NSJV - Nordsjællands Jernbaneklub ( tidligere HgJK: Helsingør Jernbaneklub)


Nordsjællands Jernbaneklub hed indtil 1995 Helsingør Jernbaneklub (HgJK).

Helsingør Jernbaneklub så dagens lys den 20. marts 1958, da en gruppe lokale jernbaneinteresserede samledes omkring opbygningen af et modelbaneanlæg. Den nye klub tiltrak sig hurtigt offentlighedens opmærksomhed med en udstilling på Helsingør Station.

Helsingør Jernbaneklub indrettede sig i jernbanevognen HHB A1, der hørte til Hornbækbanen og blev opstillet bag Hornbækbanens remise på Grønnehave Station. Der opstod økonomiske problemer i den nye klub, og der da også opstod indbyrdes uoverensstemmelser, sygnede Helsingør Jernbaneklub hen.

Det lykkedes initiativrige medlemmer at få liv i Helsingør Jernbaneklub igen, og jernbaneklubben begyndte at tage form. Da Hornbækbanen i 1966 fejrede jubilæum, og kørte særtog med banens diesellokomotiv og vogne fra Gribskovbanen, fik Helsingør Jernbaneklub selv lyst til at forsøge sig med jernbanemateriel i skala 1:1. Målet var at køre særtog og måske indføre egentlig veterantogsdrift på Hornbækbanen, eventuelt i samarbejde med Teknisk Museum.

Der gik et par år med at finde egnet materiel. Det første lokomotiv var Skive Vestsalling Jernbanes Nr. 1, og en stor del af omkostningerne i forbindelse med købet blev dækket af en kendt sponsor i form af rejsekonge Simon Spies.

Den første tur blev kørt Store Bededag 1968, og herefter fulgte en række særtog på Hornbækbanen, bl.a. til forskellige filmoptagelser. De nye aktiviteter medførte en kraftig ekspansion i medlemstallet, og som tiden gik, døde modelbaneaktiviteterne helt ud.

NSJV har aldrig ejet deres egne spor. I stedet køres der på almindelige jernbanespor, som benyttes af operatører som DSB og Lokaltog. Tjenester kører mest i Nordsjælland, med rutefart i weekender og onsdage hele sommeren.

Aktiviteterne er baseret på to steder: Den gamle station i Græsted er hjemsted for fonden og klubben og huser også vedligeholdelse af vogne og diesellokomotiver, mens Rungsted remise er hjemsted for damplokomotiverne. Driftslokomotiver omfatter tre damplokomotiver, to diesellokomotiver og forskellige ranger- og servicekøretøjer. Begge depoter ejes nu af NSJV.

I 2009 blev det restaurerede damplokomotiv DSB K-582 taget i brug efter et længere projekt for at bringe det til live igen. Den er blevet restaureret til klasse K -looket med den nye, større kedel og runde kuppel. Mens den stadig er luftbremset og dermed har en Knorr-pumpe på siden, er de fleste komponenter i luftbremsesystemet (inklusive tankene) blevet skjult for at komme så tæt som muligt på det vakuumbremsede look.

Rungsted-depotet er nu ved at blive klargjort til det næste store projekt, restaureringen af DSB S-740, som var med i James Bond filmen Octopussy. Der arbejdes stadig i Græsted-remisen på GDS L1-lokomotivet.