Vejle-Vandel Jernbane - operatør: VVGJ (Oprindelig: VVJ)




Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane: En Historisk Rejse

Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane (VVGJ) var en dansk privatbane, der blev anlagt i to etaper: Vejle-Vandel i 1897 og Vandel-Grindsted i 1914. Denne jernbane spillede en central rolle for oplandet omkring Vejle og Grindsted, men blev til sidst udkonkurreret af biltrafikken og nedlagt i 1957. Med en længde på 47 km og en rig historie er VVGJ stadig en vigtig del af Danmarks jernbanehistorie.

Baggrund for Vejle-Vandel Jernbane

Vejle og Kolding konkurrerede i slutningen af det 19. århundrede om at blive det dominerende trafikknudepunkt i området. Som resultat af denne rivalisering blev der i jernbaneloven af 8. maj 1894 åbnet mulighed for at anlægge en jernbane fra Vejle til Vandel gennem Vejleådalen. Kolding måtte nøjes med en bane til Egtved.

Eneretsbevillingen til Vejle-Vandel Jernbaneselskab (VVJ) blev udstedt den 6. november 1894. Anlægsarbejdet blev udliciteret til entreprenør Lauritz Petersen og påbegyndt i 1895. Staten dækkede halvdelen af anlægsudgifterne. Byggeriet bød på udfordringer, især opfyldningen af området ved Ravning Enge, hvor der blev anvendt store mængder materialer og arbejdskraft.

Indvielsen af Vejle-Vandel Banen

Efter to års arbejde blev banen indviet den 9. september 1897. Dagen efter, den 10. september, begyndte den daglige drift med tre tog i hver retning. VVJ delte driftsbestyrer og faciliteter med Vejle-Give Jernbane (VGJ). Banens endestation i Vejle var Nordbanegården, hvor passagerer måtte tage hesteomnibus eller gå for at komme videre til Vejle Hovedbanegård. Først i 1955 fik togene lov til at køre direkte til Vejle H.

Forlængelsen til Grindsted og Navneskift

Efter åbningen af VVJ opstod der planer om at forlænge banen til Grindsted. Dette blev vedtaget i den store jernbanelov af 1908, og koncessionen blev givet den 20. september 1912. Forlængelsen blev åbnet den 21. maj 1914, og selskabet ændrede navn til Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane (VVGJ).

Grindsted blev i denne periode udviklet til et af Danmarks største jernbaneknudepunkter med forbindelser i seks retninger. VVGJ spillede en vigtig rolle i byens tidlige jernbanehistorie, men måtte senere dele ansvaret med Diagonalbanen og DSB.

Infrastruktur og Drift

Banen havde et varieret transportmønster gennem årene. I de tidlige år var godstrafikken betydelig, især med transport af landbrugsprodukter, mergel og kalk til jordforbedring, samt gods til De Forenede Papirfabrikker i Haraldskær og Vingsted Mølle. I 1927 blev motordrift indført, og seks nye trinbrætter blev etableret.

Under Besættelsen (1940-45) blev banen brugt intensivt af den tyske besættelsesmagt. Dette inkluderede transporter til anlæggelsen af flyvepladsen i Vandel og skydebanerne ved Vingsted. Banens materiel blev overbelastet, og efter krigen var banen stærkt nedslidt. Trods en modernisering i 1948 med to skinnebusser faldt både person- og godstrafik.

Nedlæggelsen af VVGJ

Efter Anden Verdenskrig blev banen gradvist udkonkurreret af biltrafikken. Driftsunderskud begyndte allerede i 1920'erne, og kun under Besættelsen oplevede banen overskud. Den 31. marts 1957 kørte den sidste skinnebus på strækningen, hvorefter banen officielt blev nedlagt.

Af de oprindelige 47 km tracé er 23,5 km bevaret, hvoraf 18,5 km nu udgør cykelruten Bindeballestien. Denne sti blev indviet den 9. maj 1987 og strækker sig fra Aagade i Vejle til Bindeballe Købmandsgård.

Stationsbygninger og Bevaring

Langs strækningen blev flere stationsbygninger opført, mange tegnet af lokale arkitekter. Vejle Nordbanegård, der var en vigtig del af banen, blev revet ned i maj 1984. Stationsbygningerne i Billund, Skibet og Østerby er også nedrevet. På strækningen Vandel-Grindsted er enkelte stationsbygninger bevaret, hvoraf flere er designet af arkitekten Vilhelm Petersen.

