Vodskov-Østervrå Jernbane - operatør: HP (Oprindelig: VØ)




Vodskov-Østervrå Jernbane: En Historisk Gennemgang

Vodskov-Østervrå Jernbane (VØ) var en af de mest udfordrende baneprojekter i Danmark. Den spillede en vigtig rolle i forsøget på at forbinde Nordjyllands landområder, men dens placering og økonomiske udfordringer gjorde, at banen havde en kort, men interessant levetid. Fra dens planlægning i begyndelsen af 1900-tallet til dens nedlæggelse i 1950 giver banens historie et unikt indblik i Danmarks jernbaneudvikling.

Baggrund og Tidlige Planer

Vodskov-Østervrå Jernbane blev en del af den store jernbanelov af 27. maj 1908. Målet var at skabe en bane, der kunne forbinde Vodskov med Østervrå eller Dybvad. Den 30. april 1914 blev eneretsbevillingen til en bane til Østervrå givet, og udstikningen af linjen begyndte. Arbejdet blev dog forsinket på grund af første verdenskrig, da priserne på skinner steg, og materialer ikke kunne skaffes til en rimelig pris.

I 1921, da priserne faldt, blev arbejdet genoptaget. Over 100 arbejdere, to lokomotiver og omkring 60 grusvogne blev sat ind for at fuldføre projektet. Indvielsen fandt sted den 20. maj 1924 med et festligt tog fra Hjørring. Dagen efter startede den ordinære drift med to daglige tog i hver retning.

Planer om Forlængelse til Frederikshavn

I jernbaneloven af 1918 blev der inkluderet planer om at forlænge Vodskov-Østervrå banen til Frederikshavn. Den foreslåede strækning på cirka 25 km skulle have mellemstationer i Søholt, Stenhøj, Gærum og Vrangbæk. Staten ville finansiere 50 % af anlægsomkostningerne, men denne forlængelse blev aldrig realiseret. Som mange andre projekter fra denne lov blev planerne skrinlagt.

Banens Linjeføring og Infrastruktur

Vodskov-Østervrå Jernbane var klemt ind mellem to eksisterende baner: Fjerritslev-Frederikshavn banen og DSB's strækning via Hjørring. Dette gjorde dens placering mindre praktisk. Banen havde fælles station i Vodskov med Fjerritslev-Frederikshavn banen, hvor sporarealet blev udvidet med en rundremise og drejeskive.

Banen gik gennem en række små landsbyer og trinbræt, herunder Uggerhaldne, Hjallerup, Bjørnholm, Klokkerholm og Røgelhede. Stationerne var designet af arkitekten Sylvius Knutzen, der også tegnede mange andre baner i Danmark. Mange af bygningerne er stadig bevaret og vidner om banens historiske betydning.

Driften og Dens Udfordringer

Fra starten var det tydeligt, at Vodskov-Østervrå Jernbane ville have svært ved at skabe nok trafik til at dække sine omkostninger. Banens linjeføring forbød direkte adgang til større byer som Aalborg, Hjørring og Frederikshavn, hvilket betød, at passagererne var afhængige af gode skiftemuligheder. Dette gjorde det svært at konkurrere med andre transportmuligheder.

I 1928 blev der indkøbt en motorvogn fra Scandia, hvilket gjorde det muligt at øge antallet af tog fra tre til fem daglige afgange. Senere blev en af banens personvogne ombygget til benzinmotorvogn. Disse tiltag forbedrede driften, men det var ikke nok til at sikre banens økonomiske bæredygtighed. Underskuddet voksede gennem 1930'erne, og kommunerne begyndte at klage over at skulle dække dette underskud.

Anden Verdenskrigs Midlertidige Redning

Udbruddet af anden verdenskrig i 1939 medførte en midlertidig stigning i trafikken på Vodskov-Østervrå banen. Begrænsninger i vejtransport og brændstofrationering gjorde, at flere passagerer og gods blev transporteret med tog. Dette gav banen en midlertidig økonomisk lettelse.

I samme periode blev banen en del af Hjørring Privatbaner (HP) gennem en fusion med Hirtshalsbanen, Hjørring-Løkken-Aabybro Jernbane og Hjørring-Hørby Jernbane. Fusionen havde til formål at styrke de nordjyske privatbaner, men Vodskov-Østervrå banen forblev en økonomisk byrde.

