Nohab
Nydqvist & Holm AB, almindeligvis kendt som NOHAB, er et markant navn i svensk industrihistorie, med rødder, der strækker sig tilbage til 1847. Grundlagt i Trollhättan, Sverige, af Antenor Nydqvist, Johan Magnus Lidström og Carl Olof Holm, begyndte NOHAB som et jernværk og udviklede sig over tid til en alsidig industriproducent. Virksomhedens historie er en fortælling om innovation, tilpasning og et langvarigt bidrag til den svenske og internationale industri, især inden for fremstilling af lokomotiver, dieselgeneratorer og tungt maskineri.
NOHAB blev etableret i Trollhättan, en by, der allerede var et industrielt knudepunkt i Sverige takket være dens gunstige placering ved Göta älv. De tidlige år fokuserede på fremstilling af jern og stålprodukter, men virksomhedens område udvidede hurtigt til at omfatte fremstilling af maskineri og udstyr til den voksende svenske industri.
I de tidlige år af det 20. århundrede begyndte NOHAB at fremstille damplokomotiver, hvilket markerede begyndelsen på en ny æra for virksomheden. NOHABs lokomotiver spillede en afgørende rolle i udviklingen af jernbanetransporten i Sverige og i mange andre lande. I løbet af de næste årtier udvidede NOHAB sin produktion og begyndte at fremstille diesel-elektriske lokomotiver. Deres lokomotiver blev kendt for deres pålidelighed og kvalitet og NOHAB leverede lokomotiver til forskellige jernbaneselskaber, herunder det danske DSB fx litra MY, MX og MZ.
NOHABs lokomotiver og industriprodukter fandt markeder langt ud over Sveriges grænser. Virksomheden eksporterede til lande i hele Europa, Mellemøsten og Afrika, hvilket demonstrerede det internationale ry, som NOHABs produkter havde opnået. En af de mest bemærkelsesværdige eksporter var til Ungarn, hvor NOHAB-diesellokomotiver blev et ikonisk symbol på jernbanetransport.
Ud over lokomotiver var NOHAB også aktiv inden for produktion af dieselgeneratorer, turbiner og andre tunge maskiner. Virksomheden var kendt for sin evne til at innovere og tilpasse sig skiftende teknologi- og markedsbehov.
I løbet af 1970'erne og 1980'erne stod NOHAB, ligesom mange traditionelle industrielle virksomheder, over for økonomiske udfordringer. Dette førte til en række omstruktureringer og ændringer i virksomhedens drift. I 1974 fusionerede NOHAB med Bofors, et andet svensk firma, og blev til AB Bofors-Nohab. Desværre var NOHAB økonomiske udfordringer for store og trods deres stolte historie og teknologiske bedrifter blev virksomheden tvunget til at ophøre som en sammenhængende enhed i 1986.
NOHABs bidrag til den industrielle udvikling, både i Sverige og internationalt, er uomtvisteligt. Virksomhedens lokomotiver, især de ikoniske diesel-elektriske lokomotiver, forbliver højt værdsatte blandt jernbaneentusiaster og mange er bevaret som historiske artefakter.