PBS - Privatbanen Sønderjylland


Privatbanen Sønderjylland blev stiftet i Tønder den 5. april 1997 som svar på DSB´s beslutning om at reducere godsbetjeningen i Sønderjylland. Privatbanen Sønderjylland købte 6 MY-lokomotiver, i mere eller mindre køreklar stand, af DSB. Privatbanen Sønderjylland etablerede et samarbejde med NVAG (Nordfriesische Verkehrsbetriebe AG) om transport fra Tønder til Niebüll i Tyskland. Kørslerne var dog med NVAG lokomotiver.

Den 16. oktober 1997 kørte Privatbanen Sønderjylland det første tog med eget lokomotiv til Ribe med MY 1122. Den 26. marts 1998 kørtes det første Privatbanen Sønderjylland-tog på Grindstedbanen med tankvogne til Danisco og den 13. april 1998 kørtes Privatbanen Sønderjylland det første tog til Løgstør med stålrør.

I 1999 fik Privatbanen Sønderjylland kontrakt på transport af 45.000 tons aluminium årligt fra Grenå til Tønder, og samme år overtog Privatbanen Sønderjylland transporten af nye containere fra Tinglev til Århus Havn.

I 2000 vandt Privatbanen Sønderjylland havde vundet en stor kontrakt på transitkørsel Padborg-Malmö, men mangel på lokomotiver til opgaven gjorde at planen gik i vasken. Herefter gik det hurtigt ned ad bakke for Privatbanen Sønderjylland der den 27. marts 2001 gik konkurs.

En del af trafikken blev overtaget af NVAG mens et nystartet firma TraXion overtog containertransporterne Tinglev-Århus Havn.