Vodskov-Østervrå Jernbane - operatør: HP (Oprindelig: VØ)
Vigtige stamdata for Vodskov-Østervrå Jernbane
Jernbanens længde i km | 36,5 |
Optaget på Jernbanelov | Jernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156 |
Baneforkortelse | VØ |
Statstilskud i % | 50 % |
Dato for Koncession | 1914.04.30 |
Jernbanen indviet | 1924.05.20 |
Jernbanen åbnet | 1924.05.21 |
Persontrafik nedlagt | 1950.03.31 |
Godstrafik nedlagt | 1950.03.31 |
Jernbanen nedlagt | 1950.03.31 |
Sportype | Enkeltsporet |
Sporvidde | 1.435 mm |
Skinnevægt | 22,5 kg/m |
Ballast | Grus |
Max stigning | 12,5 ‰ |
Hastighed gennemsnitlig max | 45 km/t, senere 60 km/t |
El drift | Nej |
Togkontrolsystem | Nej |
Bane status | Privatbane |
Vodskov-Østervrå Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid
Vodskov-Østervrå Jernbane havde følgende stoppesteder
| Station | Afstand fra første station |
---|
| Vodskov Station (Vsk) | 0,0 km |
| Skytteplantagen Trinbræt | 3,8 km |
| Uggerhalne Station | 4,5 km |
| Brusholt Trinbræt | 5,9 km |
| Lyngdrup Trinbræt | 6,8 km |
| Frederikshvile Trinbræt | 9,0 km |
| Hjallerup Station (Hja) | 10,7 km |
| Klavsholm Trinbræt | 12,5 km |
| Bjørnholm Station | 13,8 km |
| Kildedal (Vodskov-Østervrå) Trinbræt | 15,9 km |
| Klokkerholm Station | 17,5 km |
| Røgelhede Station | 20,3 km |
| Kirkegård Trinbræt | 23,6 km |
| Hellum Station | 24,6 km |
| Musted Trinbræt | 26,9 km |
| Kirkholt Trinbræt | 28,7 km |
| Mylund Station | 30,1 km |
| Vester Mylund Trinbræt | 31,3 km |
| Villestrup Trinbræt | 32,3 km |
| Vejen (Vodskov-Østervrå) Trinbræt med Sidespor | 33,5 km |
| Østervrå Station (Øvr) | 36,5 km |
Banekort over Vodskov-Østervrå Jernbane
Banekort fra Vodskov-Østervrå Jernbane (VØ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 27. november 2011 - LINK til kilde.
Vodskov Station (Vsk) var Vodskov-Østervrå Jernbane banens første station
Vodskov station servicerede først Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn) fra 1899 til 1968 og Hjørring-Hørby banen fra 1913 til 1953.
Byggeår | 1899 |
Åbnet | 1899.07.18 |
Nedlagt | 1968.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Paul Severin Arved Paulsen |
Adresse | Langs Banen 51, 9310 Vodskov |
Stednavneforkortelse | Vsk |
Højdeplacering over havet | 8,5 meter |
GPS koordinater | 57.104010,10.030464 |
Skytteplantagen trinbræt lå lidt nord for Vodskov, og blev oprettedes i 1929. Trinbrættet lå i Skytteplantagen i kanten af Hammer Bakker, ved skovvejen til traktørstedet Skytten.
Trinbrættet blev meget benyttet til udflugter på grund af det smukke natur og de fascinerende omgivelser.
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 29,9 meter |
GPS koordinater | 57.117030258984904,10.05412089590824 |
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Ledvej 7, 9310 Vodskov |
Højdeplacering over havet | 20,6 meter |
GPS koordinater | 57.132675,10.062731 |
Byggeår | 1929 |
Åbnet | 1929 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 14,1 meter |
GPS koordinater | 57.142311,10.082896 |
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 14,0 meter |
GPS koordinater | 57.147056,10.094147 |
Billede af Lyngdrup Trinbræt.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Lyngdrup Trinbræt.
Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hjallerup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL10-A1_035_008.tif
Frederikshvile trinbræt åbnede i 1928 og lå ud for gården Frederikshvile.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 16,0 meter |
GPS koordinater | 57.159634,10.124874 |
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Jernbanegade 7, 9320 Hjallerup |
Stednavneforkortelse | Hja |
Højdeplacering over havet | 19,4 meter |
GPS koordinater | 57.168362,10.142851 |
Billede af Hjallerup Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hjallerup Station.
Titel: Hjallerup Station - 1950 -
Person: Bygningsnavn: Hjallerup Station
Sted: Danmark, Jylland, Hjallerup
Vejnavn: Jernbanegade
Husnummer: 7
Lokalitet: Hjallerup
Postnummer: 9320
By: Hjallerup
Sogn: Hjallerup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05754_008.tif
Klavsholm Trinbræt har også været skrevet som Clausholm Trinbræt.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 16,1 meter |
GPS koordinater | 57.179779,10.132106 |
Byggeår | 1923 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Trøgdrupvej 32, 9320 Hjallerup |
Højdeplacering over havet | 19,7 meter |
GPS koordinater | 57.187436,10.116253 |
Billede af Bjørnholm Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Bjørnholm Station.
