HFJ - Hillerød-Frederiksværk Jernbane, senere HFHJ
Hillerød-Frederiksværk Jernbane: En Historisk Rejse
Hillerød-Frederiksværk Jernbane (HFJ) er en vigtig del af dansk jernbanehistorie, som forbinder Hillerød med Frederiksværk og senere Hundested. Denne strækning blev anlagt i flere etaper, begyndende i 1897 og udvidet i 1916, og er nu en del af Lokaltog efter flere fusioner.Begyndelsen på Hillerød-Frederiksværk Jernbane
De første planer om at etablere en jernbane til Halsnæs blev sat i gang i 1881. Den store jernbanelov fra 1894 inkluderede en strækning fra Hillerød til Frederiksværk, og den 3. december samme år blev der udstedt eneretsbevilling. Der blev fremsat to forslag til, hvordan banen skulle tilsluttes den eksisterende statsbanestation i Hillerød:- Fra Freerslev Hegn over Bøllemosen med en lokalstation ved Slangerupgade og ind til Hillerød Station fra syd.
- Fra Freerslev Hegn vest og nord om Hillerød med tilslutning til Gribskovbanens spor, hvor det krydser Fredensborgvej, og ind til Hillerød Station fra nord.
Anlæggelsen af HFJ og Udvidelsen til Hundested
Arbejdet med at anlægge HFJ begyndte i 1895, og banen kunne åbnes den 31. maj 1897 med tre daglige tog i hver retning. Selvom omkostningerne var relativt lave, var skinnerne af en spinkel type, der allerede i 1926-27 krævede forstærkning og blev fuldstændigt udskiftet i 1933. Stationsbygningerne langs strækningen blev tegnet af Vilhelm Holck fra Hillerød.Hillerød-Frederiksværk-Hundested Jernbane (HFHJ), også kendt som Frederiksværkbanen, blev anlagt i to etaper: Hillerød-Frederiksværk (HFJ) i 1897 og Frederiksværk-Hundested (FHJ) i 1916. Den 1. januar 1943 blev de to selskaber fusioneret til ét selskab, som den 1. januar 2001 blev en del af Hovedstadens Lokalbaner, der igen den 1. juli 2015 blev en del af Lokaltog.