Omtrent samtidigt som det Sjællandske Jernbaneselskab begyndte at arbejde med planerne vedrørende en jernbane fra København til Frederikssund var der også tanker fremme omkring en bane til Slangerup. Det Sjællandske Jernbaneselskab foreslog at man førte Frederikssundbanen gennem Slangerup, men der var der ikke den store interesse for i Slangerup.
Man havde andre og større planer, man ville have sin egen bane. Derfor måtte man i Slangerup se til på sidelinien da Frederikssundbanen åbnede i 1878. Dette var sjovt nok medvirkende til at Slangerup på et andet punkt blev pioner. I 1904 åbnedes Danmarks første autobusrute fra København til Slangerup.
Slangerupbanen blev åbnet 20. april 1906 af det private jernbaneselskab København-Slangerup Banen (KSB). I København havde banen sin egen Lygten station eller København L lige overfor Nørrebro Station. Passagererne skulle altså gå mellem de to stationer, kun godstrafikken var forbundet med det øvrige jernbanenet via et besværligt forbindelsesspor.
Den 22. maj 1954 blev den yderste strækning mellem Farum og Slangerup nedlagt, hvorefter banen fik sit nuværende navn: Hareskovbanen – eller Farumbanen. I 1976 blev banens tilslutning til det øvrige jernbanenet flyttet fra Nørrebro til Svanemøllen, og den 29. september 1977 blev Svanemøllen-Farum omdannet til S-bane.
Film fra Slangerupbanen (KSB) - DSB OVERTAGER SLANGERUPBANEN. Kilde: Filmcentralen (Det Danske Filminstitut) - Dato: 1948 - LINK til kilde.
Noter til: Film fra Slangerupbanen (KSB) - DSB OVERTAGER SLANGERUPBANEN.
1948, 6 min., Musik
Den private Kjøbenhavn-Slangerup-Banen (KSB), som åbnede i 1906, strækker sig over 34 km mellem København L (ved Lygten) og Slangerup med 17 mellemliggende stationer. Grundet løbende udfordringer og debat om strækningens driftsform overtager staten den 1. april 1948 linjen fra de fem kommuner, der hidtil har driftet den. Trafikminister Carl Petersen er med, da det første flagsmykkede tog kører fra København N til Slangerup under DSB's ledelse.
Den smukke stationsbygning, som ligger på hjørnet af Nørrebrogade og Lygten blev nedlagt den 25. april 1976, hvor togene i stedet fik endestation ved Svanemøllen. I 1992 blev bygningen fredet.
København Lygten Station hed i daglig tale kun "Lygten", og var opkaldt efter kvarteret, som havde sit navn efter Lygtekroen og Lygteåen.
Emdrup Station blev oprettet som station på den private København-Slangerup Banen 20. april 1906. Stationen blev nedlagt for persontog 31. marts 1948, i forbindelse med at banen blev overtaget af DSB, mens godsbetjeningen ophørte 28. september 1974.
Emdrup Station havde en stationsbygning af KSB's mindste type.
Byggeår
1906
Åbnet
1906.04.20
Nedlagt
1948.03.31
Nedrevet
Nedrevet engang efter 1977 og retirade bygningen engang efter 2003
Billede af Emdrup Station - Station er nedrevet, men Emdrup Station har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022 Download billede
Dyssegård trinbræt var med billetsalg og kom først til efter motordriftens indførelse, den 22. maj 1932. Det oprindelige billetsalg er nedrevet og erstattet af S togs trinbræt/station.
Andre navne og stavemåder
Før 02.06.1957 Dyssegaard.
Byggeår
1932
Åbnet
1932.05.22
Nedlagt
1968
Nedrevet
Nedrevet
Stednavneforkortelse
Dyt
Højdeplacering over havet
19,8 meter
GPS koordinater
55.732151,12.536054
Billede af Dyssegård Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Dyssegård Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 2. september 2021 Download billede
Vangede holdeplads kom til fra Slangerupbanens åbning den 20. april 1906 og man måtte nøjes med et billetsalg fra vogterhuset, da man ikke ville ofre meget på "fattigbyen" Vangede. I 1908 kom der en stationsbygning tegnet af Axel Preisler - nogle steder er årstallet fejlagtigt angivet til 1938 og fejlagtigt at Vangede Stationsbygning er tegnet af arkitekt S. O. Thrue. Vangede Stationsbygningen først blev opført i 1908 og Axel Preisler tegning af bygningen var derfor lidt anderledes end de andre stationer på Slangerupbanen, som var tegnet af Heinrich Wenck.