Banens Betydning

I sine aktive år havde VVGJ stor betydning for de områder, den gennemløb. Transport af mergel og kalk var afgørende for at omdanne de fattige hedeområder til frugtbare landbrugsarealer. Desuden spillede banen en vigtig rolle for turismen, især gennem Vejleådalen og Randbøl Hede, hvor lokale initiativer promoverede naturen som turistattraktion.

Under Besættelsen var banen en vital del af logistikken for både den tyske besættelsesmagt og den lokale befolkning. Trods udfordringer og pres fra tyskerne fortsatte banen sin drift med dedikation og mod fra personalets side.


Vigtige stamdata for Vejle-Vandel Jernbane

Jernbanens længde i km 28,3
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 8. maj 1894 - LOV nr. 88
BaneforkortelseVVJ
Statstilskud i %50 %
Dato for Koncession1894.11.06
Jernbanen indviet1897.09.09
Jernbanen åbnet1897.09.10
Persontrafik nedlagt1957.03.31
Godstrafik nedlagt1957.03.31
Jernbanen nedlagt1957.03.31
SportypeEnkeltsporet
Sporvidde1.435 mm
SkinnevægtVed lukning af banen i 1957 bestod banen både af 17,5, 22,45 og 24 kg/meter skinner
BallastGrus
Hastighed max60 km/t
El driftNej
TogkontrolsystemNej
Bane statusPrivatbane


Vejle-Vandel Jernbane har haft følgende jernbaneoperatører igennem banens levetid

Start datoSlut datoJernbaneselskabEjendomsmærke
1914.05.211957.03.31Vejle-Vandel-Grindsted JernbaneVVGJ
1897.09.101914.05.21Vejle-Vandel Jernbane, senere VVGJVVJ


Vejle-Vandel Jernbane havde følgende stoppesteder



Banekort over Vejle-Vandel Jernbane

Banekort fra Vejle-Vandel Jernbane (VVJ).
Banekort fra Vejle-Vandel Jernbane (VVJ).
Kilde: © wikipedia.org og OpenStreetMap contributors - openstreetmap.org CC BY-SA 2.0 / CC BY-SA 3.0 - artikler og andre medier under frie og åbne licenser. - Dato: den 20. oktober 2011 - LINK til kilde.


Vejle Station (Vj) [1868-1998] lå -1,2 km. fra første station.

Vejle Station [1868-1998]: Fra kamp til central jernbaneby

Vejle Station, også kendt som Vejle Trafikcenter, er i dag en vigtig del af det danske jernbanenetværk. Men det var langt fra en selvfølge, at Vejle skulle blive en stationsby i midten af 1800-tallet. Der skulle kæmpes hårdt for at få jernbanen ført igennem byen, og denne kamp har haft en afgørende betydning for Vejles udvikling som industriby. I dag forbinder Vejle Station store dele af landet og er en central del af den østjyske længdebane.

Kampen for at blive en stationsby

I begyndelsen af 1860'erne så det længe ud til, at Vejle ikke ville blive en del af det jyske jernbanenet. Planerne for jernbanens linjeføring var nemlig lagt vest om byen, med en rute, der ville forbinde Horsens med Kolding via Jelling og Anst, uden at passere Vejle. Vejlenserne frygtede, at en sådan beslutning ville skade byens fremtidige udvikling og økonomi. I et bønskrift til Rigsdagen udtrykte de deres bekymringer med ordene: "ikke blot vil Byen standses i sin udvikling, men den vil – om end gradevis – dog sikkert gå til Grunde".

Tidligere amtmand Orla Lehmann var en af de stærkeste fortalere for at få jernbanen ført igennem Vejle. Hans store indsats i Landstinget spillede en afgørende rolle i, at Vejle endelig blev en del af jernbanenettet. Resultatet af denne kamp blev en stor sejr for byen, og d. 4. oktober 1868 blev Vejle officielt en stationsby, da jernbanen mellem Horsens, Vejle og Fredericia blev indviet.