Titel: Trøgdrupvej 32 - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Trøgdrupvej 32, 9320 Hjallerup
Vejnavn: Trøgdrupvej
Husnummer: 32
Lokalitet: Nr. Ravnstrup
Postnummer: 9320
By: Hjallerup
Sogn: Ørum
Matrikelnummer: 1aa, Nr. Ravnstrup, Ørum
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1956
Note: Id: AAL_00857_033.tif
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 28,3 meter |
GPS koordinater | 57.197822,10.141240 |
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Klintevej 10, 9320 Hjallerup |
Højdeplacering over havet | 35,2 meter |
GPS koordinater | 57.211435,10.151654 |
Billede af Klokkerholm Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1964 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Klokkerholm Station.
Titel: - 1964 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Klokkerholm, Hellevad
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1964
Note: Id: H13102_022.tif
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Røgelhedevej 102, 9320 Hjallerup |
Højdeplacering over havet | 37,2 meter |
GPS koordinater | 57.234847,10.141246 |
Billede af Røgelhede Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Røgelhede Station.
Titel: Røgelhedevej 102 - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Røgelhedevej 102, 9320 Hjallerup
Vejnavn: Røgelhedevej
Husnummer: 102
Lokalitet: Røgelhede
Postnummer: 9320
By: Hjallerup
Sogn: Hellevad
Matrikelnummer: 14a, Røgelhede By, Hellevad
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1956
Note: Id: AAL_00861_051.tif
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 40,9 meter |
GPS koordinater | 57.260726,10.163867 |
Hellum Station lå 24,6 km. fra første station.
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Yrsavej 5, 9740 Jerslev J |
Højdeplacering over havet | 39,7 meter |
GPS koordinater | 57.269260,10.166766 |
Billede af Hellum Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Hellum Station.
Titel: Yrsavej 5 - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Yrsavej 5, 9740 Jerslev J
Vejnavn: Yrsavej
Husnummer: 5
Lokalitet: Hellum
Postnummer: 9740
By: Jerslev J
Sogn: Hellum
Matrikelnummer: 104k, Den nordlige Del, Hellum
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1956
Note: Id: AAL_00862_018.tif
Musted Trinbræt lå 26,9 km. fra første station.
Byggeår | 1928 |
Åbnet | 1928 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 61,1 meter |
GPS koordinater | 57.288922,10.165008 |
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 83,9 meter |
GPS koordinater | 57.304623,10.162407 |
Mylund Station lå 30,1 km. fra første station.
Byggeår | 1923 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Dårbakvej 7, 9740 Jerslev J |
Højdeplacering over havet | 88,2 meter |
GPS koordinater | 57.316105,10.154749 |
Byggeår | 1937 |
Åbnet | 1937 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 74,5 meter |
GPS koordinater | 57.324054,10.164611 |
Byggeår | 1924 |
Åbnet | 1924.05.20 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 62,7 meter |
GPS koordinater | 57.328450,10.178362 |
Vejen fik trinbræt i 1935, men havde allerede mergelsidespor fra 1932.
Byggeår | 1932 |
Åbnet | 1932 |
Nedlagt | 1950.03.31 |
Nedrevet | Nedrevet |
Højdeplacering over havet | 49,9 meter |
GPS koordinater | 57.329232,10.196929 |
Østervrå Station (Øvr) var Vodskov-Østervrå Jernbane's endestation og lå 36,5 km. fra første station.
Østervrå Station var af samme type som Taars station på Hørbybanen. Trafikken var i starten mindre end ved Taars men steg da Vodskov Østervraa banen åbnede i 1924, hvorefter Østervrå blev Hørby banens bedste mellemstation. Persontrafikken lå på godt 19.000 personer om året, medens godstrafikken svingede efter omfanget af stentransporterne på Hørby banen og grustransporterne fra Hellum grusgrav på Vodskovbanen. Østervrå station havde et privat sidespor fra 1919, der oprindeligt førte til kartoffelmelsfabrikken, men blev senere overtaget af en maskinfabrik.
Ved banens åbning bestod Østervrå af ca. 300 indbyggere som voksede til ca. 800 i 1938. I 1938 var der omkring 40 forretninger og mindre virksomheder i byen, flere var dog fra før banens åbning, og et par andre var ophørt. I Østervrå var der skoler, realskole, afholdshotel, mejeri, to kirker og et missionshus.
Stationsbygningen var tegnet af Sylvius Knutzen og er af samme type som ved de fleste andre mellemstationer på Hørby banen, bare noget større og med flere værelser i begge etager – som Taars station. Ud mod perronen var to døre, en fra ventesalen, og en fra stationskontoret. Fra vejsiden var der kun en dør til stationsbestyrerens lejlighed. Sammenbygget med selve stationshuset var et åben venterum og en toiletbygning.
Stationen havde oprindelig et ca. 173 meter krydsningsspor og et læssespor, men i forbindelse med anlægget af Vodskov banen anlagdes yderligere to omløbs- og opstillingsspor, læssesporet forlængedes til ca. 93 meter, og der opførtes en tresporet remise til brug for Vodskov banen. Arealet nord for stationen blev eksproprieredes til brug for anlæg af flere spor, da man regnede med, at den planlagte bane fra Østervraa til Frederikshavn ville blive anlagt.
Byggeår | 1913 |
Åbnet | 1913.11.07 |
Nedlagt | 1953.03.15 |
Nedrevet | Eksisterer stadig |
Arkitekt | Sylvius Knutzen |
Adresse | Liljevej 10, 9750 Østervrå |
Stednavneforkortelse | Øvr |
Højdeplacering over havet | 35,6 meter |
GPS koordinater | 57.345009,10.235512 |
Billede af Østervrå Station.
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.
Noter til: Billede af Østervrå Station.
Titel: Østervraa Station - 1950 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Østervrå
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05422_030.tif