ØSJS - Østsjællandske Jernbaneselskab, senere Østbanen
Østsjællandske Jernbaneselskab (ØSJS eller Østbanen) var et dansk jernbaneselskab. Selskabet betjente linjerne Køge-Hårlev/Rødvig/Faxe Ladeplads (Østbanen) og påbegyndte drift 1. juli 1879. Østbanen var frem til den 1. januar 2009 en del af Lokalbanen A/S og Hovedstadens Lokalbaner A/S, hvorefter banen fusioneredes med de øvrige privatbaner i Region Sjælland til Regionstog A/S og den 1. juli 2015 indgik banen sammen med de andre baner under Regionstog og Lokalbanen i Lokaltog.
Banen er en gaffelbane og består af to linjer: 110R (Køge-Fakse Ladeplads) og 210R (Køge-Rødvig). Østbanen benytter i 2019 nye Lint 41-togsæt fra 2011, som afløste de 30 år gamle Y-tog, også lokalt kaldet "Grisen".
Før opgraderingen fra 80 km/t til 100 km/t, kørte Y-togene i mange år sammenkoblet to og to fra Køge til Hårlev, hvor de blev skilt ad, og det forreste togsæt fortsatte til Fakse Ladeplads, mens det bageste kørte til Rødvig. På turen tilbage til Køge blev togene igen sammenkoblet i Hårlev. I dag efter Lint 41-togsættenes indsættelse køres der i 15 min.-drift mellem Køge og Hårlev, mens der er 30 min.-drift mellem Hårlev og hhv. Fakse Ladeplads og Rødvig. Det vil sige, at hver andet tog fra Køge kører til Fakse Ladeplads og hvert andet tog kører til Rødvig.
I 1964 begyndte Østbanens tog at fortsætte fra Køge til Roskilde ad Statens spor (Lille Syd), hvormed man altså kunne køre direkte fra Roskilde til Rødvig og Fakse Ladeplads. Denne ekstra kørsel afvikledes med køreplansændringen den 30. september 1990, og siden har Østbanen ikke tilbudt kørsel på skinnerne til Roskilde, der i stedet er reserveret til linjen Roskilde-Køge-Næstved. I 2014 foreslog Transportministeriet at udbyde Statens spor mellem Roskilde og Køge til Regionstog A/S, hvormed Østbanen pr. 2018 atter kan tilbyde kørsel til Roskilde.