Med lov af 12. maj 1882 blev det vedtaget at anlægge en jernbane mellem Horsens og Juelsminde. Banen slap forholdsvis hurtigt gennem behandlingen i Rigsdagen, hvilket blandt andet skyldtes at staten ikke skulle bidrage økonomisk i baneanlægget men kun dække halvdelen af ekspropriationsomkostningerne. Banen var anlagt som en let bane der ikke var indhegnet. Skinnevægten var 17,5 kilo per meter. I 1927 blev sporet dog ombygget til en skinnevægt på 27,55 kilo pr meter og på en kortere strækning endda med skinnevægt 33,4 kilo pr. meter. HJJ benyttede statsbanestationen i Horsens hvor statsbanepersonale stod for den daglige kundebetjening.
I de første år af dens levetid var banen en ganske fornuftig, omend ikke prangende, forrentning. 1950 - 1953 havde banen en pæn andel i mergel transporterne. Det var en periode hvor det i landbrugskredse atter var god tone at køre mergel på markerne. Da den tendens ophørte forsvandt transportunderlaget også. Trods mange og ihærdige anstrengelser lykkedes det ikke for banen at finde andre godskunder som erstatning.
Senere i dens tilværelse fik den store problemer med den tiltagende rutebiltrafik i området omkring Horsens og Vejle. Jernbanekommissionen af 1954 placerede HJJ i gruppe 3, hvilket betød at kommissionen ikke anså banen for tilstrækkeligt bæredygtig og derfor burde indstille driften ved statsgarantiperiodens udløb, eller umiddelbart derefter. Den hårde konkurrence fra landevejstransporten i området endte til sidst også med at tage livet af banen. Dermed var HJJ den første af banerne med udgangspunkt i Horsens der måtte lade livet.
Det skal for en god ordens skyld nævnes at færgeruten mellem Kalundborg og Juelsminde ikke var anlagt på det tidspunkt hvor banen blev nedlagt og derfor ikke kom i betragtning som mulig kilde til nye indtægter.
Horsens første banegård var fra åbningen af strækningen Fredericia-Århus i 1868 bevarede i alle ca. 60 år sit oprindelige udseende uden større udvendige ændringer. Horsens Banegård voksede stadigt større i trafikken især efter de 4 privatbaner kom til at udgå fra Horsens. De to smalsporede baner - til Tørring og til Bryrup - holdt sig dog for sig selv, omend ikke langt fra statsbanegården.
Horsens Banegård erstattedes i 1929 af en moderne station, som ud over statsbanen, optog alle de 4 privatbaner, idet de to smalsporede ombyggedes til normalspor og forlængedes til hhv. Thyregod/Ejstrupholm og Silkeborg. Den nye station blev opført ca. 400 meter længere væk fra bymidten af Horsens og var på anlægstidspunkter placeret ret øde ude på en mark.
Den gamle banegård blev nedrevet i 1929, og den smukke banegårdsplads blev anlagt.
Torsted Grusgrav var et sidespor for ballast-afhentning for Horsens Privatbaner.
Byggeår
1884
Åbnet
1884.05.25
Nedlagt
1957.09.30
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
50,3 meter
GPS koordinater
55.826175,9.825330
Billede af Torsted Grusgrav Sidespor - Sidespor er nedrevet, men Torsted Grusgrav Sidespor har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023 Download billede
Ørnstrup Møllevej Trinbræt var udstyret med både perron og nedsænket venteskur.
Byggeår
1936
Åbnet
1936.10.06
Nedlagt
1957.09.30
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
53,3 meter
GPS koordinater
55.822047,9.823903
Billede af Ørnstrup Møllevej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Ørnstrup Møllevej Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023 Download billede
Ørnstrup Holdeplads var med sidespor for vognladningsvise forsendelser. Ørnstrup Holdeplads havde banens mindste bygning, med en lille ventesal, et lille kontor og en ganske lille beboelse for den stedlige ekspedient. Ørnstrup Holdeplads fik senere postekspedition.
Dallerup Skov Trinbræt var med perron og blev oprettet 15. juni 1936 men lukkede igen i 1940. Trinbrættet åbnede igen 31. maj 1952 med det nye navn Dallerupvej Trinbræt.
Byggeår
1936
Åbnet
1952.05.31
Nedlagt
1957.09.30
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
59,8 meter
GPS koordinater
55.807687,9.814290
Billede af Dallerupvej Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Dallerupvej Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023 Download billede
Brå Trinbræt var ved oprettelsen 15. maj 1935 kun med perron, men fik venteskur fra 15. maj 1939. Brå Trinbræt var anlagt med henblik på skolebørnene og lå der, hvor banen krydsede Brå Møllevej.
Byggeår
1935
Åbnet
1935.05.15
Nedlagt
1957.09.30
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
47,8 meter
GPS koordinater
55.766784,9.818489
Billede af Brå Trinbræt. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1947 - LINK til kilde.
Billede af Lindved Jylland Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Lindved Jylland Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023 Download billede
Billede af Grønvejen Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Grønvejen Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 30. september 2023 Download billede
Vesterby åbnede som holdeplads men blev billetsalgssted ca. 6 måneder senere 4. december 1884. Den 1. april 1896 fik Vesterby også sidespor til vognladningsgods.
Højbo Trinbræt blev åbnet 23. maj 1954 godt 3 år før banen lukkede.
Byggeår
1954
Åbnet
1954.05.23
Nedlagt
1957.09.30
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
15,4 meter
GPS koordinater
55.703527,9.997440
Billede af Højbo Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Højbo Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. april 2023 Download billede
Juelsminde Syd Trinbræt havde perron og venteskur.
Byggeår
1884
Åbnet
1884.05.25
Nedlagt
1957.09.30
Nedrevet
Nedrevet
Højdeplacering over havet
4,2 meter
GPS koordinater
55.708879,10.008900
Billede af Juelsminde Syd Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Juelsminde Syd Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. april 2023 Download billede
Juelsminde Station (Jm) var Horsens-Juelsminde Jernbane's endestation og lå 30,2 km. fra første station.
Juelsminde Station havde 4 spor ved stationen, havnespor, drejeskive, tosporet dampremise og ensporet motorremise.
For Juelsminde var der tegnet en pompøs station der var på størrelse med de største DSB-stationer, da man regnede med at Juelsminde ville blive et vigtigt trafikknudepunkt. Man valgte dog at bygge en træbygning der skulle være midlertidig medens man lige så tiden an. Juelsminde blev ikke det trafikale knudepunkt man forventede og den midlertidige træbygninger kom til at fungere i hele banens levetid.
Byggeår
1884
Åbnet
1884.05.25
Nedlagt
1957.09.30
Nedrevet
2001
Stednavneforkortelse
Jm
Højdeplacering over havet
3,1 meter
GPS koordinater
55.71234618858191,10.013495180371471
Billede af Juelsminde Station. Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1956 - LINK til kilde.