Vangede Stationen lå nord for Vangedevej og havde adgang fra Ericavej. Der var overhalingsspor og et læssespor modsat stationsbygningen og trafikken blev væsentlig bedre end forventet.
Viadukten for Vangedevej er fra midten af 1930'erne, men ved Hareskovbanens forestående elektrificering og etablering af 2. spor, opførtes en ny viadukt, læssesporet nedlagdes i 1964, og opførelsen af en ny stationsbygning strakte sig over tidsrummet 1965-1968, og flytning til den modsatte side af viadukten, som kunne tages i brug og Vangede Station blev revet ned i 1968.
Vangede historisk oversigt: Vangede Trinbræt fra den 20. april 1906 til den 1. juni 1908. Vangede Station fra den 1. juni 1908 til den 1. december 1964. Vangede Billetsalgssted fra den 1. december 1964 til den 22. maj 1966. Vangede Trinbræt fra den 22. maj 1966 til den 24. februar 1968. Vangede Station fra den 24. februar 1968 til den 25. september 1977 (Og flytning til den modsatte side af viadukten). Vangede S-togstrinbræt fra den 25. september 1977 til i dag.
Den 25. september 1977 blev Vangede Stationen en del af den nye S-Banelinje som i dag kendes som Linje B/Bx.
Kildebakke Trinbræt åbnede den 15. maj 1935 på Slangerupbanen og der blev ved lejligheden oprettet en fin rummelig ventebygning bygget i bungalow stil. På Kildebakke Trinbræt blev der ikke etableret billetsalg.
DSB overtog Slangerupbanen i 1948, og efter overtagelse af banen skete der også strukturelle ændringer i brugen af banen. Op igennem 1950'erne ændredes trafikken sig fra at banen var en typisk "skovtursbane", til i større omfang at være "pendlerbane" for de mange nye boligbyggerier der kom i banens opland.
I 1960 startede DSB med en modernisering af banen og man gik i gang med at bygge en ny Kildebakke Station. I byggeperioden gav det manglende billetsalg udfordringer og DSB løste problemet, ikke ved at indrette en et midlertidigt billetsalgskontor i den gamle bygning, men ved at udsende en medarbejder fra Buddinge station, som med et bærbart billetsalg, vandrede frem og tilbage på perronen i al slags vejr på Kildebakke Trinbræt.
Dette stod på indtil 1964, hvor den nuværende ekspeditionsbygning kunne ibrugtages og den forrige bygning blev nedrevet samme år.
Byggeår
1935
Åbnet
1935.05.15
Nedlagt
1964
Nedrevet
1964
Stednavneforkortelse
Ket
Højdeplacering over havet
28,6 meter
GPS koordinater
55.745024,12.507357
Billede af Kildebakke Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kildebakke Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 21. april 2022 Download billede
Buddinge Station var fra Slangerupbanens åbning i 1906, og var i mange år en jævn og god landstation med periodemæssige ret betydelig godstransport. Efter statens overtagelse af Slangerupbanen i 1949 steg både person- og godstrafikken stærkt, og en ny og moderne stationsbygning for persontrafikken opførtes ved den lige så ny viadukt. Buddinge fik selvstændig godsekspedition med vognbjørnsanlæg, og der var godsbetjening i den gamle stationsbygning til 1976.
Den oprindelige Buddinge station blev nedrevet i 1978.
Billede af Buddinge Station - Station er nedrevet, men Buddinge Station har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 25. april 2022 Download billede
Skovbrynet Billetsalg blev anlagt den 1. oktober 1930 for at tage andel i den store udflugtstrafik til Hareskoven, hvilket var Slangerupbanens bestyrelse motivation til at igangsætte bygningen. Skovbrynet station var en lille og hyggelig bindingsværksbygning og der var kun én perron, men et stykke fra Hareskovvejen, så sydgående tog ikke udløste blink og bomme ved overkørslen, før de rent faktisk skulle passere den.
Skovbrynet Station havde kun billetsalg i sommerhalvåret på søndage og helligdage samt på større rejsedage. Da DSB overtog Slangerupbanen den 1. april 1948 fortsatte DSB denne praksis frem til Skovbrynet Billetsalg ophørte i 1955.
Den store ombygning med motorvejsbroer og hvad dertil hører, begyndte i 1964 med nedrivning af den gamle Skovbrynet Billetsalg's bindingsværksbygning. Der blev lavet et Skovbrynet Trinbrættet ca. 100 meter mod vest og tættere på Hareskov Station, som fungerede frem til åbningen af S-banen den 25. september 1977, hvor Skovbrynet S-togstrinbræt blev etableret ca. 300 meter længere mod øst.
