Hørve-Værslev Jernbane - HVJ, en artikel om Hørve-Værslev Jernbane






Odsherredsbanen og Behovet for en Forbindelse til Vest- og Sydsjælland

Med Odsherredsbanen (Holbæk-Nykøbing Sjælland) fik Odsherred i 1899 en god forbindelse til det østlige Sjælland og København, men der var stadig en dårlig forbindelse til Vest- og Sydsjælland. Derfor opstod der et ønske om en jernbane mellem Odsherredsbanen og jernbaneknudepunktet Værslev, hvorfra der var forbindelse både til Kalundborg i vest og til Slagelse og Næstved i syd.

Lokale Initiativer for Hørve-Værslev Jernbane

Allerede i 1905 blev der taget et lokalt initiativ for at etablere en jernbane mellem Hørve og Værslev. Formålet med denne bane var at forbedre transportforholdene til Slagelse og Kalundborg Havn. Derudover spillede det en rolle, at man i dette landbrugsområde ønskede at opnå optimale forhold for den planlagte sukkerfabrik i Gørlev, som åbnede i 1912.

Anlæggelse og Drift af Hørve-Værslev Jernbane

De lokale initiativer førte til, at Hørve-Værslev Jernbane blev en del af den store jernbanelov i 1908, og der blev udstedt eneretsbevilling til Holbæk Amtsråd den 26. marts 1914. Aktiekapitalen udgjorde 2.269.600 kr., fordelt med 50% til staten, ca. 47% til kommunerne og ca. 3% til private. Anlægsarbejdet begyndte i januar 1916 og blev afsluttet i juni 1918. Anlægget stødte ikke på særlige problemer, men det var dyre tider, så omkostningerne blev dobbelt så høje som forventet.

Indvielsen og Driften af Hørve-Værslev Jernbane

Banen blev officielt indviet den 5. maj 1919, men allerede den 14. juli 1918 kørte et særtog på banen med ca. 300 skytter og gymnaster, der skulle til fest i Kalundborg. Da et af banens væsentligste formål var at transportere roer fra Odsherred til sukkerfabrikken Vestsjælland i Gørlev, blev der kørt et dagligt godstog fra oktober 1918.

Banens Infrastruktur og Materiel

Banens stationsbygninger blev tegnet af arkitekt Olaf Petri fra København. Der var to typer bygninger: de mindre på 8 m × 10 m på holdepladserne Bjergesø og Kaldred, og de større på de øvrige mellemstationer, hvor der skulle være plads til postekspedition, undtagen i Føllenslev, hvor banen opførte et separat posthus. Alle banens stationsbygninger samt remisen i Hørve er bevaret. Det gælder også Odsherredsbanens station i Hørve, mens DSB's station i Værslev, tegnet af arkitekt A. Ahrens, blev revet ned i 1973.

Driftsfællesskab og Personaleforhold

Hørve-Værslev Jernbane havde fra starten driftsfællesskab med Odsherredsbanen (OHJ) og fik dermed hovedkontor og værksted i Holbæk. Sammen med Odsherredsbanen delte HVJ ledende funktionærer (driftsbestyrer, værkmester og overbanemester) med Høng-Tølløse Jernbane (HTJ). Derudover havde HVJ 16 ansatte i 1919 og 9 i 1954.

Drift og Materiel

Hørve-Værslev Jernbane havde i en årrække driftsfællesskab med Odsherreds Jernbane (OHJ), som også overtog en del af materiellet, da Hørve-Værslev Jernbane blev lukket. Banen fik dog ikke en lang levetid, da den allerede blev nedlagt den 31. december 1956.

Driftsmateriel og Personale i 1938

  • Driftsmateriel: 2 damplokomotiver, 1 diesellokomotiv, 1 benzinmotorvogn, 3 personvogne, 3 lukkede og 6 åbne godsvogne.
  • Personale: 17 tjenestemænd, heraf 8 fælles med OHJ og HTJ, samt 6 løsarbejdere.

Driftsmateriel og Personale i 1954

  • Driftsmateriel: 2 damplokomotiver, 1 diesellokomotiv, 1 dieselmotorvogn, 2 personvogne, 1 pakvogn, 3 lukkede og 6 åbne godsvogne, 2 rutebiler.
  • Personale: 7 tjenestemænd og 2 ekspeditricer plus fælles tjenestemænd med OHJ og HTJ, samt 7 løsarbejdere. 

Nedgang i Trafikken og Banens Lukning

Fra 1. juni 1924 blev et dagligt togpar ført videre til Kalundborg. Dette forsøg fortsatte indtil 1929 og blev gentaget fra 1. august 1934 til sommeren 1935. Der blev også forsøgt at lade enkelte vogne køre videre med toget til Nykøbing. Alligevel blev persontrafikken aldrig stor, da oplandet var for smalt og for tyndt befolket. Godstrafikken skuffede også, bortset fra roetransporterne til Gørlev.

Banen havde i en årrække driftsfællesskab med Odsherreds Jernbane, som også overtog en del af materiellet, da Hørve-Værslev Jernbane lukkede. Hørve-Værslev Jernbane fik dog ikke en lang levetid, da banen allerede den 31. december 1956 blev nedlagt.