Indvielsen af Vejle Station i 1868

Indvielsen af Vejle Station var en stor begivenhed, der tiltrak opmærksomhed fra hele byen. På dagen var byen pyntet med flag, guirlander og kranse, og kl. 17.25 rullede det festlige indvielsestog med 12 vogne ind på stationen. Musikkorps og en stor menneskemængde tog imod toget, og der blev holdt skåltaler og serveret forfriskninger i ventesalen. Denne dag markerede begyndelsen på en ny æra for Vejle, hvor byen blev en central spiller i Danmarks transportnet.

Vejle Station blev hurtigt et travlt knudepunkt, og den livlige trafik til og fra banegården på Borgvold bidrog til byens økonomiske vækst. Den nye jernbaneforbindelse havde en betydelig indvirkning på byens industrielle udvikling, og Vejles status som en vigtig industriby blev styrket.

Skepsis over for den nye jernbane

Selvom mange fejrede jernbanens ankomst til Vejle, var ikke alle lige begejstrede. Vejles vognmandslaug frygtede, at jernbanen ville ødelægge deres forretning, da togene gjorde deres monopol på dagsvognskørsel overflødigt. Smedene var også bekymrede, da de forudså et fald i behovet for at sko heste og reparere hestevogne. Disse grupper af håndværkere oplevede dog, at jernbanen skabte nye muligheder og økonomisk fremgang, som med tiden også kom dem til gavn.

Udbygning af jernbanenettet i Vejle

Efter indvielsen af Vejle Station i 1868 fulgte en række udvidelser af jernbanenettet, der yderligere forstærkede Vejles rolle som transportcentrum. I 1894 blev banen mellem Vejle, Give og Herning anlagt, hvilket gjorde det nemt at transportere varer mellem det indre Jylland og havnen i Vejle. Denne forbindelse styrkede Vejles position som en vigtig handelsby.

I 1897 blev banen mellem Vejle og Vandel anlagt, og i 1914 blev denne bane forlænget til Grindsted. Under Anden Verdenskrig spillede denne strækning en særlig rolle, da den blev brugt til transport af brunkul og andre nødvendigheder, især på grund af landingsbanen i Vandel.

Fra stationsby til moderne trafikcenter

Vejle Station har gennemgået flere moderniseringer siden dens opførelse i 1868. Den oprindelige banegård blev bygget på Borgvold, hvor den erstattede resterne af en gammel borg fra 1300-tallet, Castrum Wethæl. Bygningen blev fejret med manér, og festlighederne fortsatte længe efter indvielsen.

I dag er Vejle Station en moderne transporthub, der betjener både tog, regionalbusser og bybusser. Stationens centrale beliggenhed gør den til et vigtigt knudepunkt for både pendlertrafik og længere rejser. Med DSB's InterCity- og regionaltog kan rejsende fra Vejle hurtigt komme til store dele af Danmark, og stationens faciliteter, såsom billetautomater, bagagebokse og en 7-Eleven, gør rejsen komfortabel for de mange passagerer, der dagligt benytter stationen.

Vejle Station har spillet en central rolle i byens udvikling siden dens indvielse i 1868. Kampen for at få jernbanen ført gennem byen var afgørende for Vejles vækst som industriby, og stationen har siden været et vigtigt knudepunkt for både gods- og passagertransport. Gennem udbygning af jernbanenettet og moderniseringer har Vejle Station tilpasset sig tidens behov og er i dag en essentiel del af Danmarks jernbanesystem.

Nedrivningen af Vejle Station og åbningen af den nye station i 1998

Efter  130 år som et centralt knudepunkt for jernbanetrafikken i Østjylland, blev den oprindelige Vejle Station fra 1868 nedrevet i 1997. Byens behov for en moderniseret station, der kunne håndtere den stigende mængde af både tog- og buspassagerer, førte til beslutningen om at bygge en helt ny station. Den nye Vejle Station, som blev opført på samme centrale placering, åbnede i 1998. Med moderne faciliteter og et forbedret trafikcenter kunne stationen nu bedre imødekomme de krav, der var nødvendige for at sikre effektiv transport i en voksende by. Vejles nye station fortsætter med at være et vigtigt trafikalt knudepunkt for både tog, busser og pendlere i hele Danmark.

