NKJ - Nakskov-Kragenæs Jernbane
Nakskov-Kragenæs Jernbane: den 26,7 km. lange bane blev åbnet 5. marts 1915 og nedlagt den 31. Marts 1967
I 1890’erne blev der i området nord for Nakskov anlagt en række hestebaner, dvs. smalsporede jernbaner med heste som trækkraft. Det skete først og fremmest for at forbedre transportmulighederne for sukkerroer, idet anlægget af Nakskov Sukkerfabrik bevirkede, at en lang række landmænd tegnede roearealer, hvorpå der avledes roer til sukkerfremstilling.
I midten af 1890’erne begyndte man at lægge planer for at ændre nogle af roebanerne til lokomotivdrift og udbygge dem til personbefordring, men først da Nakskov Handelsstandsforening i 1907 tog initiativ til dannelsen af en komité, der fik banen med på den store jernbanelov af 27. maj 1908 skete der noget.
Efter en del administrative og økonomiske vanskeligheder gik man i gang med anlægget af banen i april 1913. Den skulle efter planen været åbnet 1. november 1914, men på grund af krisen omkring 1. verdenskrig var det svært at skaffe det nødvendige jernbanemateriel fra Tyskland. Man lejede derfor i den første tid materiel hos Lollandsbanen, der selv havde en vanskelig situation på grund af stor trafikbelastning.
Nakskov-Kragenæs Banen indgik fra starten en aftale med Lollandsbanen om driftsfællesskab. Til den nye bane ansattes derfor kun begrænset personale. Administration, vedligeholdelse af rullende materiel samt lokomotivpersonale sørgede Lollandsbanen for.
Vigtige årstal for Nakskov-Kragenæs jernbane:
1907 Nakskov Handelsstandsforening tog initiativ til dannelsen af en komité til fremme for NKJ.
1908.05.27 Blev banen optaget på den store jernbanelov.
1913.04.01 Startede anlægget af banen - pris 1,73 millioner kroner en overskridelse på 38% som skyldtes 1. verdenskrig.