Lemvig-Struer Jernbane - operatør: LSJ, en artikel om Lemvig-Struer Jernbane




Planerne om en jernbane mellem Lemvig og Struer

I loven af 20. marts 1918 blev der fremlagt planer om en jernbane mellem Lemvig og Struer, hvor staten skulle yde et bidrag på 50 procent. Trods denne støtte blev banen aldrig realiseret. Linieføringen skulle have fulgt en rute fra Lemvig Station over Rom, Fabjerg, Nørre Nissum, Gudum og Resen til Struer. En del af banen skulle have delt spor med VLTJ fra Lemvig til Rom og derefter med Oddesundbanen de sidste 3,5 km ind til Struer.

Lemvig Byråd og de økonomiske overvejelser

Så sent som i juni 1915 var Lemvig Byråd villige til at yde et tilskud på 125.000 kroner til projektet. På trods af Rigsdagen behandlede spørgsmålet i 1920'erne, og intensive forhandlinger blev ført omkring betingelserne for en koncession, endte projektet med at blive opgivet.

Den planlagte strækning

Den planlagte strækning var tænkt som følger:
  • Lemvig (km 0)
  • Rom (km 2)
  • Fabjerg (km 7)
  • Gudum (km 13)
  • Resen (km 17)
  • Struer (km 23)



Vigtige stamdata for Lemvig-Struer Jernbane

Jernbanens længde i km 23,0
Optaget på JernbanelovJernbaneloven af 20. marts 1918 - LOV nr 185
BaneforkortelseLSJ
Statstilskud i %50 %
Jernbanen åbnetIkke anlagt
Persontrafik nedlagtIkke anlagt
Godstrafik nedlagtIkke anlagt
Jernbanen nedlagtIkke anlagt
Sporvidde1.435 mm
El driftNej




Litteratur for: Lemvig-Struer Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Vestjyske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestjyske jernbaner
Niels Jensen
1977
110
København
J. Fr. Clausen
87-11-03821-7