DSB ER 2015, en artikel om DSB ER 2015






DSB IR4: En Milepæl i Elektrificeringen af Dansk Togtransport

DSB IR4 repræsenterer et markant skridt i retning af elektrificeringen af dansk togtransport. Som den elektriske pendant til det velkendte IC3-tog, har IR4 været med til at transformere jernbanetransporten i Danmark. Siden sin første idriftsættelse i 1993 har IR4 stået som en pålidelig og alsidig del af den danske togflåde.

Teknisk Design og Ydeevne

IR4, også betegnet som ER-FR-FR-ER, er produceret af ABB Scandia og blev leveret til DSB i perioden 1993-1997 i 44 eksemplarer. IR4 er en videreudvikling af IC3 og deler mange designelementer med sin dieseldrevne forgænger. Med en maksimal hastighed på 180 km/t og en samlet toglængde på 76,53 meter, tilbyder IR4 en effektiv løsning til både regional- og fjerntrafik.

Fleksibilitet og Kapacitet

En af de mest imponerende funktioner ved IR4 er dens evne til at kobles sammen med op til fem togsæt, hvilket giver en samlet toglængde på 382 meter. Denne fleksibilitet gør IR4 til et ideelt valg for både pendler- og langdistancepassagerer. Desuden kan IR4-togsættene nemt sammenkobles med IC3-vogne, hvilket øger deres anvendelsesområde og effektivitet.

Komfort og Teknologi

IR4 er udstyret med kraftfulde banemotorer og et avanceret styresystem, der sikrer en jævn og behagelig køreoplevelse for passagererne. Togene tilbyder moderne faciliteter som klimaanlæg, internetadgang og pladsreservationssystemer, hvilket øger komforten for rejsende.

Historisk Betydning

Siden sin indsættelse på Kystbanen i midten af 1990'erne har IR4 haft en betydelig indflydelse på dansk togtransport. Fra regionaltrafik til fjerntrafik har IR4 været et pålideligt medlem af DSB's togflåde. Selvom togene har stået over for udfordringer som støjstrømsproblemer og slid på hjulene, har deres betydning for den danske transportsektor været uomtvistelig.

Design og Indretning

Designmæssigt adskiller IR4 sig fra IC3 med sine fire vogne og strømaftagere på taget. Indvendigt tilbyder IR4 en komfortabel rejseoplevelse med brede ind- og udstigningsdøre, rummelige vestibuler og komfortable siddepladser. Togene er designet med fokus på passagerernes behov og tilbyder et behageligt miljø til både korte og lange rejser.

Serier og Indretning

IR4-togsættene blev leveret i tre serier fra 1993-1997, hvor der var enkelte forskelle i indretningen:

Nutidig Betydning

I dag fortsætter IR4 med at spille en afgørende rolle i dansk jernbanetransport. Med deres pålidelighed, effektivitet og komfort har IR4-togsættene etableret sig som en uundværlig del af den danske transportinfrastruktur.


Links til supplerende læsning:

kwmosgaard.dk (Beskrivelse af DSB Litra ER (IR4) - Scandia årgang 1993-1997)
da.wikipedia.org (Beskrivelse af DSB Litra ER (IR4) - Scandia årgang 1993-1997)


Stamdata for DSB ER 2015

Byggeår1995
ByggenummerER 2015: 31.395, FR 2215: 31.425, FR 2315: 31.440 og ER 2115: 31.410
EVN/European Vehicle NumberER 2015: 94 86 0002 015-0, FR 2215: 94 86 0002 215-6, FR 2315: 94 86 0002 315-4 og ER 2115: 94 86 0002 115-8
Konfiguration i fast sammenkoblingER 2015-FR 2215-FR 2315-ER 2115
FabrikantScandia
ModelDSB Litra ER - IR4 togsæt - Scandia årgang 1993-1997
Antal indkøbt44
KarrosseriAluminium
Tjenestevægt133.000 kg
FremdriftsmiddelEL 25 kV/50 Hz
Effekt i KW eller HK4 stk. 420 kW
Motor4 stk. asynkrone AC banemotorer
TransmissionElektrisk
BremsetypeKnorr-Bremse AG med Trykluftbremse, elektro-pneumatisk KBGM-P bremse og magnetskinnebremse.
SammenkoblingstypeScharfenberg og Flexliner automatkobling
Hastighed MAX180 km/t
Acceleration0,78 m/s2
Sporvidde1.435 mm
Længde over puffere76.530 mm
Bredde3.100 mm
Højde over skinner3.850 mm
StrækningsradioGSM-R
SikkerhedssystemDansk ATC og ETCS
Antal pladser233
Døre pr. side4 stk. dobbeltdøre.
Vogne pr. togsæt4-vogns togsæt i formation: ER-FR-FR-ER
Indstigningshøjde1,3 Meter og trin op fra perron
Antal toiletter2
Monteret komfortudstyrKlimaanlæg, WiFi og GSM repeater


