Gribskovbanens Driftsselskab - GDS, en artikel om Gribskovbanens Driftsselskab






Gribskovbanen: Etablering og Udvikling

Gribskovbanen blev grundlagt ved loven af 23. maj 1873, hvor regeringen fik bemyndigelse til at meddele eneret til anlæg og drift af en jernbane med udgangspunkt i Hillerød, gennem Gribskov, til et punkt nord for denne. Som ved mange jernbaneprojekter opstod der en intens debat om linjeføringen.

Anlæg og Drift

Efter linjeføringen var fastlagt, og kapitalen var samlet, gik processen langsomt fremad. Først den 17. januar 1879 blev koncessionen tildelt. I 1879 fik Scandia kontrakten på anlægget af banen og levering af materiel. Da budgettet var stramt, blev banen anlagt efter Liwesey's potte-system (dvs. ingen sveller, men potter under sporet og jernstænger til at sikre afstanden mellem skinnerne), og materiellet bestod af dampvogne. Begge dele blev dog hurtigt udskiftet på grund af ineffektivitet.

Gribskovbanens Drifts-Selskab blev stiftet den 7. januar 1880 og overtog koncessionen til banen. Indvielsen fandt sted uden større festivitas den 20. januar 1880, og regelmæssig drift blev påbegyndt med tre daglige tog i hver retning.

Forlængelse til Græsted - Gilleleje

Allerede før anlægget var færdigt, begyndte diskussionen om en forlængelse af Gribskovbanen. Forlængelsen blev hurtigt optaget i jernbaneloven af 8. maj 1894, og allerede den 27. september samme år blev der givet koncession til Gribskovbanen for en forlængelse. Forlængelsen blev betragtet som en del af Gribskovbanen, og den 14. maj 1896 blev den indviet. Om sommeren kørte der fire daglige tog i hver retning, mens der om vinteren kun var tre.

Kagerup - Helsinge Banen

Den 6. februar 1896 blev der udstedt koncession på anlæg og drift af en bane fra Kagerup Station til Helsinge, som var en del af loven fra 8. maj 1894. Gribskovbanens driftsbestyrer stod for projekteringen af banen, og den blev indviet den 15. juli 1897. Driften af banen blev allerede dagen efter taget i forpagtning af Gribskovbanen.

Helsinge - Tisvildeleje Banen

Ved loven af 27. maj 1908 blev det besluttet at anlægge en jernbane fra Helsinge til Tisvildeleje, dog uden statstilskud. Først efter en revision af vilkårene ved loven af 20. marts 1918, hvor staten bidrog med 50 procent af anlægskapitalen, kom der gang i projektet. Koncessionen blev udstedt den 30. august 1918, og strækningen blev indviet den 11. juli 1924. Regelmæssig trafik blev optaget den 18. juli 1924.

Gribskovbanens Driftsselskab (GDS) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Græsted-Gilleleje LT (Oprindelig: GDS) 6,21896.05.14I drift
Helsinge-Tisvildeleje LT (Oprindelig: GDS) 10,11924.07.18I drift
Hillerød-Græsted LT (Oprindelig: GDS) 19,71880.01.20I drift
Hillerød-Kagerup-Gilleleje LT (Oprindelig: GDS) 25,91880.01.20I drift
Hillerød-Kagerup-Tisvildeleje LT (Oprindelig: GDS) 24,71880.01.20I drift
Kagerup-Helsinge LT (Oprindelig: GDS) 6,01897.07.16I drift


Gribskovbanens Driftsselskab (GDS) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
GDS L 11952
Stedet er fotograferetGDS-HFHJ FS 114119972007
GDS-HFHJ FS 11421997.05.012007
Stedet er fotograferetGDS-HFHJ FS 114319972007
Stedet er fotograferetGDS-HFHJ FS 114419972007
GDS-HFHJ FS 114519972007
GDS-HFHJ FS 114619972007
Stedet er fotograferetGDS-HFHJ MF 104119972007
GDS-HFHJ MF 10421997.05.012007
Stedet er fotograferetGDS-HFHJ MF 104319972007
Stedet er fotograferetGDS-HFHJ MF 104419972007
GDS-HFHJ MF 104519972007
GDS-HFHJ MF 104619972007
GDS-HFHJ YM 11965.08.052002.05.17
GDS-HFHJ YM 101970.05.122002.05.17
GDS-HFHJ YM 131983.06.302002.05.17
GDS-HFHJ YM 151984.02.162002.05.17
GDS-HFHJ YM 21965.07.092002.05.17
GDS-HFHJ YM 31965.07.092002.05.17

Eksempler på banemærker fra Gribskovbanens Driftsselskab (GDS)




Litteratur for: GDS - Gribskovbanens Driftsselskab

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Gribskovbanen (Dansk Jernbane-Klub: 57)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen (Dansk Jernbane-Klub: 57)
Ole-Chr. Munk Plum, Lars Viinholt-Nielsen
2009
384

Dansk Jernbane-Klub
978-87-87050-61-6
Gribskovbanen 1880-1924 (Dansk Jernbane-Klub: 27)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen 1880-1924 (Dansk Jernbane-Klub: 27)
P. Thomassen
1970
154
Herfølge
Dansk Jernbane-Klub
Gribskovbanen 1880-1980 (Dansk Jernbane-Klub: 43)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen 1880-1980 (Dansk Jernbane-Klub: 43)
Birger Wilcke
1980
238

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-11-0
Gribskovbanen på postkort
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Gribskovbanen på postkort
P. Thomassen
1980
30
Herfølge

Jernbanehistorisk Årbog 93
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Jernbanehistorisk Årbog 93
Jens Bruun-Petersen, Birger Wilche m.fl.
93
64

Bane Bøger ApS
87-88632-42-3
Nordsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Nordsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1975
80
København
J. Fr. Clausen
87-11-03671-0
Tisvildebanen 1924 - 18. juli - 1974
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Tisvildebanen 1924 - 18. juli - 1974
P. Thomassen
1974
39