Vejle og Kolding var allerede dengang i konkurrence om at blive det dominerende trafikknudepunkt i området. Med loven af 8. maj 1894 blev der åbnet mulighed for Anlæg af en Jernbane fra Vejle gennem Vejledalen til Vandel. Der blev udstedt eneretsbevilling til Vejle Vandel Jernbaneselskab den 6. november 1894.
Staten skulle dække 50 procent af anlægsudgifterne der var udliciteret til entreprenør Lauritz Petersen. Arbejderne blev påbegyndt i 1895 og en af de store udfordringer bestod i opfyldningen af et område ved Ravning Enge. Den 9. september 1897 kunne banen mellem Vejle og Vandel indvies efter 2 års anlægsarbejde. Dagen efter begyndte den ordinære drift med 3 tog daglig i hver retning. Det nye VVJ selskab fik fælles driftbestyrer med Vejle - Give Jernbane. Samarbejdet med VGJ omfattede også brug af stationen i Vejle, herunder også brug af sporet til Statsbanen. Ved statens overtagelse af Vejle - Give Jernbane 1. januar 1914 blev disse overenskomster justeret så de passede til de ændrede forhold. Banen blev forlænget med strækningen Vandel - Grindsted der åbnedes den 21. maj 1914 og selskabet ændrede samtidigt navn til VVGJ.
Vigtige stamdata for Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane
Vejle Nordbanegaard åbnede den 2. august 1894 sammen med den private Vejle-Give Jernbane. I 1897 blev Nordbanegaarden tillige ende- og hovedstation for Vejle-Vandel Jernbane, og var indtil 1914 en hyggelig lokalstation, dog uden persontogsforbindelse med Vejles statsbanegård.
DSB overtog i 1912 Vejle-Give Jernbane og forlænget den til Herning i 1914. Samme år forlængedes Vandelbanen til Grindsted, og denne bane havde Vejle Nord som endestation lige til privatbanens nedlæggelse i 1957.
Som DSB-station fik Vejle Nordbanegaard en trist skæbne, hvor bybusser og rutebiler tog det meste af persontrafikken og fra 1960 var Vejle Nord kun trinbræt med sidespor og godsekspedition. Godsekspedition ophørte dog i 1961.
Vejle Nord Trinbræt nedlagdes i 1970 medens sidesporet bevaredes, af hensyn til private virksomheder, frem til 1983. Vejle Nordbanegård var i forfald og blev nedrevet i 1984.
Stationsforkortelsen for Vejle Nordbanegård har være både Vl og Vé.
Trædballe blev officielt trinbræt fra 15. juli 1931, men inden da standsede toget (hvis dette var anmeldt i forvejen) med selskaber, der skulle til det landskendte forlystelsessted Trædballehus.
Byggeår
1931
Åbnet
1931.07.15
Nedlagt
1957.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
5,5 meter
GPS koordinater
55.711146,9.498667
Billede af Trædballe Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. august 2016 Download billede
Bindeballe Holdeplads var med med 160 meter omløbsspor som de andre holdepladser.
Bindeballe holdeplads blev anlagt efter en lang og sej stigning dert førte banen fra ådalen ved Lihmskov op til Randbøl Hede. Bindeballe Holdeplads blev passet af et ægtetepar, hvor konen tog sig af holdepladsen, mendens manden stod for eftersynet af banestrækningen.
Bindeballe var, en meget øde og den mest stille holdepladser på banestrækningen, mder var dog en rimelig trafik af gods bl.a. kunstgødning, tørv, fiskefoder og grangrønt.
Bindeballe var en meget stille Holdeplads, men stilheden blev imidlertid brudt den 2. maj 1944, da to tog stødte sammen på stationen. Takket være personalets snarrådige indsats blev den store katastrofe undgået. Fem måneder efter var der problemer med løbske vogne, der lavede ravage på holdepladsen. Derefter sænkede stilheden sig atter over Bindeballe.
