Planerne om en jernbane mellem Lemvig og Struer
I loven af 20. marts 1918 blev der fremlagt planer om en jernbane mellem Lemvig og Struer, hvor staten skulle yde et bidrag på 50 procent. Trods denne støtte blev banen aldrig realiseret. Linieføringen skulle have fulgt en rute fra Lemvig Station over Rom, Fabjerg, Nørre Nissum, Gudum og Resen til Struer. En del af banen skulle have delt spor med VLTJ fra Lemvig til Rom og derefter med Oddesundbanen de sidste 3,5 km ind til Struer.
Lemvig Byråd og de økonomiske overvejelser
Så sent som i juni 1915 var Lemvig Byråd villige til at yde et tilskud på 125.000 kroner til projektet. På trods af Rigsdagen behandlede spørgsmålet i 1920'erne, og intensive forhandlinger blev ført omkring betingelserne for en koncession, endte projektet med at blive opgivet.
Den planlagte strækning
Den planlagte strækning var tænkt som følger:
- Lemvig (km 0)
- Rom (km 2)
- Fabjerg (km 7)
- Gudum (km 13)
- Resen (km 17)
- Struer (km 23)