Hørve-Værslev Jernbane (HVJ) servicerede følgende jernbaner

Jernbanens navnOperatørLængdeÅbnetNedlagt
Hørve-Værslev Jernbane HVJ 21,11956.12.31


Hørve-Værslev Jernbane (HVJ) har eller har haft følgende materiel


FotoMaterielAnskaffelsesdatoIbrug til
HVJ 131921.05.111956
HVJ 141921.05.111956
HVJ 2319321956
Stedet er fotograferetHVJ M 519511957
HVJ M 61924.02.011951

Eksempler på banemærker fra Hørve-Værslev Jernbane (HVJ)




Driftsdata for Hørve-Værslev Jernbane (HVJ)


DriftsårDamplok.Motorlok.Tog km DampTog km MotorRejendeTons GodsPakkerPersonale IndtægtUdgiftDriftsres.
1919-1920 - - - - 32.225 29.591 - - 120.326 156.066 -35.740
1920-1921 - - - - 34.122 32.682 - - 175.071 221.173 -46.102
1921-1922 - - - - 29.198 32.387 - - 171.732 176.153 -4.421
1922-1923 - - - - 32.177 29.468 - - 134.515 147.820 -13.305
1923-1924 - - - - 36.744 33.828 - - 149.980 155.501 -5.521
1924-1925 - - - - 43.406 40.754 - - 169.335 162.197 7.138
1925-1926 - - - - 43.238 43.831 - - 168.271 160.989 7.282
1926-1927 - - - - 34.275 31.698 - - 128.941 149.478 -20.537
1927-1928 - - - - 33.732 45.602 - - 131.423 138.571 -7.148
1928-1929 - - - - 31.654 41.340 - - 124.187 144.924 -20.737
1929-1930 - - - - 31.437 27.022 - - 102.026 129.737 -27.711
1930-1931 - - - - 28.524 30.808 - - 105.654 122.380 -16.726
1931-1932 - - - - 26.511 23.150 - - 92.064 107.161 -15.097
1932-1933 - - - - 23.032 24.548 - - 80.215 95.879 -15.664
1933-1934 - - - - 24.902 36.811 - - 88.901 98.744 -9.843
1934-1935 2 2 - - 23.664 25.977 - 10 76.470 97.504 -21.034
1935-1936 2 2 - - 23.016 31.274 - 9 79.453 105.640 -26.187
1936-1937 2 2 - - 24.755 26.207 - 9 78.521 98.482 -19.961
1937-1938 2 2 - - 24.196 26.240 - 9 76.982 100.708 -23.726
1938-1939 2 2 - - 25.071 23.310 - - 74.010 108.033 -34.023
1939-1940 2 2 - - 24.589 26.291 - - 78.738 124.848 -46.110
1940-1941 2 2 - - 17.973 27.491 - - 106.749 144.353 -37.604
1941-1942 2 2 - - 21.040 36.573 - - 126.305 164.391 -38.086
1942-1943 2 2 - - 28.922 40.132 - - 154.668 181.249 -26.581
1943-1944 2 2 - - 37.893 42.995 - - 190.766 210.555 -19.789
1944-1945 - - - - 47.447 35.869 - - 189.210 233.233 -44.023
1945-1946 - - - - 38.541 41.978 - - 185.066 198.283 -13.217
1946-1947 - - - - 49.324 42.768 - 10 215.808 254.746 -38.938
1947-1948 - - - - 43.539 33.190 - 10 191.902 250.965 -59.063
1948-1949 - - - - 46.910 34.681 - - 203.232 298.044 -94.812
1949-1950 - - - - 43.850 29.923 - - 206.136 344.705 -138.569
1950-1951 - - - - 50.193 33.330 - - 238.662 341.510 -102.848
1951-1952 - - - - 42.675 28.677 - - 252.787 353.421 -100.634
1952-1953 - - - - 44.644 21.834 - - 234.500 390.750 -156.250
1953-1954 2 2 - - 50.454 24.640 - 7 243.982 399.101 -155.119
1954-1955 - - - - 51.705 16.749 - - 165.810 418.205 -152.395
1955-1956 - - - - 52.770 20.048 - - 291.613 457.504 -165.891
1956-1956 - - - - 36.856 16.195 - - 242.485 320.692 -78.207

Litteratur for: HVJ - Hørve-Værslev Jernbane

>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<

Hørve - Værslev Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 3)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Hørve - Værslev Jernbane (Dansk Jernbane-Klub: 3)
B. Wilcke & P. Thomassen
1963
41

Dansk Jernbane-Klub
Hørve - Værslev Jernbane, 2. udg. (Dansk Jernbane-Klub: 21)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Hørve - Værslev Jernbane, 2. udg. (Dansk Jernbane-Klub: 21)
B. Wilcke & P. Thomassen
1968
68

Dansk Jernbane-Klub
Med Caroline fra Hørve til Værslev - Hørve-Værslev jernbane, 1919-1956 (Dansk Jernbane-Klub: 47)
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Med Caroline fra Hørve til Værslev - Hørve-Værslev jernbane, 1919-1956 (Dansk Jernbane-Klub: 47)
Ole-Chr. M. Plum
1995
96

Dansk Jernbane-Klub
87-87050-35-8
Vestsjællandske jernbaner
Bogtitel
Forfatter
Udgivelsesår
Sidetal
Udgivelsessted
Forlag
ISBN
Vestsjællandske jernbaner
Niels Jensen
1978
103
København
J. Fr. Clausen
87-11-03879-9