Byggeår1868
Åbnet1868.10.04
Nedlagt1998.06.15
Nedrevet1997
AdresseBanegårdspladsen 13, 7100 Vejle
StednavneforkortelseVj
Højdeplacering over havet5,3 meter
GPS koordinater55.706667,9.536586




Vejle Nordbanegård (Vé) [1894-1960] var Vejle-Vandel Jernbane banens første station

Vejle Nordbanegaard åbnede den 2. august 1894 sammen med den private Vejle-Give Jernbane. I 1897 blev Nordbanegaarden tillige ende- og hovedstation for Vejle-Vandel Jernbane, og var indtil 1914 en hyggelig lokalstation, dog uden persontogsforbindelse med Vejles statsbanegård.

DSB overtog i 1912 Vejle-Give Jernbane og forlænget den til Herning i 1914. Samme år forlængedes Vandelbanen til Grindsted, og denne bane havde Vejle Nord som endestation lige til privatbanens nedlæggelse i 1957.

Som DSB-station fik Vejle Nordbanegaard en trist skæbne, hvor bybusser og rutebiler tog det meste af persontrafikken og fra 1960 var Vejle Nord kun trinbræt med sidespor og godsekspedition. Godsekspedition ophørte dog i 1961.

Vejle Nord Trinbræt nedlagdes i 1970 medens sidesporet bevaredes, af hensyn til private virksomheder, frem til 1983. Vejle Nordbanegård var i forfald og blev nedrevet i 1984.

Stationsforkortelsen for Vejle Nordbanegård har være både Vl og Vé.

Byggeår1894
Åbnet1894.08.02
Nedlagt1960
Nedrevet1984 (Maj)
ArkitektThomas Arboe
Stednavneforkortelse
Højdeplacering over havet6,2 meter
GPS koordinater55.716395,9.535765


Billede af Vejle Nordbanegård er nedrevet, men den har ligget her.
Billede af Vejle Nordbanegård er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. august 2016
Download billede



Svanholm Trinbræt lå 1,5 km. fra første station.

Byggeår1929
Åbnet1929.08.17
Nedlagt1957.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet4,8 meter
GPS koordinater55.714417,9.511113


Billede af Svanholm Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her.
Billede af Svanholm Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. august 2016
Download billede



Trædballe Trinbræt lå 3,1 km. fra første station.

Trædballe blev officielt trinbræt fra 15. juli 1931, men inden da standsede toget (hvis dette var anmeldt i forvejen) med selskaber, der skulle til det landskendte forlystelsessted Trædballehus.

Byggeår1931
Åbnet1931.07.15
Nedlagt1957.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet5,5 meter
GPS koordinater55.711146,9.498667


Billede af Trædballe Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her.
Billede af Trædballe Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. august 2016
Download billede



Skibet Holdeplads (Sb) lå 6,2 km. fra første station.

Skibet Holdeplads var med med 160 meter omløbsspor som de andre holdepladser.

Byggeår1897
Åbnet1897.09.10
Nedlagt1957.03.31
NedrevetNedrevet
StednavneforkortelseSb
Højdeplacering over havet6,1 meter
GPS koordinater55.705854,9.444720


Billede af Skibet Holdeplads.
Billede af Skibet Holdeplads. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Skibet Holdeplads.

Titel: - 1948-1952 -
Person: Bygningsnavn: Skibet Station
Sted: Danmark, Jylland, Skibet
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Station på Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane (nedlagt 1957)
Id: AAL_BL36-A1_167_006.tif




Kvak Mølle Trinbræt lå 7,2 km. fra første station.

Byggeår1927
Åbnet1927.12.22
Nedlagt1957.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet6,0 meter
GPS koordinater55.700946,9.431056


Billede af Kvak Mølle Trinbræt.
Billede af Kvak Mølle Trinbræt. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Sylvest Jensen Luftfoto - Dato: 1955 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Kvak Mølle Trinbræt.

Titel: - 1955 -
Person: Bygningsnavn: Sted: Danmark, Jylland, Vejle
Vejnavn: Husnummer: Lokalitet: Postnummer: By: Sogn: Matrikelnummer: Ophav: Sylvest Jensen Luftfoto
År: 1955
Note: Id: H06370_007.tif




Haraldskær Fabrik Holdeplads (Hk) lå 9,6 km. fra første station.

Haraldskær Fabrik Holdeplads var med med 160 meter omløbsspor som de andre holdepladser.

