Hads-Herreds Jernbane - HHJ, en artikel om Hads-Herreds Jernbane
Anlæggelsen af Aarhus-Hou Jernbane og Dens Udvikling til Odderbanen
Jernbanen mellem Aarhus og Ryomgaard blev anlagt i slutningen af 1800-tallet, og det var naturligt at overveje en udvidelse mod syd. Diskussionen om en bane i sydlig retning startede allerede den 10. januar 1876 med aktietegningen. Den 15. november 1876 var finansieringen tilfredsstillende, og anmodningen blev indsendt til Indenrigsministeriet. Processen var dog kompleks, især på grund af diskussionen om, hvorvidt banen skulle være en privatbane eller en statsbane.Lovgivning og Anlægsarbejde
Med loven af 12. maj 1882 fik regeringen tilladelse til at meddele eneret på anlæg af en jernbane fra Hou Havn over Odder til et punkt på statsbanen mellem Skanderborg og Aarhus. Koncessionen til banen blev udstedt den 4. september 1882 til en komité, med det klare pålæg, at banen skulle være anlagt inden 1. oktober 1884. Lauritz Petersen & Wätzold påbegyndte byggeriet i oktober 1882, og banen blev indviet den 18. juni 1884.Banens oprindelige navn var Hads-herreds Jernbane, men i 1884 blev det ændret til Hads-Nings Herreds Jernbane. I 1888 indførte banen, som den første danske privatbane, faste pensionsbestemmelser for personalet.
Nedlæggelse af Strækningen til Hou
Efter mange års drift blev strækningen mellem Odder og Hou vedtaget nedlagt på en generalforsamling og gennemført den 31. marts 1977. Det var med stor vemod, at Hov tog afsked med sin jernbane, og da det sidste tog kørte fra Hov den 21. maj 1977 om aftenen, blev det fulgt gennem byen af hundredvis af børn og voksne i fakkeltog.Hermed blev banen reduceret til den form, vi kender i dag under navnet Odderbanen.
Odderbanens Videre Udvikling
Den 1. januar 2001 overtog Århus Amt det økonomiske tilsyn med banen, og amtet blev herefter den eneste tilskudsgiver til drift og anlæg. Odderbanen fortsatte med at køre mellem Odder og Aarhus og blev den 9. december 2012 en del af Aarhus Nærbane sammen med Grenaabanen.Aarhus Letbane
Odderbanen blev, sammen med Grenaabanen, lukket for ombygning fra jernbane til letbane den 27. august 2016. Det var forventet, at banen ville genåbne som en del af Aarhus Letbane i begyndelsen af 2018, hvor den sidste del af den nybyggede indre strækning mellem Lisbjerg og Lystrup også skulle åbne. På grund af manglende sikkerhedsgodkendelse blev genåbningen hhv. åbningen af den nye strækning imidlertid udskudt på ubestemt tid. Godkendelsen forelå 25. april 2019, og genåbningen hhv. åbningen vil fandt sted 30. april 2019, som en del af den 110 km lange letbane Odder-Århus-Grenaa.Hads-Herreds Jernbane (HHJ) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Hads-Ning Herreders Jernbane (Odder - Hou) | HHJ | 9,7 | 1884.06.19 | 1977.05.21 |
Aarhus-Odder-Hou (Odderbanen) | HHJ | 36,3 | 1884.06.19 | 2016.08.27 |
Hads-Herreds Jernbane (HHJ) har eller har haft følgende materiel
Foto | Materiel | Anskaffelsesdato | Ibrug til |
---|---|---|---|
HHJ DL 11 | 1969 | 1984 | |
HHJ M 3 | 1952 | 1969 | |
HHJ YBM 25 | 1973.08.15 | ||
HHJ YBM 26 | 1976 | 1978.04.08 | |
HHJ YBM 27 | 1976 | 1978 | |
HHJ YBM 28 | 1978.11.07 | 1988 | |
HHJ YBM 29 | 1982 | 1992 | |
HHJ YM 31 | 1968.05.04 | 2008.01.01 | |
HHJ YM 32 | 1968.05.04 | 2008.01.01 | |
HHJ YM 33 | 1973.06.07 | 2008.01.01 | |
HHJ YM 34 | 1973.07.03 | 2008.01.01 | |
HHJ YM 35 | 1983.11.10 | 2008.01.01 | |
HHJ YM 36 | 1984.02.23 | 2008.01.01 | |
HHJ YM 37 | 2005 | 2008.01.01 | |
HHJ YM 38 | 2005 | 2008.01.01 | |
HHJ YM 5 | 2008 | 2008 | |
HHJ YM 6 | 2008.03.28 | 2008 |
Eksempler på banemærker fra Hads-Herreds Jernbane (HHJ)
Litteratur for: HHJ - Hads-Herreds Jernbane
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Gennem Hads og Ning herreder i 100 år Ole Linå Jørgensen 1984 277 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Odderbanen 1984-2009 Fra HHJ til Midtjysk Jernbaner Thomas Tjørnehøj 2009 64 Holsund 9788789385341 |
|
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN |
Østjyske jernbaner Niels Jensen 1978 154 København J. Fr. Clausen 87-11-03852-7 |