Efterkrigstiden og Nedlæggelsen

Efter krigen faldt trafikmængden igen, og modernisering af banerne blev prioriteret. Vodskov-Østervrå banen blev dog ikke inkluderet i moderniseringsplanerne. I 1948 foreslog Hjørring Privatbaner at nedlægge banen og bruge dens skinner til at forbedre Løkkenbanen. Forslaget blev vedtaget på generalforsamlingen den 15. december 1949.

Den 31. marts 1950 kørte det sidste tog på Vodskov-Østervrå banen, og nedlæggelsen blev gennemført uden større ceremonier. I august 1950 begyndte arbejdet med at fjerne sporene, og i 1952 blev det sidste stykke spor mellem Hellum og Østervrå taget op efter afslutning af grustransporten fra Hellums grusgrav.

Bevarede Tracé og Bygninger

I dag er dele af banens tracé bevaret som stier, og flere af stationsbygningerne er stadig intakte. Bygningerne, designet af Sylvius Knutzen, vidner om den arkitektoniske stil, der var karakteristisk for danske privatbaner. Remiserne med vandtårne i Vodskov og Østervrå eksisterer også stadig og fungerer som påmindelser om banens historie.

Centrale Årstal for Vodskov-Østervrå Jernbane

  • 27. maj 1908: Jernbaneloven inkluderer Vodskov-Østervrå banen.
  • 30. april 1914: Eneretsbevilling gives, og arbejdet på banen starter.
  • 1921: Arbejdet genoptages efter faldende materialerpriser.
  • 20. maj 1924: Banen indvies med festligt tog fra Hjørring.
  • 1939: Banen fusioneres med Hjørring Privatbaner.
  • 31. marts 1950: Det sidste tog kører, og banen nedlægges.
  • 1952: Det sidste spor fjernes efter afslutning af grustransport.

Vodskov-Østervrå Jernbanes Historiske Betydning

Vodskov-Østervrå Jernbane er et eksempel på de udfordringer, der prægede Danmarks privatbaner. Dens korte levetid skyldtes dens placering, økonomiske problemer og manglende evne til at konkurrere med andre transportmidler. Trods dette har banen efterladt et varigt aftryk i Nordjyllands historie og infrastruktur.


Vigtige stamdata for Vodskov-Østervrå Jernbane

Jernbanens længde i km 36,5
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 27. maj 1908 - LOV nr 156
Baneforkortelse
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1914.04.30
Jernbanen indviet1924.05.20
Jernbanen åbnet1924.05.21
Persontrafik nedlagt1950.03.31
Godstrafik nedlagt1950.03.31
Jernbanen nedlagt1950.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
Skinnevægt22,5 kg/m
BallastGrus
Max stigning12,5 ‰
Hastighed gennemsnitlig max45 km/t, senere 60 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane


Vodskov-Østervrå Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1939.04.011950.03.31Hjørring PrivatbanerHP
1924.05.211939.04.01Vodskov-Østervraa


Vodskov-Østervrå Jernbane havde følgende stoppesteder



Banekort over Vodskov-Østervrå Jernbane

Banekort fra Vodskov-Østervrå Jernbane (VØ).
Banekort fra Vodskov-Østervrå Jernbane (VØ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 27. november 2011 - LINK til kilde.


Vodskov Station (Vsk) var Vodskov-Østervrå Jernbane banens første station

Vodskov station servicerede først Sæbybanen (Nørresundby-Sæby-Frederikshavn) fra 1899 til 1968 og Hjørring-Hørby banen fra 1913 til 1953.

Byggeår1899
Åbnet1899.07.18
Nedlagt1968.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektPaul Severin Arved Paulsen
AdresseLangs Banen 51, 9310 Vodskov
StednavneforkortelseVsk
Højdeplacering over havet8,5 meter
GPS koordinater57.104010,10.030464




Skytteplantagen Trinbræt lå 3,8 km. fra første station.

Skytteplantagen trinbræt lå lidt nord for Vodskov, og blev oprettedes i 1929. Trinbrættet lå i Skytteplantagen i kanten af Hammer Bakker, ved skovvejen til traktørstedet Skytten.

Trinbrættet blev meget benyttet til udflugter på grund af det smukke natur og de fascinerende omgivelser.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1950.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet29,9 meter
GPS koordinater57.117030258984904,10.05412089590824




Uggerhalne Station lå 4,5 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1924.05.20
Nedlagt1950.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektSylvius Knutzen
AdresseLedvej 7, 9310 Vodskov
Højdeplacering over havet20,6 meter
GPS koordinater57.132675,10.062731




Brusholt Trinbræt lå 5,9 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929
Nedlagt1950.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet14,1 meter
GPS koordinater57.142311,10.082896




Lyngdrup Trinbræt lå 6,8 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1924.05.20
Nedlagt1950.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet14,0 meter
GPS koordinater57.147056,10.094147


Billede af Lyngdrup Trinbræt.
Billede af Lyngdrup Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Lyngdrup Trinbræt.

Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Hjallerup
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Id: AAL_BL10-A1_035_008.tif




Frederikshvile Trinbræt lå 9,0 km. fra første station.

Frederikshvile trinbræt åbnede i 1928 og lå ud for gården Frederikshvile.

Byggeår1928
Åbnet1928
Nedlagt1950.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet16,0 meter
GPS koordinater57.159634,10.124874




Hjallerup Station (Hja) lå 10,7 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1924.05.20
Nedlagt1950.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektSylvius Knutzen
AdresseJernbanegade 7, 9320 Hjallerup
StednavneforkortelseHja
Højdeplacering over havet19,4 meter
GPS koordinater57.168362,10.142851


Billede af Hjallerup Station.
Billede af Hjallerup Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hjallerup Station.

Titel: Hjallerup Station - 1950 -
Person: Bygningsnavn: Hjallerup Station
Sted: Danmark, Jylland, Hjallerup
Vejnavn: Jernbanegade
Husnummer: 7
Lokalitet: Hjallerup
Postnummer: 9320
By: Hjallerup
Sogn: Hjallerup
Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05754_008.tif




Klavsholm Trinbræt lå 12,5 km. fra første station.

Klavsholm Trinbræt har også været skrevet som Clausholm Trinbræt.

Byggeår1928
Åbnet1928
Nedlagt1950.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet16,1 meter
GPS koordinater57.179779,10.132106




Bjørnholm Station lå 13,8 km. fra første station.

Byggeår1923
Åbnet1924.05.20
Nedlagt1950.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektSylvius Knutzen
AdresseTrøgdrupvej 32, 9320 Hjallerup
Højdeplacering over havet19,7 meter
GPS koordinater57.187436,10.116253


Billede af Bjørnholm Station.
Billede af Bjørnholm Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Bjørnholm Station.

Titel: Trøgdrupvej 32 - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Trøgdrupvej 32, 9320 Hjallerup
Vejnavn: Trøgdrupvej
Husnummer: 32
Lokalitet: Nr. Ravnstrup
Postnummer: 9320
By: Hjallerup
Sogn: Ørum
Matrikelnummer: 1aa, Nr. Ravnstrup, Ørum
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1956
Note: Id: AAL_00857_033.tif




Kildedal (Vodskov-Østervrå) Trinbræt lå 15,9 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1924.05.20
Nedlagt1950.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet28,3 meter
GPS koordinater57.197822,10.141240




Klokkerholm Station lå 17,5 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1924.05.20
Nedlagt1950.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektSylvius Knutzen
AdresseKlintevej 10, 9320 Hjallerup
Højdeplacering over havet35,2 meter
GPS koordinater57.211435,10.151654


Billede af Klokkerholm Station.
Billede af Klokkerholm Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1964 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Klokkerholm Station.

Titel: - 1964 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Klokkerholm, Hellevad
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1964
Note: Id: H13102_022.tif




Røgelhede Station lå 20,3 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1924.05.20
Nedlagt1950.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektSylvius Knutzen
AdresseRøgelhedevej 102, 9320 Hjallerup
Højdeplacering over havet37,2 meter
GPS koordinater57.234847,10.141246


Billede af Røgelhede Station.
Billede af Røgelhede Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Røgelhede Station.

Titel: Røgelhedevej 102 - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Røgelhedevej 102, 9320 Hjallerup
Vejnavn: Røgelhedevej
Husnummer: 102
Lokalitet: Røgelhede
Postnummer: 9320
By: Hjallerup
Sogn: Hellevad
Matrikelnummer: 14a, Røgelhede By, Hellevad
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1956
Note: Id: AAL_00861_051.tif




Kirkegård Trinbræt lå 23,6 km. fra første station.

Byggeår1928
Åbnet1928
Nedlagt1950.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet40,9 meter
GPS koordinater57.260726,10.163867




Hellum Station lå 24,6 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1924.05.20
Nedlagt1950.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektSylvius Knutzen
AdresseYrsavej 5, 9740 Jerslev J
Højdeplacering over havet39,7 meter
GPS koordinater57.269260,10.166766


Billede af Hellum Station.
Billede af Hellum Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Hellum Station.