Byggeår1896
Åbnet1897.09.10
Nedlagt1957.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseKærbøllingvej 106, 7182 Bredsten
StednavneforkortelseHk
Højdeplacering over havet9,0 meter
GPS koordinater55.688752,9.403940


Billede af Haraldskær Fabrik Holdeplads.
Billede af Haraldskær Fabrik Holdeplads.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2020
Download billede



Vingsted Mølle Holdeplads (Vs) lå 11,8 km. fra første station.

Vingsted Mølle Holdeplads var med med 160 meter omløbsspor som de andre holdepladser.

Byggeår1897
Åbnet1897.09.10
Nedlagt1957.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseSkyttevej 4, 7182 Bredsten
StednavneforkortelseVs
Højdeplacering over havet12,1 meter
GPS koordinater55.675979,9.382903


Billede af Vingsted Mølle Holdeplads.
Billede af Vingsted Mølle Holdeplads.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. august 2016
Download billede



Keldkær Sidespor lå 12,4 km. fra første station.

Der gik en tipvognsbane til et mergelleje på ved herregården Kjeldkærs til Keldkær Sidespor.

Byggeår1932
Åbnet1932.12.09
Nedlagt1939
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet16,1 meter
GPS koordinater55.678705,9.371358




Teglgård Trinbræt lå 12,8 km. fra første station.

Byggeår1927
Åbnet1927.09.24
Nedlagt1957.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet17,3 meter
GPS koordinater55.679310,9.366668


Billede af Teglgård Trinbræt.
Billede af Teglgård Trinbræt.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. august 2016
Download billede



Ravning Holdeplads lå 14,2 km. fra første station.

Ravning holdeplads var fra starten kun med et stikspor - men fra 1901 med 160 meter omløbsspor som de andre holdepladser.

Byggeår1897
Åbnet1897.09.10
Nedlagt1957.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseRavningvej 25, 7182 Bredsten
Højdeplacering over havet16,3 meter
GPS koordinater55.674975,9.347408


Billede af Ravning Holdeplads.
Billede af Ravning Holdeplads.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 16. juli 2020
Download billede



Søgård (VVJ) Trinbræt lå 15,7 km. fra første station.

Søgård Trinbræt blev oprettet som følge af at banen fik motordrift.

Byggeår1927
Åbnet1927.09.24
Nedlagt1957.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet14,9 meter
GPS koordinater55.666363,9.326435


Billede af Søgård (VVJ) Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her.
Billede af Søgård (VVJ) Trinbræt er nedrevet, men den har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. august 2016
Download billede



Lihmskov Holdeplads (Ls) lå 17,3 km. fra første station.

Byggeår1897
Åbnet1897.09.10
Nedlagt1957.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseTørskindvej 89, 7183 Randbøl
StednavneforkortelseLs
Højdeplacering over havet21,4 meter
GPS koordinater55.662038,9.305851


Billede af Lihmskov Holdeplads.
Billede af Lihmskov Holdeplads. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Det Kgl. Bibliotek, Aalborg Luftfoto - Dato: 1948-1952 - LINK til kilde.


Noter til: Billede af Lihmskov Holdeplads.

Titel: - 1948-1952 - Lihmskov Station
Person: Bygningsnavn: Lihmskov Station
Sted: Danmark, Jylland, Lihmskov
Vejnavn: Tørskindvej
Husnummer: 89
Lokalitet: Lihmskov Mark
Postnummer: 7183
By: Randbøl
Sogn: Nørup
Matrikelnummer: Ophav: Aalborg Luftfoto
År: 1948-1952
Note: Station på Vejle-Vandel-Grindsted Jernbane (nedlagt 1957)
Id: AAL_BL36-A1_176_006.tif




Bindeballe Holdeplads (Bd) lå 20,7 km. fra første station.

Bindeballe Holdeplads var med med 160 meter omløbsspor som de andre holdepladser.

Bindeballe holdeplads blev anlagt efter en lang og sej stigning dert førte banen fra ådalen ved Lihmskov op til Randbøl Hede. Bindeballe Holdeplads blev passet af et ægtetepar, hvor konen tog sig af holdepladsen, mendens manden stod for eftersynet af banestrækningen.

Bindeballe var, en meget øde og den mest stille holdepladser på banestrækningen, mder var dog en rimelig trafik af gods bl.a. kunstgødning, tørv, fiskefoder og grangrønt.

