RGGJ - Ryomgaard-Gjerrild-Grenaa Jernbane
I starten af 1900'erede tallet opstod der mange planer om elektrisk drevne jernbaner i Østjylland, bl.a. fra Grenaa over Gjerrild-Stenvad-Nørager-Vivild-Ørsted til Allingåbro. Denne bane kom med på den store jernbanelov af 1908 - dog delt op i to dele:
1. del) Fra Ryomgård til Gjerrild og evt. til Grenaa - ikke som elbane, men som konventionel bane. Den blev realiseret som Ryomgård-Gjerrild Banen (RGB) i 1911 og forlænget med Gjerrild-Grenaa (RGGJ) i 1917. I stedet for en bane til Allingåbro, som kun gav adgang til Randers, fik den nye bane for det nordøstlige Djursland forbindelse med jernbaneknudepunktet Ryomgård, hvor der var forbindelse både med Aarhus og Randers.
2. del) Elbanen gennem det nordvestlige Djursland skulle så kun gå fra Allingåbro til et punkt på Ryomgård-Gjerrild Banen. Den var også med i den næste store jernbanelov fra 1918, nu ikke som elbane, men som konventionel bane. Den blev dog aldrig realiseret.
Den 7. marts 1943 åbnedes "Tyskerbanen", et 4 km langt sidespor nord for Gjerrild, anlagt af Organisation Todt for at transportere sten fra Gjerrild Strand til de store tyske anlægsarbejder i Danmark. Banen var i brug efter Besættelsen, men mistede betydning, da skibe overtog stentransporterne.
Grenaa vest var banens egen station i Grenaa. Den havde tilknytning til Statsbanernes havnespor men ikke direkte til Statsbanestationen, men sidst i 1940'erne kom forslag om at banen skulle søge om optagelse på Statsbanestationen. Dette kom aldrig til at ske og forbindelsen blev kun via havnesporet.