HFHJ M 8
Frichs "Marcipanbrød" - Et Kapitæl i Dansk Jernbanehistorie
Frichs "Marcipanbrød" var et diesellokomotiv bygget af Frichs A/S i Århus, Danmark. Lokomotivet fik sit kælenavn på grund af sin runde og kompakte form, som minder om et marcipanbrød. Frichs "Marcipanbrød" er en fascinerende del af dansk jernbanehistorie, hvor den danske maskinfabrik A/S Frichs i 1950'erne producerede dette dieselelektriske lokomotiv specielt til de danske privatbaner.Frichs A/S: En Væsentlig Leverandør til Dansk Jernbane
A/S Frichs, grundlagt i 1854, var en betydelig leverandør af damplokomotiver og andet jernbanemateriel til både de danske statsbaner (DSB) og privatbaner. Som teknologien udviklede sig, blev damplokomotiverne gradvist erstattet af mere effektive dieselelektriske lokomotiver, og her spillede Frichs en central rolle.Teknologiske Fremskridt i "Marcipanbrødene"
"Marcipanbrødene" repræsenterede en avanceret udgave af Frichs' kendte MO-motorvogne, som var nært beslægtet med det allerførste MS-lyntog fra 1935. Disse lokomotiver var udstyret med to dieselmotorer, hvor hver motor drev en primær og en sekundær jævnstrømsdynamo. Sekundærdynamoen leverede hjælpestrøm på 78 volt til forskellige funktioner såsom belysning, relæer, motorblæsere, vandpumper, trykluftskompressorer og opladning af batterier. Lokomotivet kunne køres med enten én eller begge motorer afhængigt af belastningen, hvilket gjorde det meget alsidigt i drift.Hjælpestrømmen skulle bruges til at magnetisere hoveddynamoen. Afhængigt af krav til belastningen kan lokomotivet køres med enten den ene motor, den anden motor, eller begge motorer samtidigt. For mindre krævende opgaver fx et tog med kun få vogne, benytter lokomotivet kun den ene motor, hvor det for større tog, var begge motorer i brug. Hver motor havde en dieseltank på 650 liter og under moderat belastning brugte lokomotivet ca. 1,6 liter diesel pr. kørt kilometer.
Hovedgeneratorene forsyner de 2 banemotorer med strøm, hvor der er én motorer i hver bogie i et A1A'A1A' arrangement. Den første dieselmotor nummer forsyner banemotoren i den første bogie, hvor den anden dieselmotor forsyner banemotoren i den anden bogie.
Frichs dieselmotorer til "Marcipanbrødet" er af samme type, som Frichs udviklede i starten af 1930'erne, som blev anvendt i de berømte "Lillebælts" lyntog fra 1935 og senere i MO-vognene. Frichs motorerne i "Marcipanbrødet", adskiller sig dog på et punkt i forhold til arven fra 1930'erne. Motorerne i "Marcipanbrødet" fik monteret turbolader, hvilket øgede motorens ydelse og effektivitet, hvorved hver motor kom til at yde 375 hestekræfter.