Bindeballe var en meget stille Holdeplads, men stilheden blev imidlertid brudt den 2. maj 1944, da to tog stødte sammen på stationen. Takket være personalets snarrådige indsats blev den store katastrofe undgået. Fem måneder efter var der problemer med løbske vogne, der lavede ravage på holdepladsen. Derefter sænkede stilheden sig atter over Bindeballe.

Den gamle station Stationen blev købt af det offentlige i 1985, og banestrækningen fra Vejle til Bindeballe blev herefter genetableret og døbt Bindeballestien. En rekreativ sti med samme føring som den gamle Vandelbanes. Den gamle station i Bindeballe blev sat i stand i 1987, og samme år dannede en gruppe lokale togentusiaster foreningen Vandelbanegruppen. Bindeballe er blevet tilført et par gamle togvogne på skinner, og signalmasten er blev rejst. Drømmene om at rekonstruere den gamle station blev realiseret i samarbejde med amtet, statsskovvæsenet og museet. I 1995 blev stationens billetkontor og ventesal genskabt, med mange originale effekter fundet frem af personer med relation til banen, fra Vandelbanegruppens arkiver og fra Egnsmuseets. Sammen med købmandsgården ved stationen står stationen i dag som et vidnesbyrd om privatbanens tid.

I 1996 blev Bindeballe station genåbnet som museum for Vandel-banen. Banestrækningen fungerer i dag som vandre- og cykelsti.

Byggeår1897
Åbnet1897.09.10
Nedlagt1957.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseBindeballevej 101, 7183 Randbøl
StednavneforkortelseBd
Højdeplacering over havet40,4 meter
GPS koordinater55.656951,9.260857


Billede af Bindeballe Holdeplads.
Billede af Bindeballe Holdeplads.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 27. august 2016
Download billede



Hofmansfeld Trinbræt lå 23,4 km. fra første station.

Hofmansfeld Trinbræt blev oprettet som følge af at banen fik motordrift.

Byggeår1927
Åbnet1927.03.27
Nedlagt1957.03.31
NedrevetNedrevet
Højdeplacering over havet65,7 meter
GPS koordinater55.677123,9.239609


Billede af Hofmansfeld Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Hofmansfeld Trinbræt har ligget her.
Billede af Hofmansfeld Trinbræt - Trinbræt er nedrevet, men Hofmansfeld Trinbræt har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. juni 2022
Download billede



Skærhølgård Holdeplads lå 24,8 km. fra første station.

Skærhølgård Holdeplads blev kun brugt under strejken i 1956 til læsning af olie på fri bane.

Byggeår1956
Åbnet1956
Nedlagt1956
Nedrevet1956
Højdeplacering over havet77,7 meter
GPS koordinater55.690115,9.248072


Billede af Skærhølgård Holdeplads - Holdeplads er nedrevet, men Skærhølgård Holdeplads har ligget her.
Billede af Skærhølgård Holdeplads - Holdeplads er nedrevet, men Skærhølgård Holdeplads har ligget her.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. juni 2022
Download billede



Randbøl Holdeplads (Rd) lå 25,5 km. fra første station.

Randbøl Holdeplads var med ca. 160 meter omløbsspor som de andre holdepladser.

Byggeår1897
Åbnet1897.09.10
Nedlagt1957.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseHærvejen 45, 7183 Randbøl
StednavneforkortelseRd
Højdeplacering over havet80,9 meter
GPS koordinater55.694900,9.248704


Billede af Randbøl Holdeplads.
Billede af Randbøl Holdeplads.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. juni 2022
Download billede



Vandel Station (Vd) var Vejle-Vandel Jernbane's endestation og lå 28,3 km. fra første station.

Vandel Station blev oprettet ifm. Vejle-Vandel jernbane den 10. september 1897. Senere blev banen forlænget fra Vandel-Grindsted den 21. maj 1914.

Vanden Station fik et sidespor til Flyvestation Vandel.

Byggeår1897
Åbnet1897.09.10
Nedlagt1957.03.31
NedrevetEksisterer stadig
AdresseGl. Stationsvej 8, 7184 Vandel
StednavneforkortelseVd
Højdeplacering over havet77,8 meter
GPS koordinater55.707916,9.214088


Billede af Vandel Station.
Billede af Vandel Station.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. juni 2022
Download billede



Litteratur for: Vejle-Vandel Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Østjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Østjyske jernbaner
Niels Jensen
1978
154
København
J. Fr. Clausen
87-11-03852-7