Titel: Yrsavej 5 - 1956 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Yrsavej 5, 9740 Jerslev J
Vejnavn: Yrsavej
Husnummer: 5
Lokalitet: Hellum
Postnummer: 9740
By: Jerslev J
Sogn: Hellum
Matrikelnummer: 104k, Den nordlige Del, Hellum
Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1956
Note: Id: AAL_00862_018.tif




Musted Trinbræt lå 26,9 km. fra første station.

Byggeår1928
Åbnet1928
Nedlagt1950.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet61,1 meter
GPS koordinater57.288922,10.165008




Kirkholt Trinbræt lå 28,7 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1924.05.20
Nedlagt1950.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet83,9 meter
GPS koordinater57.304623,10.162407




Mylund Station lå 30,1 km. fra første station.

Byggeår1923
Åbnet1924.05.20
Nedlagt1950.03.31
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektSylvius Knutzen
AdresseDårbakvej 7, 9740 Jerslev J
Højdeplacering over havet88,2 meter
GPS koordinater57.316105,10.154749




Vester Mylund Trinbræt lå 31,3 km. fra første station.

Byggeår1937
Åbnet1937
Nedlagt1950.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet74,5 meter
GPS koordinater57.324054,10.164611




Villestrup Trinbræt lå 32,3 km. fra første station.

Byggeår1924
Åbnet1924.05.20
Nedlagt1950.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet62,7 meter
GPS koordinater57.328450,10.178362




Vejen (Vodskov-Østervrå) Trinbræt med Sidespor lå 33,5 km. fra første station.

Vejen fik trinbræt i 1935, men havde allerede mergelsidespor fra 1932.

Byggeår1932
Åbnet1932
Nedlagt1950.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet49,9 meter
GPS koordinater57.329232,10.196929




Østervrå Station (Øvr) var Vodskov-Østervrå Jernbane's endestation og lå 36,5 km. fra første station.

Østervrå Station – En vigtig del af Hørbybanens udvikling

Østervrå Station spillede en central rolle i udviklingen af jernbanenettet i Vendsyssel og var en af de vigtigste mellemstationer på Hørbybanen. Stationen var af samme type som Taars Station, men blev med tiden en af banens mest betydningsfulde stationer, især efter åbningen af Vodskov-Østervrå-banen i 1924. Denne udvikling førte til en markant vækst i både person- og godstrafikken, hvilket gjorde Østervrå til en vigtig regional station.

Da stationen blev opført, var trafikken begrænset, men med den stigende befolkning og de forbedrede transportmuligheder voksede stationens betydning hurtigt. I takt med byens ekspansion blev stationen et centralt bindeled for både passagerer og gods. Østervrå var i sin tid kendt for sine mange mindre virksomheder og handelsliv, og jernbanens tilstedeværelse understøttede denne økonomiske vækst.

Stationsbygningen, tegnet af Sylvius Knutzen, var større end de fleste andre mellemstationer på Hørbybanen. Med sin karakteristiske arkitektur og funktionelle indretning var den en typisk repræsentant for de danske provinsstationer i begyndelsen af 1900-tallet. I denne artikel vil vi gennemgå stationens udvikling, dens betydning for lokalområdet, dens arkitektur og de ændringer, der fandt sted i takt med jernbanens udvikling.

Østervrå Stations tidlige år

Østervrå Station blev etableret som en del af Hørbybanen, der åbnede i begyndelsen af 1900-tallet. På dette tidspunkt var Østervrå en mindre by med omkring 300 indbyggere. I de første år var trafikken beskeden, men i takt med at byen voksede, steg passagerantallet, og stationen blev et vigtigt omdrejningspunkt for transporten i området.

Da Vodskov-Østervrå-banen åbnede i 1924, fik stationen en endnu større rolle. Den nye bane forbedrede forbindelsen mellem Østervrå og det øvrige jernbanenet, hvilket resulterede i en betydelig vækst i trafikken. Passagertrafikken nåede op på omkring 19.000 personer om året, hvilket var en markant stigning sammenlignet med de tidlige år.

Stationens placering i en by, der oplevede vækst i både befolkningstal og erhvervsliv, betød, at den blev en vigtig del af lokalområdets infrastruktur. I 1938 havde Østervrå omkring 800 indbyggere, hvilket var næsten en tredobling i forhold til tiden omkring banens åbning. Samtidig havde byen omkring 40 forretninger og flere små virksomheder, hvilket understregede stationens rolle som et transportknudepunkt.

Udviklingen af gods- og persontrafikken

Godstrafikken på Østervrå Station var i høj grad afhængig af områdets erhvervsliv og naturressourcer. På Hørbybanen varierede mængden af godstrafik alt efter behovet for stentransport, mens Vodskovbanen primært blev brugt til grustransport fra Hellum grusgrav.

