holdeplads er af den lille stationstype Type 3.
Vesterlund Station er af mellemstørrelsestypen Type 2.
Vonge Station er af den store stationstype Type 1.
Åle Station er af den store stationstype Type 1.

Byggeår1925
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektViggo Norn
AdresseSkolestien 8A, 7173 Vonge
StednavneforkortelseVo
Højdeplacering over havet96,8 meter
GPS koordinater55.862986,9.415458


Billede af Vonge Station.
Billede af Vonge Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vonge Station.

Titel: - 1957 - Vonge Station
Person: Bygningsnavn: Vonge Station
Sted: Danmark, Jylland, Vonge
Vejnavn: Skolestien
Husnummer: 8
Lokalitet: Postnummer: 7173
By: Vonge
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1957
Note: Id: OD02499_019.tif




Kollemorten Station (Ko) lå 35,8 km. fra første station.

Kollemorten Station er af mellemstørrelsestypen Type 2.

De 8 nye stationsbygninger fra 1929 på Horsens Vestbaner blev tegnet af Viggo Norn. Der var 3 stationstyper, hvor de primære forskelle var stationens længde:
Type 1 er 15 meter lang.
Type 2 er 13 meter lang.
Type 3 er 11 meter lang.

De 8 nye stationer er:
Hjortsvang Stationer af mellemstørrelsestypen Type 2. 
Klovborg Station er af den store stationstype Type 1.
Kollemorten Station er af mellemstørrelsestypen Type 2.
Nørre Snede Station er af den store stationstype Type 1.
Thorlund Holdeplads er af den lille stationstype Type 3.
Vesterlund Station er af mellemstørrelsestypen Type 2.
Vonge Station er af den store stationstype Type 1.
Åle Station er af den store stationstype Type 1.

Byggeår1927
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektViggo Norn
AdresseBanevænget 20, 7323 Give
StednavneforkortelseKo
Højdeplacering over havet120,2 meter
GPS koordinater55.868538,9.365907


Billede af Kollemorten Station.
Billede af Kollemorten Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1957 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Kollemorten Station.

Titel: - 1957 - Kollemorten Station
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Kollemorten
Vejnavn: Banevænget
Husnummer: 20
Lokalitet: Kollemorten
Postnummer: 7323
By: Give
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1957
Note: Id: OD02500_021.tif




Hårsbjerg Trinbræt lå 39,1 km. fra første station.

Hårsbjerg Trinbræt lå hvor banen skar Horsbjergvej i Nørre-Risager Plantage.

Byggeår1929
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet88,1 meter
GPS koordinater55.891115587248166,9.332685328522677




Vesterlund Station (Ve) lå 41,7 km. fra første station.

Vesterlund Station er af mellemstørrelsestypen Type 2.

De 8 nye stationsbygninger fra 1929 på Horsens Vestbaner blev tegnet af Viggo Norn. Der var 3 stationstyper, hvor de primære forskelle var stationens længde:
Type 1 er 15 meter lang.
Type 2 er 13 meter lang.
Type 3 er 11 meter lang.

De 8 nye stationer er:
Hjortsvang Stationer af mellemstørrelsestypen Type 2. 
Klovborg Station er af den store stationstype Type 1.
Kollemorten Station er af mellemstørrelsestypen Type 2.
Nørre Snede Station er af den store stationstype Type 1.
Thorlund Holdeplads er af den lille stationstype Type 3.
Vesterlund Station er af mellemstørrelsestypen Type 2.
Vonge Station er af den store stationstype Type 1.
Åle Station er af den store stationstype Type 1.

Byggeår1928
Åbnet1929.05.16
Nedlagt1962.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektViggo Norn
AdresseSydvænget 2, 7323 Give
StednavneforkortelseVe
Højdeplacering over havet84,4 meter
GPS koordinater55.912674,9.331050


Billede af Vesterlund Station.
Billede af Vesterlund Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Vesterlund Station.

Titel: - 1955 - Vesterlund Station
Person: Bygningsnavn: Vesterlund Station
Sted: Danmark, Jylland, Vesterlund
Vejnavn: Sydvænget
Husnummer: 2
Lokalitet: Vesterlund
Postnummer: 7323
By: Give
Sogn: Vester
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1955
Note: Id: OD01799_019.tif




Thyregodlund Trinbræt lå 45,6 km. fra første station.

Thyregodlund Trinbræt lå i udkanten af Thyregod i det område, som hed Nedre Thyregodlund ud for Holmlund gård.

Byggeår1930
Åbnet1930
Nedlagt1962.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet70,0 meter
GPS koordinater55.915374,9.271024


Billede af Thyregodlund Trinbræt.
Billede af Thyregodlund Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Thyregodlund Trinbræt.

Titel: Holmlund - 1955 -
Person: Bygningsnavn: Holmlund
Sted: Danmark, Jylland, Thyregod
Vejnavn: Ålbækvej
Husnummer: 25
Lokalitet: Neder Thyregodlund
Postnummer: By: Sogn: Thyregod
Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1955
Note: Id: OD01796_005.tif




Thyregod Station (Ty) var Horsens-Thyregod Banen's endestation og lå 47,3 km. fra første station.

Thyregod station var med drejeskive og havde forbindelse med Vejle-Holstebro-banen. Stationen blev åbnet 1. januar 1914 som station på Give-Herning Jernbane, som er en del af statsbanen Vejle-Holstebro.

I 1929 blev Thyregod jernbaneknudepunkt, da Horsens-Tørring Banen blev forlænget Thyregod. DSB varetog også stationstjenesten i Thyregod for Horsens Vestbaner, som de nu kom til at hedde, da der samtidig blev åbnet en sidebane fra Rask Mølle til Ejstrupholm. Horsens Vestbaner indstillede persontrafikken i 1957 og blev helt nedlagt i 1962. Ved Odderbæk mellem Thyregod og Vesterlund er noget af banetracéet bevaret. Thyregod station blev nedsat til trinbræt fra 1973 og fjernstyret krydsningsstation

Byggeår1912
Åbnet1914.01.01
NedlagtI drift
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektHeinrich Wenck
AdresseVestre Alle 8A, 7323 Give
StednavneforkortelseTy
Højdeplacering over havet78,2 meter
GPS koordinater55.908754,9.252547


Billede af skinnebus ud for Thyregod Station.
Billede af skinnebus ud for Thyregod Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Dana Luftfoto/Odense Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af skinnebus ud for Thyregod Station.

Titel: - 1955 - Thyregod Station
Person: Bygningsnavn: Thyregod Station
Sted: Danmark, Jylland, Thyregod
Vejnavn: Vestre Alle
Husnummer: 8
Lokalitet: Thyregod
Postnummer: 7323
By: Give
Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Odense Luftfoto
År: 1955
Note: Id: OD01796_008.tif




Litteratur for: Horsens-Thyregod Banen

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

De tog vestpå - Horsens vestbaner 1929-1962
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
De tog vestpå - Horsens vestbaner 1929-1962
Vigand Rasmussen
2004
108
Smørum
Bane Bøger Aps
9788791434006
Horsens privatbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Horsens privatbaner
Hardy Nikolajsen
2016
208
Danmark
Hardy Nikolajsen
978-87-999060-0-0
Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7