Horsens-Tørring Banen, senere HV - HTB
Historien om Horsens Vestbaner (HV)
Etableringen af Horsens VestbanerHorsens Vestbaner (HV) begyndte som Horsens-Tørring Banen (HTB), der åbnede i 1891. I 1929 blev strækningen forlænget til Thyregod og Ejstrupholm og indgik sammen med forlængelserne i det nye selskab Horsens Vestbaner.
Udviklingen af Jernbanen
Den 27,8 km lange strækning Horsens-Tørring blev inkluderet i jernbaneloven af 12. april 1889 som en smalsporet bane (1000 mm). Eneretsbevillingen blev givet den 22. november 1889, og banen åbnede den 1. december 1891. Persontog blev ført ind til statsbanestationen i Horsens, mens der blev anlagt en særlig godsstation for privatbanen.Samarbejde med Bryrupbanen
Den 23. april 1899 åbnede Horsens-Bryrup Jernbane, som også var en smalsporet bane med 1000 mm skinner. Bryrupbanen lejede sig ind på Tørringbanens første 6,6 km spor mellem Horsens og Lund. For at betjene både person- og godstrafik blev der opført en privatbanestation. Passagererne havde adgang mellem privatbanestationen og statsbanestationen via en trappeovergang over statsbanestationens sporareal.Forlængelse og Normalsporing
I jernbaneloven af 27. maj 1908 blev det besluttet at tilføje en bane fra Tørring over Tinnet, Vesterlund og til Thyregod. Loven tillod også, at banen kunne anlægges som smalsporet for at muliggøre samdrift. Løsningen på spørgsmålet om samdrift kom med jernbaneloven af 20. marts 1918, som tilføjede en bane fra Rask Mølle over Åle, Klovborg og Nørre Snede til Ejstrupholm, samt ombyggede Horsens-Tørring banen til normalsporet.Banens Udvidelse og Modernisering
Eneretsbevillingen blev givet den 1. december 1919, og arbejdet på banen startede i 1923. Den 15. april 1929 blev normalsporet taget i brug på Horsens-Tørring strækningen, og den 16. maj 1929 åbnedes de to nye forlængelser:- Rask Mølle-Ejstrupholm (26,3 km).
- Tørring-Thyregod (19,5 km).
Strækningen mellem Horsens og Lund blev 0,3 km kortere ved tilslutningen til den nye Horsens DSB Station i 1929, da stationen blev flyttet længere mod vest. Samtidig blev driftsledelsen for Horsens Vestbaner flyttet til stationen i Lund, hvor der blev bygget en ny bolig til stationsforstanderen. Hovedkontoret forblev på privatbanestationen indtil september 1945, hvorefter den gamle station blev revet ned, og Andelsboligselskabet Beringsgården opførte boligblokke på arealet.