Assens havde længe gået og ønsket sig en jernbaneforbindelse men det blev ved de gode idéer og tanker indtil der i slutningen af 1870'erne kom gang i planerne om en sukkerfabrik i området. Sukkerfabrikken var ikke begrundelsen men sikkert et af de udslagsgivende punkter der førte til at man ved lov af 18. februar 1881 gav regeringen bemyndigelse til at anlægge en jernbane mellem Tommerup og Assens. Der var dog grænser for euforien idet den bevilligede bane var tænkt anlagt som en let bredsporet bane. Anlægsarbejderne blev påbegyndt i efteråret 1882 og Assensbanen var klar til indvielse den 31. maj 1884. Det var dog ikke statsbanerne der stod for indvielserne, her havde man egentlig tænkt sig at optage driften uden større festivitas, men derimod en privat kommité.
I starten indledte man med 3 daglige tog i hver retning men senere kom der yderligere en daglig afgang mere til. I det daglige kom banen til at høre under 6. banesektion i Odense hvorimod man på maskinsiden var underlagt 2. Maskinsektion i Fredericia. Der var ingen tvivl om at sukkerfabrikken i Assens var en af banens store kunder. Persontrafikken spillede kortvarigt en rolle men nåede aldrig de store højder.
Persontrafikken på banen blev nedlagt den 21. maj 1966 men allerede i årene forinden var banens persontog blevet fremført af litra MH og MT. En for tiden typisk sidebaneeksistens i DSB. Senere blev også godstrafikken nedlagt og idag fremstår banen officielt som spærret godsbane som udelukkende har overlevet på grund af manglende midler til at gennemføre en total nedlæggelse. I perioder har det været muligt at leje skinnecykler på strækningen og ad den vej opleve strækningen.
Tommerups første stationsbygning fra 1865 blev i 1884 omdannet til funktionærboliger, da Tommerup station nummer 2 blev bygget. Tommerups nuværende station er tegnet af arkitekt Thomas Arboe og blev bygget tre-delt. Mod vest lå 2. kl. ventesal. Mod øst lå 3. kl. ventesal og restaurant. I midten fandtes rejsegodsekspedition, postkontor, stationskontor og forhal. På første sal boede stationsforstanderen og ansatte ved banen og postvæsenet.
Fra den 31. maj 1884 til den 21. maj 1966 (godstrafik forekom helt op i 1980'erne) var Tommerup Station endestation for Assensbanen, der gik fra Tommerup til Assens.
Kærum Billetsalgssted åbnedes for beboernes regning i 1913 ud for vogterhus nummer 13. Ønsket fra egnen var egentlig "bare" et trinbræt, men DSB var på det tidspunkt ikke specielt begejstret for stoppesteder uden billetsalg. Kærum Billetsalgssted lå i et meget tyndt opland og havde kun ringe trafik, og nedrykkede derfor til trinbræt i 1940 og lukkede som trinbræt i 1955. Den lille primitive ventebygning blev nedrevet i starten af 1962.
Byggeår
1913
Åbnet
1940
Nedlagt
1955
Nedrevet
1962
Stednavneforkortelse
Kjæ
Højdeplacering over havet
26,4 meter
GPS koordinater
55.252624,9.940258
Billede af Kærum Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Kærum Trinbræt har ligget her. Fotograf: Jacob Laursen - Dato: 2023.10.18 10:26:11