Arriva - Arriva
ARRIVA: En Ny Tidsalder for Jernbanedrift i Danmark
Efter offentliggørelsen af ARRIVA's overtagelse af den udliciterede del af den jyske jernbanetrafik i december 2001 har der været megen diskussion om selskabet og dets evner.ARRIVA's Ankomst til Danmark
Fra 2003 skal vi vænne os til at se navnet ARRIVA på tog. Faktisk er det kommet tidligere, da ARRIVA nu også har overtaget Vestbanen, og dermed findes der allerede ARRIVA-tog i drift i Vestjylland.Det kan næppe komme som en overraskelse. Allerede den 19. februar 2000 meddelte ARRIVA, at de satsede på "at overtage store dele af den danske passagertransport på jernbane fra DSB." Hvis nogen er overraskede over, at ARRIVA har satset voldsomt på at vinde jernbanedrift i Danmark, har de sovet i timen.
ARRIVA's Historie
I 1938 åbnede familien Cowie en forretning, der reparerede motorcykler i den nordengelske by Sunderland. Forretningen udviklede sig løbende, og i 1960 begyndte Cowie, som virksomheden nu hed, at opkøbe andre forhandlere af biler og motorcykler. Det store spring kom i 1965, da virksomheden blev til et aktieselskab under navnet Cowie Group PLC.Virksomheden var en af de første til at se mulighederne i det liberaliserede britiske transportmarked og opkøbte Grey Green i 1980. I 1991 begyndte koncernen også at udleje køretøjer og havde i 2002 en flåde på over 9.000 udlejningskøretøjer. Mellem 1994 og 1996 opkøbte man en række kendte britiske bus- og transportselskaber: Leaside, London South og British Bus Group. I 1997 skiftede virksomheden navn til ARRIVA og udvidede til det europæiske fastland. I 2000 begav ARRIVA sig ind i jernbanesektoren i Storbritannien.
ARRIVA's Rolle i Storbritannien
ARRIVA er en af de største aktører på det britiske transportmarked og disponerer over en flåde på mere end 7.000 køretøjer i hjemlandet. ARRIVA er den største operatør i London-området med over 20 procent af markedet og driver busdrift i mange store britiske byer, herunder Glasgow, Liverpool, Manchester, Newcastle, Leeds og Leicester. Derudover drives trafik for en del af amternes trafikselskaber.ARRIVA's Jernbanedrift
ARRIVA er en forholdsvis ny operatør af jernbanedrift i Storbritannien med to licenser:- ARRIVA Trains Merseyside: Et nærtrafiksystem, der forbinder Liverpool med Chester og Southport. ARRIVA Trains Merseyside gennemfører 800 togløb per dag med 53 tog og 950 ansatte. Man betjener 67 stationer.
- ARRIVA Trains Northern: Leverer lokal- og regionaltrafik i det meste af Nordengland.
ARRIVA's Internationale Forretning
I Storbritannien har ARRIVA også bredt sig ud over andre forretningsgrene. Virksomheden forhandler biler fra mærker som BMW, Cadillac, Ford, Honda, Jaguar, Land Rover, Lexus, Nissan, Peugeot, Range Rover, Renault, Rover, Toyota, Vauxhall og Kawasaki.Endvidere er ARRIVA blevet sin egen leverandør af busser: Selskabet ARRIVA Bus and Coach er en af Storbritanniens største producenter af busser. Selskabet importerer DAF-busser i Storbritannien og opbygger dem efter specifikation.
ARRIVA i Europa
ARRIVA har efterhånden placeret sig solidt på markedet i flere europæiske lande:- Danmark: ARRIVA driver busdrift og har opkøbt Unibus, Silkeborg Bybusser og Bus Danmark.
- Nederlandene: ARRIVA beskæftiger omkring 3.300 personer og har 870 busser i drift mellem 60 lokationer i 30 byer. ARRIVA opererer også 630 minibusser, taxier og ambulancer og har omkring 20 procent af markedet.
- Portugal: ARRIVA beskæftiger omkring 400 personer og har 180 busser i drift, primært i det nordlige Portugal.
- Spanien: ARRIVA har omkring 400 ansatte og 250 busser i drift fra 20 lokationer og har været aktiv på markedet siden 1999.
- Sverige: ARRIVA er aktiv i det sydsvenske område og forventer at udvide tjenesterne på tværs af Øresundsforbindelsen.
ARRIVA's Jernbanedrift i Danmark
ARRIVA's kontrakt på de jyske strækninger inkluderer:- Aarhus - Herning - Skjern - Esbjerg - Tønder ( - Niebüll)
- Aarhus - Viborg - Struer - Thisted
- Struer - Skjern
På de fynske strækninger:
- Odense - Svendborg (Svendborgbanen)
ARRIVA vandt udbuddet med en årlig pris på omkring 156 millioner kroner. Ifølge Trafikministeriet betyder dette en besparelse på 30 procent i forhold til hvad der i øjeblikket betales til DSB. Driften på disse strækninger begyndte i starten af 2003.
Indkøringsvanskeligheder og Kritik
Siden ARRIVA's overtagelse af driften på disse strækninger har der været betydelige indkøringsvanskeligheder. ARRIVA har haft problemer med at skaffe det nødvendige antal lokomotivførere til at overholde køreplanen.Dette har medført en del diskussion i medierne mellem ARRIVA, DSB og Trafikministeriet. Resultatet har været flere møder mellem leverandør og kunde for at løse problemerne. Kritikken har fokuseret på manglende risikostyring og håndtering af bod for manglende opfyldelse af kontrakten. Ansvaret ligger ikke alene hos ARRIVA, men også hos Trafikministeriet og deres rådgivere.
Vestbanen og ARRIVA
Ribe Amt godkendte pr. 1. juni 2002 overdragelsen af Vestbanen A/S til ARRIVA Tog A/S. Vestbanen blev dermed en del af ARRIVA's midt- og vestjyske jernbanekompleks.For Vestbanen betyder dette en betydelig udvikling af de eksisterende faciliteter, og på længere sigt kan det antages at være et ideelt samarbejde. Vestbanen har godsaktiviteter, der bibringer ny viden til ARRIVA, og den tætte kobling til ARRIVA's drift af de midt- og vestjyske strækninger forbedrer Vestbanens konkurrenceevne.