Midtjyske Jernbaner A/S - MjbaD



Midtjyske Jernbaner A/S: En Vigtig Brik i Danmarks Jernbanehistorie

Midtjyske Jernbaner A/S blev stiftet den 1. januar 2008 som et resultat af de nye regionsopdelinger i Danmark. Selskabet omfatter de to tidligere privatbaner HHJ (Odderbanen) og VLTJ (Lemvigbanen). På selskabets rullende materiel bruges forkortelsen MjbaD, og det spiller en afgørende rolle i at forbinde Nordvestjylland gennem sine to hovedstrækninger.

Baggrunden for Midtjyske Jernbaner A/S

Midtjyske Jernbaner A/S (Mjba) er et dansk jernbaneselskab, der driver og ejer Lemvigbanen, som forbinder Vemb, Lemvig og Thyborøn i Nordvestjylland. Selskabet driver også en del af den vestjyske længdebane, der strækker sig mellem Skjern og Holstebro. Midtjyske Jernbaner ejes af Midttrafik, Lemvig Kommune, Holstebro Kommune og en gruppe af mindre private aktionærer. Det er en af de mindre, men vigtige jernbaneoperatører i Danmark, og har været med til at sikre fortsat regional togdrift i Vestjylland.

Selskabet blev oprettet som en fusion mellem Lemvigbanen og Odderbanen, der oprindeligt strakte sig fra Aarhus til Odder i Østjylland. Fusionen var et direkte resultat af den nye administrative regionsopdeling, som ændrede mange af de tidligere kommunale strukturer, herunder driften af de lokale jernbaner.

Fusionen og Aarhus Nærbane

En af de vigtigste ændringer for Midtjyske Jernbaner var samdriften mellem Odderbanen og Grenaabanen, som blev omdannet til Aarhus Nærbane. Denne integration medførte, at DSB overtog driften af Odderbanen i december 2012. For Odderbanens vedkommende betød det en gradvis ændring mod en moderne letbanedrift, som senere blev en del af Aarhus Letbane.

I 2016 blev det besluttet, at Odderbanen skulle indgå i Aarhus Letbane. Den 1. september samme år overtog Aarhus Letbane driften af Odderbanen, og persontrafikken på den traditionelle Odderbane blev indstillet 27. august 2016. Dette markerede afslutningen på en epoke for jernbanedrift på strækningen, da den herefter blev ombygget til en letbane.

Aarhus Letbane og Genåbningen af Odderbanen

Ombygningen af Odderbanen og den efterfølgende godkendelsesproces varede i alt to år, før banen igen kunne åbnes som en del af Aarhus Letbane. Genåbningen fandt sted den 25. august 2018, og banen er siden blevet en central del af Aarhus' offentlige transportnetværk. Selvom Odderbanen nu er en letbane, har den stadig en stærk forbindelse til sin jernbanehistorie, og dens overgang fra en traditionel bane til letbane er et eksempel på den teknologiske udvikling inden for offentlig transport.

Med overgangen af Odderbanen til Aarhus Letbane, bestod Midtjyske Jernbaner i en årrække kun af Lemvigbanen, som fortsat kører person- og godstrafik på strækningen mellem Vemb og Thyborøn.

Udvidelse af Strækningen Skjern-Holstebro

En vigtig milepæl for Midtjyske Jernbaner fandt sted den 13. december 2020, da selskabet overtog driften af strækningen mellem Skjern og Holstebro fra Arriva. Denne udvidelse sikrede, at Midtjyske Jernbaner nu driver en større del af Vestjyllands togtrafik og er med til at forbinde flere af regionens byer. For at klare de nye opgaver overtog selskabet fire Desiro-togsæt fra DSB, hvilket gjorde det muligt at øge kapaciteten og sikre en pålidelig togdrift på strækningen.

Driften af Skjern-Holstebro-strækningen markerer en ny fase i selskabets udvikling, hvor de har været i stand til at øge deres tilstedeværelse og betydning i regionen. Denne strækning er vigtig for både pendlertrafik og transport af varer, hvilket gør den til en essentiel del af Vestjyllands infrastruktur.

Lemvigbanen og Y-togene

Midtjyske Jernbaner opererer også de velkendte Y-tog på Lemvigbanen. Disse tog, som går under navnene Storåen, Tangen og Heden, har været en del af Lemvigbanens historie siden fusionen i 2008. Y-togene er en fast bestanddel af den daglige drift og spiller en vigtig rolle i at transportere både passagerer og gods mellem Vemb og Thyborøn.

Lemvigbanen er kendt for at være en af de naturskønneste banestrækninger i Danmark. Den snor sig langs Limfjorden og giver passagererne mulighed for at opleve smukke udsigter over fjorden, klitterne og de små vestjyske byer. Den kombinerede person- og godstrafik på banen har været en succes og har sikret banens fortsatte eksistens, selv i en tid hvor mange mindre jernbaner er blevet nedlagt.

Fakta om Midtjyske Jernbaner



Midtjyske Jernbaner A/S (MjbaD) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
Stedet er fotograferetMjbaD MQ 4111-49112020I drift
Stedet er fotograferetMjbaD MQ 4112-49122020I drift
Stedet er fotograferetMjbaD MQ 4113-49132020I drift
Stedet er fotograferetMjbaD MQ 4114-49142020I drift
MjbaD MX 262008I drift
Stedet er fotograferetMjbaD MY 282008.01.012023
Stedet er fotograferetMjbaD YM 122008.01.01I drift
MjbaD YM 132008.01.012013.05.23
MjbaD YM 142008.01.01I drift
Stedet er fotograferetMjbaD YM 152008.01.01I drift
MjbaD YM 162008.01.01I drift
MjbaD YM 312008.01.012014
MjbaD YM 322008.01.012014
MjbaD YM 332008.01.012014
MjbaD YM 342008.01.012014
MjbaD YM 352008.01.012014
MjbaD YM 362008.01.012014
MjbaD YM 372008.01.012014
MjbaD YM 382008.01.012014
Stedet er fotograferetMjbaD YM 392010.04.29I drift
Stedet er fotograferetMjbaD YM 402010I drift
Stedet er fotograferetMjbaD YM 520082014
MjbaD YM 620082014