Byggeår
1930
Åbnet
1930.10.01
Nedlagt
1964
Nedrevet
1964
Stednavneforkortelse
Skt
Højdeplacering over havet
35,2 meter
GPS koordinater
55.76440155854638,12.430686400137379
Billede af halvdelen af Skovbrynet Billetsalgssted. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1949 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af halvdelen af Skovbrynet Billetsalgssted.
Hareskov Station var Slangerupbanens udflugtsstation og blev opført ved Slangerupbanens åbning i 1906. Som en stærkt benyttet skovtursstation for københavnerne var den i mange år en konkurrent til Klampenborgbanen, takket være Slangerupbanens energiske reklamering.
Slangerupbanens blev overtaget af staten i 1949 og efterhånden gik det ned ad bakke med stationens betydning.
I 1971 blev Hareskov Station billetsalgssted, og ved Hareskovbanens elektrificering i 1977 nedsattes Hareskov Station til Trinbræt, hvor bygningen blev nedrevet ved samme lejlighed.
I midten af 1920'erne var der i Værløses østre del skudt en del sommerhuse op, og i 1928 blev der fremsat ønske om et holdested her. Da kommunerne havde overtaget Slangerupbanen, gik ledelsen med nogen betænkelighed med til at oprette et trinbræt ved vejen mellem Hareskovby og Værløse. Syvstjernen trinbrættet blev oprettet og blev taget i brug den 15. maj 1930. Trinbrættet var udstyret med et lille skur til de ventende passagerer og en lille sparsom grusperron.
Da DSB i 1948 overtog banen ville DSB gerne nedlægge trinbrættet, men dette fremkaldte voldsomme protester fra såvel beboerne som kommunen, derfor blev det ikke blev til noget.
Bebyggelsen omkring Syvstjernen voksede i 1950'erne, og da DSB i 1958 atter luftede planer om at nedlægge trinbrættet, blev der igen protesteret, derfor blev det ikke blev til noget denne gang.
Omkring 1954 blev trinbrættet flyttet til daværende Brådervej (den næsten lodretgående vej), hvor der blev etableret perroner på begge sider af vejen. Brådervej er i dag opdelt i tre veje - syd for banen: Syvstjernevænget, lige nord for banen: Bøgemosen, og nord for den nu anlagte forbindelsesvej til Hillerødmotorvejen: Brådervej.
Ved omstillingen til S-togsdrift, blev trinbrættet den 8. marts 1973 flyttet tilbage til den oprindelige perron ved Syvstjernehusene, hvor der blev opstillet et nyt venteskur.
Det var slut med Syvstjernen trinbræt, som blev endeligt nedlagt ved køreplan-skiftet 29. september 1974.
Byggeår
1930
Åbnet
1930.05.15
Nedlagt
1954
Nedrevet
Nedrevet
Stednavneforkortelse
Yvt
Højdeplacering over havet
47,7 meter
GPS koordinater
55.77637001098509,12.385813952062662
Billede af Syvstjernen Trinbræt. Fotograf: Ukendt - Dato: Ukendt - LINK til kilde.
Værløse Station åbnede sammen med Slangerupbanen den 20. april 1906. Værløse Station var en yderst fredelig landstation med skov og sø i nærheden, men Værløse Station kunne dog ikke turistmæssigt hamle op med Hareskov station. Men Værløse Station havde en ret stor persontrafik pga. Værløselejren og bilruten til Ganløse, som også gav en del passagerer. Persontrafikken steg efter DSB's overtagelse i 1948 da Værløse by voksede stærkt, men godstrafikken forsvandt forholdsvis hurtigt.
Værløse Station blev nedlagt den 29. september 1974, sammen med sidesporet, og billetsalget foregik fra en midlertidig træbygning under arbejdet med Hareskovbanens elektrificering og indtil den nuværende Værløse S-togstrinbræt kunne tages i brug den 25. september 1977.
Det nye Værløse S-togstrinbræt ved bymidten, er flyttet ca. 400 meter tættere på København, i forhold til Værløse Station.
Værløse Stations gamle stationsbygning var så medtaget af hærværk, at den blev nedrevet 1977, samme år som Værløse S-togstrinbræt åbnede.
Furesø trinbræt blev anlagt på grund af den smukke natur og på grund af Fiskebæk Kro.