Materiellets ejerforhold

LitraFra datoTil datoMaterielejerBeskrivelse
DSB ER 20151995I dagDanske Statsbaner (DSB)
 

Materiellets journal

LitraFra datoTil datoBeskrivelse
DSB ER 20152011.09.05 kl. 9:29DSB ER 2015 kørte som tog 4119 og blev afsporet med de forreste hjul mellem Borup og Viby Sj. i et sporskifte i spor 2. Afsporingen skyldes en knækket aksel på DSB ER 2015 og der kom ikke støre materiel skade på togsættet, men der var skader på ca. 400-500 meter spor. Der var ca. 10 passagerer i toget ved afsporingen, men ingen kom til skade.

DSB ER 2015 skulle løftes tilbage på sporet af en Hjælpevogn og undersøges af Havarikommissionen, hvorefter det på egne hjul kunne transporteres direkte på værkstedet i Helgoland med 20 km/t.
DSB ER 20151995DSB ER 2015 blev leveret af Scandia i Randers til DSB.


Video fra DSB ER 2015

Video med DSB ER 2015 filmet ud for Middelfart Station.
Kilde: Jacob Laursen - Dato: den 8. april 2023


Billeder af DSB ER 2015

Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center. Prioriteret materiale Prioriteret materiale Prioriteret materiale
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2024
Download billede

Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2024
Download billede

Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. april 2024
Download billede

Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 13. marts 2024
Download billede

Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. marts 2024
Download billede

Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for København Hovedbanegård.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 1. marts 2024
Download billede

Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. januar 2024
Download billede

Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 19. januar 2024
Download billede

Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. januar 2024
Download billede

Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 11. januar 2024
Download billede

Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. januar 2024
Download billede

Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Billede af DSB ER 2015 fotograferet ud for Odense Banegård Center.
Fotograf: Jacob Laursen - Dato: den 5. januar 2024
Download billede