Østervrå Station havde et privat sidespor, der blev anlagt i 1919 for at servicere en kartoffelmelsfabrik. Med tiden blev dette sidespor overtaget af en maskinfabrik, hvilket viser, hvordan stationen tilpassede sig de skiftende industrielle behov i området.

Jernbanen spillede en afgørende rolle for byens udvikling, da den muliggjorde transport af varer og råstoffer til og fra byen. Stationens faciliteter blev udvidet i takt med den stigende aktivitet, hvilket resulterede i opførelsen af flere spor og en remise til brug for Vodskovbanen.

Arkitektur og stationsbygningens udformning

Stationsbygningen i Østervrå blev tegnet af arkitekten Sylvius Knutzen og fulgte det samme design som mange andre mellemstationer på Hørbybanen. Dog var bygningen større end de fleste andre, idet den havde flere værelser i begge etager, hvilket gjorde den sammenlignelig med Taars Station.

Fra perronsiden var der to døre – én fra ventesalen og én fra stationskontoret. På vejsiden var der kun én dør, som førte til stationsbestyrerens lejlighed. Bygningen var sammenbygget med et åbent venteskur og en toiletbygning, hvilket var en standardløsning på mange danske provinsstationer fra denne periode.

Selve stationsområdet omfattede oprindeligt et 173 meter langt krydsningsspor samt et læssespor. I forbindelse med Vodskovbanens anlæggelse blev stationsområdet dog markant udvidet med yderligere to omløbs- og opstillingsspor. Læssesporet blev forlænget til 93 meter, og der blev opført en tresporet remise til Vodskovbanens tog.

Planer om udvidelse og den manglende forbindelse til Frederikshavn

Da Vodskovbanen blev etableret, blev der gjort forberedelser til yderligere udvidelser af stationen. Det nordlige stationsareal blev eksproprieret for at gøre plads til flere spor, da der var planer om at anlægge en jernbaneforbindelse fra Østervrå til Frederikshavn.

Denne bane blev dog aldrig realiseret, hvilket betød, at stationens kapacitet aldrig blev fuldt udnyttet i det omfang, det oprindeligt var tiltænkt. De ekstra spor og faciliteter, som var planlagt til den nye bane, blev dog fortsat brugt til godstransport og opbevaring af materiel.

Hvis forbindelsen til Frederikshavn var blevet etableret, ville Østervrå Station sandsynligvis have fået en endnu større betydning i det regionale jernbanenet. Uden denne forbindelse forblev stationens rolle dog begrænset til at være et vigtigt, men ikke afgørende knudepunkt på Hørbybanen og Vodskovbanen.

Østervrå Stations betydning for byen

Jernbanen var afgørende for Østervrås udvikling. Byens vækst i de første årtier efter banens åbning var tæt knyttet til stationens tilstedeværelse. I 1938 havde Østervrå både skoler, en realskole, et afholdshotel, et mejeri, to kirker og et missionshus, hvilket vidner om en by i fremgang.

Mange af de forretninger og virksomheder, der eksisterede i byen, var direkte eller indirekte afhængige af jernbanen, hvilket gjorde stationen til et naturligt centrum for erhvervslivet. Stationens betydning blev dog gradvist reduceret i takt med, at vejtransport overtog en større del af både gods- og passagertrafikken.

Byggeår1913
Åbnet1913.11.07
Nedlagt1953.03.15
NedrevetEksisterer stadig
ArkitektSylvius Knutzen
AdresseLiljevej 10, 9750 Østervrå
StednavneforkortelseØvr
Højdeplacering over havet35,6 meter
GPS koordinater57.345009,10.235512


Billede af Østervrå Station.
Billede af Østervrå Station. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1950 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Østervrå Station.

Titel: Østervraa Station - 1950 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Østervrå
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1950
Note: Id: L05422_030.tif




Litteratur for: Vodskov-Østervrå Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med tog til Løkken - Hjallerup - Skagen
Finn Madsen og Frank Sørensen
2012
27
Aalborg
Limfjordsbanen
Nordjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordjyske jernbaner
Niels Jensen
1976
119
København
J. Fr. Clausen
87-11-03756-3
Vodskov-Østervraa Banen (Dansk Jernbane-Klub: 13)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vodskov-Østervraa Banen (Dansk Jernbane-Klub: 13)
B. Wilcke og P. Thomassen
1965
58

Dansk Jernbane-Klub