Da Slangerupbanen åbnede i 1906, så kroen sin chance øge antallet af kunder, da banen gik lige forbi kroen. Slangerupbanen ville dog ikke anlægge et trinbræt her ved kroen da kroen lå i en lavning, med en stejl stigningen mod både Farum og Værløse. Man var bange for at togene ikke kunne sætte i gang på den stejle stigning efter stansning.
Aligevel blev Furesø trinbræt åbnet den 22. maj 1932.
Byggeår
1932
Åbnet
1932.05.22
Nedlagt
1971.05.23
Nedrevet
Nedrevet
Stednavneforkortelse
Frt
Højdeplacering over havet
30,1 meter
GPS koordinater
55.805682,12.379690
Billede af Furesø Trinbræt. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1959 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Furesø Trinbræt.
Titel:Fiskebæk Hotel - 1959 - Bygningsnavn:Fiskebæk Hotel Sted:Danmark, Sjælland, Farum Vejnavn:Frederiksborgvej Ophav:Sylvest Jensen Luftfoto År:1959
Farum station på Slangerupbanen var ved privatbanens åbning en pæn landstation, hvis trafik hurtigt voksede, dels i takt med byen og dels takket være banens ihærdige reklamering med de mange tillokkende udflugtssteder.
Da DSB i 1948 overtog Slangerupbanen, varede det ikke længe, før Farum blev endestation for "Hareskovbanen", som den efterhånden kom til at hedde, for strækningen Farum-Slangerup nedlagdes i 1954.
Da den langvarige proces med elektrificering endelig tog form, blev Farum gamle station nedrevet i 1975, og en ny blev taget i brug, da S-banen åbnede i 1977.
Der, hvor placeringen af Vassingerød Station blev til, var der et normalsporet industrispor fra Vassingerød til Lillerød (Allerød). Industribanen havde overenskomsten med DSB for tilslutning til Lillerød (Allerød), som blev opsagt pr den 1. januar 1907, da kalkværket lavede en mere fordelagtig overenskomsten med KSB, som åbnede den 20. april 1906.
Uggeløse Skov trinbræt havde perron på begge sider af Uggeløse Skovvej. Trinbrættet blev åbnet for at få københavnerne til at tage toget til Uggeløse Skov, hvilket aldrig blev en succes, og trinbrættet blev det mindst benyttede standsningssted på Slangerupbanen.
Byggeår
1933
Åbnet
1933.10.01
Nedlagt
1954.05.22
Nedrevet
Nedrevet
Stednavneforkortelse
Ugt
Højdeplacering over havet
38,7 meter
GPS koordinater
55.839296,12.239992
Billede af Uggeløse Skov Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Uggeløse Skov Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 10. juli 2024 Download billede
Slangerup Station er fra 1906 og tegnet af statsbane arkitekt Heinrich Wenck og var station på Slangerupbanen frem til nedlæggelsen i 1954. I årene efter nedlæggelsen lå sporarealet øde og blev først taget op et par år efter nedlæggelsen. Remisen ved Slangerup Station blev nedrevet samtidig med optagelse af sporene, så der til sidst kun lå et tomt areal ved den tidligere station. Flere år efter skinnerne var blevet taget op, var der stadig hensatte vogne på Slangerup Station.
Efter Slangerupbanen nedlæggelse i 1954, overgik Slangerup Station til Postvæsnet, men bygningen blev også brugt til venterum for ventende passagerer til den nye rutebilsrute mellem Farum og Slangerup.
Kommunen købte Slangerup Station i 1988, efter Postvæsnet flyttede ud af stationsbygningen, til en større og ny bygning. Kommunen renoverede stationsbygningen og foretog flere indvendige ombygninger. I 1992 husede stationsbygningen et advokatfirma, men advokatfirmaet måtte i 1996 flyttede fra bygningen på grund af sammenstyrtningsfare, da de pæle, bygningen stod på, var rådnet væk. Slangerup Brugsforening købte efterfølgende stationsbygningen af kommunen, for at kunne bruge stationsarealet, når bygningen engang faldt helt sammen.
Fra 1996 og mange år frem, fremstod bygningen i dårligere og dårligere stand, og blev gentagende gange udsat for hærværk. En påsat brand natten mellem den 23. og 24. maj 2000 bevirkede at hele tagetagen udbrændte. Stationsbygningen blev efter de mange års misligholdelse og branden, taget ned og genopført så original som muligt. Den nye stationsbygning stod færdig i 2004 og denne bygning bruges i dag (2020) som institution.
Byggeår
1906
Åbnet
1906.04.20
Nedlagt
1954.05.22
Nedrevet
2004 (Slangerup station brændte i 2004 - for at bevare stationen blev den taget ned og genopført så original som muligt)