DSB ER 2015 er leveret sammen med følgende materiel

FotoMaterielAnskaffelsesdatoByggenummerStatus i dag
Stedet er fotograferetDSB ER 20011993ER 2001: 31.060, FR 2201: 31.062, FR 2301: 31.064 og ER 2101: 31.057I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20021993ER 2002: 31.061, FR 2202: 31.063, FR 2302: 31.065 og ER 2102: 31.058I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20031993ER 2003: 31.383, FR 2203: 31.413, FR 2303: 31.428 og ER 2103: 31.398I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20041993ER 2004: 31.384, FR 2204: 31.414, FR 2304: 31.429 og ER 2104: 31.399I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20051993ER 2005: 31.385, FR 2205: 31.415, FR 2305: 31.430 og ER 2105: 31.400I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20061994ER 2006: 31.386, FR 2206: 31.416, FR 2306: 31.431 og ER 2106: 31.401I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20071994ER 2007: 31.387, FR 2207: 31.417, FR 2307: 31.432 og ER 2107: 31.402I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20081994ER 2008: 31.388, FR 2208: 31.418, FR 2308: 31.433 og ER 2108: 31.403I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20091994ER 2009: 31.389, FR 2209: 31.419, FR 2309: 31.434 og ER 2109: 31.404I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20101994ER 2010: 31.390, FR 2210: 31.420, FR 2310: 31.435 og ER 2110: 31.405I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20111995ER 2011: 31.391, FR 2211: 31.421, FR 2311: 31.436 og ER 2111: 31.406I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20121995ER 2012: 31.392, FR 2212: 31.422, FR 2312: 31.437 og ER 2112: 31.407I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20131995ER 2013: 31.393, FR 2213: 31.423, FR 2313: 31.438 og ER 2113: 31.408I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20141995ER 2014: 31.394, FR 2214: 31.424, FR 2314: 31.439 og ER 2114: 31.409I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20151995ER 2015: 31.395, FR 2215: 31.425, FR 2315: 31.440 og ER 2115: 31.410I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20161995ER 2016: 31.396, FR 2216: 31.426, FR 2316: 31.441 og ER 2116: 31.411I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20171995ER 2017: 31.397, FR 2217: 31.427, FR 2317: 31.442 og ER 2117: 31.412I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20181995ER 2018: 31.481, FR 2218: 31.527, FR 2318: 31.550 og ER 2118: 31.504I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20191995ER 2019: 31.482, FR 2219: 31.528, FR 2319: 31.551 og ER 2119: 31.505I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20201995ER 2020: 31.483, FR 2220: 31.529, FR 2320: 31.552 og ER 2120: 31.506I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20211995ER 2021: 31.484, FR 2221: 31.530, FR 2321: 31.553 og ER 2121: 31.507I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20221995ER 2022: 31.485, FR 2222: 31.531, FR 2322: 31.554 og ER 2122: 31.508I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20231995ER 2023: 31.486, FR 2223: 31.532, FR 2323: 31.555 og ER 2123: 31.509I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20241995ER 2024: 31.487, FR 2224: 31.533, FR 2324: 31.556 og ER 2124: 31.510I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20251995ER 2025: 31.488, FR 2225: 31.534, FR 2325: 31.557 og ER 2125: 31.511I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20261995ER 2026: 31.489, FR 2226: 31.535, FR 2326: 31.558 og ER 2126: 31.512I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20271995ER 2027: 31.490, FR 2227: 31.536, FR 2327: 31.559 og ER 2127: 31.513I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20281995ER 2028: 31.491, FR 2228: 31.537, FR 2328: 31.560 og ER 2128: 31.514I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20291995ER 2029: 31.492, FR 2229: 31.538, FR 2329: 31.561 og ER 2129: 31.515I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20301995ER 2030: 31.493, FR 2230: 31.539, FR 2330: 31.562 og ER 2130: 31.516I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20311995ER 2031: 31.494, FR 2231: 31.540, FR 2331: 31.563 og ER 2131: 31.517I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20321995ER 2032: 31.495, FR 2232: 31.541, FR 2332: 31.564 og ER 2132: 31.518I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20331995ER 2033: 31.496, FR 2233: 31.542, FR 2333: 31.565 og ER 2133: 31.519I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20341995ER 2034: 31.497, FR 2234: 31.543, FR 2334: 31.566 og ER 2134: 31.520I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20351995ER 2035: 31.498, FR 2235: 31.544, FR 2335: 31.567 og ER 2135: 31.521I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20361995ER 2036: 31.499, FR 2236: 31.545, FR 2336: 31.568 og ER 2136: 31.522I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20371995ER 2037: 31.500, FR 2237: 31.546, FR 2337: 31.569 og ER 2137: 31.523I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20381995ER 2038: 31.501, FR 2238: 31.547, FR 2338: 31.570 og ER 2138: 31.524I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20391995ER 2039: 31.502, FR 2239: 31.548, FR 2339: 31.571 og ER 2139: 31.525I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20401995ER 2040: 31.503, FR 2240: 31.549, FR 2340: 31.572 og ER 2140: 31.526I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20411997ER 2041: 32.076, FR 2241: 32.080, FR 2341: 32.084 og ER 2141: 32.088I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20421997ER 2042: 32.077, FR 2242: 32.081, FR 2342: 32.085 og ER 2142: 32.089I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20431997ER 2043: 32.078, FR 2243: 32.082, FR 2343: 32.086 og ER 2143: 32.090I drift i Danmark
Stedet er fotograferetDSB ER 20441997ER 2044: 32.079, FR 2244: 32.083, FR 2344: 32.087 og ER 2144: 32.091I drift i Danmark