DJ - Dansk Jernbane ApS


Dansk Jernbane ApS (DJ) blev stiftet i august 2004 af de Luxemburgske Statsbaner Société Nationale des Chemins de Fer Luxembourgeois, som et søsterselskab til Norddeutsche Eisenbahngesellschaft Niebüll GmbH (NEG).

Dansk Jernbane ApS indkøbte to tidligere DSB MY-lokomotiver fra Varde-Nørre Nebel Jernbane og påbegyndte godskørsel på NEG´s licens, idet DJ ikke selv endnu var godkendt af de danske myndigheder. NEG havde en godslicens til kørsel vest for Storebælt og havde kørt en del tankvogne til bl.a. Grindsted.

Den 24. januar 2005 fik Dansk Jernbane ApS sit sikkerhedscertifikat og kunne nu selv stå for kørslen med hjemsted i Tønder. Dansk Jernbane ApS fortsatte med tankvogne til Grindsted og fik i løbet af 2005 også kørslen med det såkaldte aluminiumstog fra Grenå til Tønder.

Da en orkan hærgede Danmark den 8. januar 2005, væltede mange træer i Jylland, hvor Dansk Jernbane ApS fik mange store ordre på trætog fra Herning, Skive, Aalborg, Frederikshavn m.m. til transport sydpå via Padborg.

Dansk Jernbane ApS fik også mange forskellige transportopgaver som transport af betonelementer til Skive Havn, ballasttog til forskellige sporombygningsarbejder, ammoniaktog, måletog, limvogne til Frederikshavn og tankvogne til Koppers i Nyborg m.m. For at kunne tage de mange opgaver købte Dansk Jernbane ApS et tidligere DSB MX-lokomotiv fra Odsherredsbanen.

I begyndelsen af 2006 fil Dansk Jernbane ApS sikkerhedscertifikat til øst for Storebælt, og man overtog det såkaldte Papirtog fra Næstved til Fruens Bøge ved Odense. Til de nye ekstra transporter blev der lejet maskinkraft fra Nordjyske Jernbaner.

Den 31. december 2006 skiftede Dansk Jernbane ApS navn til CFL Cargo Danmark ApS idet moderselskabet ønskede, at det blev mere tydeligt, hvem der stod bag selskabet. Selskabet fortsatte med uændret personale, materiel og transporter, men fik nyt hjemsted i Padborg.

Viking Rail ApS købte den 1. januar 2023 alle aktiver, herunder lokomotiver, i selskabet CFL Cargo Danmark ApS. 

Dansk Jernbane ApS anvender især lokomotiver, der tidligere har tilhørt Traxion.