Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane - OKMJ, en artikel om Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane
Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane: En vigtig fynsk lokalbane
Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane (OKMJ), tidligere kendt som Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane (OKDJ), spillede en central rolle i udviklingen af infrastrukturen på det nordøstlige Fyn. Denne jernbane, som oprindeligt blev etableret i slutningen af 1800-tallet, forbandt flere mindre byer med Fyns største by, Odense, og bidrog til både person- og godstransport i området. Fra etableringen til dens nedlæggelse i 1966 var OKMJ en vigtig transportforbindelse, som vi nu vil dykke ned i.Oprettelsen af Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane
Efter en række lokale initiativer blev Odense-Kerteminde-Dalby Jernbanen optaget på jernbaneloven den 8. maj 1894. Denne indsats blev drevet af en gruppe kaldet "Udvalget for Anlæg af Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane," som arbejdede ihærdigt for at sikre, at jernbanen kunne forbedre infrastrukturen i det nordøstlige Fyn.Efter nogen debat blev der valgt en linjeføring syd om Kerteminde Nor, hvor banen skulle passere gennem byer som Dræby, Kølstrup og Rynkeby. Koncessionen til banen blev tildelt i to omgange. Den første blev tildelt den 6. maj 1896 for strækningen mellem Odense og Kerteminde, mens den anden koncession, tildelt den 22. april 1897, dækkede strækningen fra Kerteminde til Dalby. Staten bidrog til anlægsomkostningerne med 50%, hvilket var en væsentlig støtte til projektet.
Indvielsen og opstarten af driften
Den første del af Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane blev indviet den 4. april 1900, og allerede dagen efter startede den daglige drift. Banen havde fire daglige togafgange i hver retning og blev hurtigt en vigtig forbindelse for både passagerer og gods.Den nye jernbane skabte bedre forbindelser mellem de lokale byer og Odense, hvilket gjorde det nemmere for beboerne at rejse til større byer og markeder. Banen blev også en vigtig transportforbindelse for landbrugsprodukter, der skulle fragtes til Odense og videre.
Forlængelsen fra Dalby til Martofte
Kort efter åbningen af Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane opstod et lokalt ønske om at forlænge banen fra Dalby til Martofte. Denne forlængelse blev en del af jernbaneloven af 27. maj 1908, og koncessionen blev givet den 29. marts 1913. Staten ydede ved denne lejlighed et endnu større bidrag, og hele 60% af anlægsomkostningerne blev dækket.Indvielsen af den nye strækning mellem Dalby og Martofte fandt sted den 25. februar 1914, og allerede dagen efter blev den daglige drift sat i gang. Banen fik nu fire daglige togafgange i hver retning, og med denne forlængelse skiftede jernbanen navn til OKMJ (Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane), der reflekterede dens nye endestation i Martofte.
Rutebilkørsel og driftsfællesskaber
OKMJ var ikke blot en jernbane, men også en operatør af rutebilkørsel i området. Allerede i 1904 havde selskabet etableret et tæt samarbejde med Sydfynske Jernbaneselskab (SFJ), hvilket gjorde det muligt at dele driftsbestyrere og drage fordel af SFJs ekspertise inden for materiel og drift.Da SFJ blev overtaget af staten og integreret i Statsbanerne i 1949, oprettede OKMJ et driftsfællesskab med Nordvestfynske Jernbaneselskab. Dette samarbejde gjorde det muligt for de mindre jernbaneselskaber at overleve længere, da det gav dem adgang til fælles ressourcer og driftseffektivisering. I 1962 blev dette fællesskab yderligere udvidet til også at omfatte Nordfynske Jernbane.
Nedlæggelsen af OKMJ
Trods disse samarbejder og forsøget på at optimere driften, var OKMJ ikke i stand til at konkurrere med den stigende biltrafik og de forbedrede veje i midten af det 20. århundrede. Som det var tilfældet for mange lokalbaner i Danmark, begyndte passager- og godstrafikken at falde, hvilket gjorde det økonomisk svært for banen at overleve.I 1966 blev det besluttet at nedlægge OKMJ, og driften ophørte officielt dette år. Et likvidationsudvalg blev oprettet for at afhænde jernbanens aktiver og afslutte alle forpligtelser. Denne proces viste sig at være mere kompliceret end forventet, og det tog indtil 1973, før selskabets bøger endelig kunne lukkes.
Afslutning
Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane var en vigtig del af Fyns transportinfrastruktur i over 60 år. Fra sin oprettelse i begyndelsen af 1900-tallet til sin nedlæggelse i 1966 spillede jernbanen en central rolle for både person- og godstransport på Nordøstfyn. Selvom OKMJ ikke kunne overleve konkurrencen fra biler og busser, er dens historie et vigtigt kapitel i dansk jernbanehistorie.OKMJ skabte muligheder for bedre forbindelse mellem byerne på Fyn og bidrog til den økonomiske udvikling i regionen. I dag er der få fysiske spor af jernbanen, men dens indflydelse på regionens udvikling og transportstruktur kan stadig mærkes.
Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane (OKMJ) servicerede følgende jernbaner
Jernbanens navn | Operatør | Længde | Åbnet | Nedlagt |
---|---|---|---|---|
Odense-Kerteminde-Dalby Jernbane | OKMJ (Oprindelig: OKDJ) | 31,6 | 1900.04.05 | 1966.03.31 |
Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane | OKMJ | 35,6 | 1900.04.05 (OKDJ) 1914.02.26 (OKMJ) | 1966.03.31 |
Eksempler på banemærker fra Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane (OKMJ)
Litteratur for: OKMJ - Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane
>> Husk at støtte de hårdarbejdende forfattere, som bruger meget tid på at sikre vores danske jernbanehistorie. <<
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Fynske jernbaner Niels Jensen 1976 112 København J. Fr. Clausen 87-11-03736-9 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Odense-Kerteminde-Martofte Jernbane Lars Viinholt-Nielsen 2020 180 Bane Bøger Aps 9788791434556 | |
Bogtitel Forfatter Udgivelsesår Sidetal Udgivelsessted Forlag ISBN | Sådan husker jeg - OKMJ Hans Gerner Christiansen 1978 60 Dansk Jernbanearkiv 87-87499-03-7 |