Den gamle station Stationen blev købt af det offentlige i 1985, og banestrækningen fra Vejle til Bindeballe blev herefter genetableret og døbt Bindeballestien. En rekreativ sti med samme føring som den gamle Vandelbanes. Den gamle station i Bindeballe blev sat i stand i 1987, og samme år dannede en gruppe lokale togentusiaster foreningen Vandelbanegruppen. Bindeballe er blevet tilført et par gamle togvogne på skinner, og signalmasten er blev rejst. Drømmene om at rekonstruere den gamle station blev realiseret i samarbejde med amtet, statsskovvæsenet og museet. I 1995 blev stationens billetkontor og ventesal genskabt, med mange originale effekter fundet frem af personer med relation til banen, fra Vandelbanegruppens arkiver og fra Egnsmuseets. Sammen med købmandsgården ved stationen står stationen i dag som et vidnesbyrd om privatbanens tid.
I 1996 blev Bindeballe station genåbnet som museum for Vandel-banen. Banestrækningen fungerer i dag som vandre- og cykelsti.
Byggeår
1897
Åbnet
1897.09.10
Nedlagt
1957.03.31
Nedrevet
Eksisterer stadig
Adresse
Bindeballevej 101, 7183 Randbøl
Stednavneforkortelse
Bd
Højdeplacering over havet
40,4 meter
GPS koordinater
55.656951,9.260857
Billede af Bindeballe Holdeplads. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. august 2016 Download billede
Hofmansfeld Sidespor var med læsserampe og tipvognsbane til den nærliggende sten- og grusgrav, som Vejle Amts Vejvæsen benyttede.
Byggeår
1923
Åbnet
1923.11.20
Nedlagt
1925.05.02
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
67,6 meter
GPS koordinater
55.675201,9.240752
Billede af Hofmansfeld Sidespor - Sidespor er nedrevet, men Hofmansfeld Sidespor har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. juni 2022 Download billede
Hofmansfeld Trinbræt blev oprettet som følge af at banen fik motordrift.
Byggeår
1927
Åbnet
1927.03.27
Nedlagt
1957.03.31
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
65,7 meter
GPS koordinater
55.677123,9.239609
Billede af Hofmansfeld Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Hofmansfeld Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. juni 2022 Download billede
Skærhølgård Holdeplads blev kun brugt under strejken i 1956 til læsning af olie på fri bane.
Byggeår
1956
Åbnet
1956
Nedlagt
1956
Nedrevet
1956
Højdeplacering over havet
77,7 meter
GPS koordinater
55.690115,9.248072
Billede af Skærhølgård Holdeplads - Holdeplads er nedrevet, men Skærhølgård Holdeplads har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. juni 2022 Download billede
Billede af Brunhøj Trinbræt (uofficielt) - Trinbræt (uofficielt) er nedrevet, men Brunhøj Trinbræt (uofficielt) har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. juni 2022 Download billede
Grindsted Station (Gi) var Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane's endestation og lå 47,2 km. fra første station.
Den første station i Grindsted var en beskeden midlertidig træbygning, der ibrugtoges som stationsbygning ved Vejle-Vandel-Grindsted banens forlængelse til Grindsted den 21. maj 1914. Den første station, som var tegnet af arkitekt Axel Giersing, havde en stationsbygning, der lå som en isoleret ø midt i et gigantisk byggerod, da der var ved at blive etableret andre baner til både Bramming (åbnet den 12. november 1916 ), Brande (åbnede den 1. december 1917), Troldhede (åbnede den 25. august 1917) og Kolding (åbnede den 25. august 1917).
Grindsted anden Station åbnede den 12. november 1916 sammen med strækningen til Bramming, var med remise og fik i løbet af det første åbningssår baner i hele seks retninger.
Vandelbanen blev nedlagt 31. marts 1957, Troldhedebanen fulgte efter 31. marts 1968, og Varde-Grindsted blev som den sidste af privatbanerne nedlagt 31. marts 1972.
For Diagonalbanen blev persontrafikken indstillet 23. maj 1971. Godstrafikken Grindsted-Filskov fortsatte til 1977. På strækningen Bramming-Grindsted, hvor skinnerne stadig ligger, kørte det sidste godstog 3. juni 2012 og banen blev spærret for trafik dagen efter.
Veterantog Vest under Dansk Jernbane-Klub, som havde kørt veterantog på strækningen, kørte afskedstur 31. maj 2012.
Grindsted Station har både haft forkortelsen Gs og Gi